In NL is men bij een incident de eerste minuten hoogstens een TS met 6 personen (en mogelijk in de grotere steden een redvoertuig met twee personen) aanwezig . Hoeveel personen zijn er in jou geval aanwezig de eerste minuten?
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, in de meeste grote steden wordt naar een woning-/gebouwbrand al meteen uitgerukt met 2 x TS en 1 x AL/HW, misschien moet dat maar algemeen worden daar win je denk ik meer mee als eerst uitrukken met 1 TS en daarna middelbrand maken en lang wachten op de tweede TS en AL/HW, maar ja dat kost iets meer geld en onze veiligheid mag eigenlijk niks kosten en dat wilt men niet in de politiek. maar dat is een andere discussie denk ik.
Het is niet zo moeilijk, het is al gezegd, het soort brand bepaald de blusmiddelen, en geen brand is hetzelfde.
Een binnenbrandje 3 hoog in eerste instantie HD/MD, een uitslaande woningbrand eerste wagen HD en de tweede LD, een voertuigbrand met schuim en afmaken met HD.
Tegenwoordige nieuwbouw met betonnen compartimenten kan je gerust met 1 HD pakken, Je snelheid met HD is zo veel meer als met LD, vooral als je inzetdiepte groter wordt,denk aan flexibiliteit, 90 mtr Hd is echt sneller inzetklaar als 90 mtr LD. wat dacht je van scheepsbranden, daar staat LD voor, maar daar kan je beter MD/HD pakken want met LD kan je bijna niet uit de weg binnenin het schip daar is alles te klein voor.
En er zijn meer blusmiddelen tegenwoordig, wat dacht je van Cobra, daarmee ga je van buiten door de muur heen, kan bij sommige branden heel goed uitpakken, en oneseven of cafs.
Een brand met meerdere auto's in een parkeergarage kan je heel goed blussen met 1 0f 2 stralen oneseven en dan afmaken met 1 straal HD dat gaat heel goed.
Maar in ieder geval nooit Hd afschaffen, een wagen maken met combi HD/LD, oneseven en Cobra, dat is goed te doen dat zou volgens mij het meest effectief zijn. je moet wat meer kunnen kiezen uit verschillende blusmiddelen, die technieken zijn er dus gebruik ze dan.