Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 71923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #80 Gepost op: 2 januari 2010, 19:22:09
Doelde op deze topic en de topic "effectief blussen"


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #81 Gepost op: 2 januari 2010, 19:33:27
Heb ook vernomen dat er een overdrukventilator van 30.000m3/uur in het bestek is opgenomen  :)

Zou een leuke topic over PPV/PPA kunnen opleveren  ;)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #82 Gepost op: 3 januari 2010, 19:41:24
In verband met het probleem met de slangen voor de slangen bundels heb ik misschien wel een oplossing.
Het is een tool van een franse firma om slangen samen te houden die op een andere manier zijn opgeborgen (zig-zag, bundel, ...).
Zij verkopen het om er de slangen zig-zag mee op te bergen, maar je kan het volgens mij ook gebruiken om de bundels mee te maken en samen te houden.



http://www.dimatexsecurite.fr/catalog/images/fiches/ATTACK.pdf?osCsid=b072054b9ebcb99005fce26421d3aa73

Ze hebben het in een uitvoering voor slangen met diameter 45 en 70.

Ook hebben ze een soort trolley om slangen in op te bergen, en op deze manier snel slangen (LD) te kunnen uitleggen in bijv een trappenhal of eender welke andere plaats.



http://www.dimatexsecurite.fr/catalog/images/fiches/TANKER.pdf?osCsid=33b1b94d7db76ea0314e64d238257a6d

Groeten
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #83 Gepost op: 14 december 2014, 09:54:53
Het topic is alweer een paar jaar oud. Maar hoever zijn we nu met het gebruik van slangbundels? Eerst zag ik het gebruik van slangbundels op lage druk niet zitten. Inmiddels hebben ze mij overtuigt van de meerwaarde er van. Zeker voor wat betreft de rookgaskoelingen en blussende werking.
In Utrecht word er nu mee geoefend door de diverse 24uursposten, en ook daar zijn de resultaten positief te noemen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #84 Gepost op: 21 december 2014, 15:34:39
Haaglanden gaat ermee aan de slag en ik heb een vermoeden dat LD-slangbundels in de toekomst zomaar de HD-slangen kunnen gaan verdringen. In combinatie met wat andere blusmiddelen (cobra/fognails?) een wat breder arsenaal aan mogelijkheden en bovendien een betere wateropbrengst voor de rookgaskoeling. Met de huidige woninginrichting en de wateropbrengst van HD is het maar de vraag of dat blusmiddel nog een lang leven beschoren is.

Buiten de spotlights van deze discussie: als men op de TS naar LD slangbundels wil i.v.m. wateropbrengst, wat heeft dat dan voor effect op de blusmiddelen op een SIV..........? ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #85 Gepost op: 21 december 2014, 19:21:56
Citaat van: Danny722 link=msg=1316135 date=1419172479
Buiten de spotlights van deze discussie: als men op de TS naar LD slangbundels wil i.v.m. wateropbrengst, wat heeft dat dan voor effect op de blusmiddelen op een SIV..........? ;)

Waarschijnlijk niks. Het gaat de bedenkers immers alleen maar om de snelheid en niet om de slagkracht. Dus daar zal niet snel wat veranderen. Tenzij het busje er sneller van wordt natuurlijk, want dan kan je zomaar nog 3 posten opheffen.   e050


Ik volg deze ontwikkeling overigens met belangstelling. Lage druk slangen op een rol zouden opzich moeten kunnen . Ben benieuwd hoe men dat gaat toepassen. Eventueel aan de achterkant nog 1 straal met middel of hoge druk in de TS. Dan hoef je bij elke prullenbak, auto of grasbrand niet meteen af te leggen tot het verdeelstuk, en verder.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #86 Gepost op: 21 december 2014, 19:26:21
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1316195 date=1419186116



Ik volg deze ontwikkeling overigens met belangstelling. Lage druk slangen op een rol zouden opzich moeten kunnen . Ben benieuwd hoe men dat gaat toepassen. Eventueel aan de achterkant nog 1 straal met middel of hoge druk in de TS. Dan hoef je bij elke prullenbak, auto of grasbrand niet meteen af te leggen tot het verdeelstuk, en verder.  :)
Kijk nog even de filmpjes die in dit topic te vinden zijn, daar kun je zien dat slangbundels een gehele nieuwe wijze van werken is. Overigens doet Danny722 een paar leuke uitspraken waar ik me erg in kan vinden, maar nu nog even niet op ga antwoorden. Ik ben benieuwt naar meer meningen. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #87 Gepost op: 22 december 2014, 15:28:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1316195 date=1419186116
Ben benieuwd hoe men dat gaat toepassen. Eventueel aan de achterkant nog 1 straal met middel of hoge druk in de TS. Dan hoef je bij elke prullenbak, auto of grasbrand niet meteen af te leggen tot het verdeelstuk, en verder.  :)

Het commando "lage druk afleggen" bestaat toch al wel een halve eeuw  0098  komt geen verdeelstuk aan te pas.

Alleen pakken we nu een slangbundel ipv een opgerolde slang.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #88 Gepost op: 22 december 2014, 19:28:49
Ik ben er erg blij mee dat Haaglanden hiermee aan de slag gaat. Laat ze lekker experimenteren en de rest van NL mee leren van de ervaringen. Ik begin steeds meer te geloven dat HD inderdaad wel eens kan verdwijnen. Maar goed de brandweer is een stugge organisatie dus het kan nog wel even een tijdje duren.

Citaat van: Danny722 link=msg=1316135 date=1419172479
Haaglanden gaat ermee aan de slag en ik heb een vermoeden dat LD-slangbundels in de toekomst zomaar de HD-slangen kunnen gaan verdringen. In combinatie met wat andere blusmiddelen (cobra/fognails?) een wat breder arsenaal aan mogelijkheden en bovendien een betere wateropbrengst voor de rookgaskoeling. Met de huidige woninginrichting en de wateropbrengst van HD is het maar de vraag of dat blusmiddel nog een lang leven beschoren is.

Buiten de spotlights van deze discussie: als men op de TS naar LD slangbundels wil i.v.m. wateropbrengst, wat heeft dat dan voor effect op de blusmiddelen op een SIV..........? ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #89 Gepost op: 22 december 2014, 22:29:01
Ik vrees zelfs dat de huidige ontwikkelingen rond 1-7 enz dit verhaal nog wel eens dwars kan gaan zitten. We hoeven in dit geval niet te rekenen op de managers, we weten waar die hun pet naar hebben staan. Die ga je niet zomaar even een andere pet oplaten zetten. In dit geval zal de input vanaf de werkvloer moeten komen, zeker als aangetoond worden dat lage druk betere prestatie levert dan hoge druk of 1-7.
Schijnt het rapport rond DLS en 1-7 inmiddels klaar te zijn, nog even zien op te snorren.