Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 71456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:03:51
Een aantal keer zag ik het argument voorbij komen dat de LD slang makkelijker te koppelen / verlengen is dan de HD slang. Maar dat kan je toch mooi ondervangen met de oetiker knikkoppeling (of een vergelijkbaar middel), zoals Maarssen die in gebruik heeft?

In onderstaand flimpje zie je bijvoorbeeld dat ze de HD slang verlengen met een 25mm(?) slang.

Brandweer Maarssen - Oetiker knikkoppeling

Het lijkt mij aanzienlijk makkelijker en sneller om zo'n kleine slang (opgevouwen of opgerold) mee te voeren dan een heel pakket lagedruk slang, zoals te zien is op de filmpjes.

Dus voor een eerste snelle aanval, waarmee je mogelijk een hoop brand- en waterschade bespaart, zou HD dan i.m.o. toch de voorkeur genieten. En zeker als je een redding moet uitvoeren, verlies je kostbare tijd als je LD gaat uitleggen, of zie ik dat verkeerd?

Wat mij betreft zou het bij gebouwbrand sowieso standaardprocedure moeten zijn om direct een tweede TS mee te alarmeren voor ondersteuning. Waarom zie je dat in de grote steden wel en in andere gebieden niet? Is dat puur een centenkwestie?

(ik ben weliswaar geen brandweerman, maar ik denk wel graag praktisch mee ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2009, 15:09:57
Citaat
Dus voor een eerste snelle aanval, waarmee je mogelijk een hoop brand- en waterschade bespaart, zou HD dan i.m.o. toch de voorkeur genieten. En zeker als je een redding moet uitvoeren, verlies je kostbare tijd als je LD gaat uitleggen, of zie ik dat verkeerd?
Nee maar in bijv. de USA heben ze geen HD, maar ook daar worden mensen gered bij brand. Verder kwam in deze discussie al de opmerking voorbij dat we te lang en te vaak met HD aan het klo..en zijn, terwijl de vuurbelasting en de branduitbreiding eigenlijk om een LD inzet vragen.
Deze snelkoppeling is bekend, en werkt prima. Maar om nou met HD op een LD systeem door te kopplen, daar krijg ik nooit genoeg water uit. (de diameterslang van d e HD bepaald de hoeveelheid water die er doorstroomt.

De Cleveland Bundle Video ondertussen doorgestuurd naar mijn mede werkgroep leden. Dit is vele malen sneller bij inzet in woontorens wanneer je op de stijgleiding moet werken. Volgende dienst staat deze test het op de dag indeling  ;) Iik zal jullie het resultaat laten weten.

Ps eindelijk weer eesn vakinhoudelijke informatie van collega's op een forum. Dat is op andere "brandweer" forums met veel al hobbyisten wel eens anders. 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2009, 15:19:43
Deze snelkoppeling is bekend, en werkt prima. Maar om nou met HD op een LD systeem door te kopplen, daar krijg ik nooit genoeg water uit. (de diameterslang van d e HD bepaald de hoeveelheid water die er doorstroomt).

Dus door een slang met een dergelijke diameter te koppelen aan een HD slang, is het niet meer HD waardig?
Zoveel drukverlies levert dat toch niet op zou ik denken ???

Vanwaar kan Maarssen hier dan wel mee leven?
(en nou niet beginnen over hun blusmotor :P)

De Cleveland Bundle Video ondertussen doorgestuurd naar mijn mede werkgroep leden. Dit is vele malen sneller bij inzet in woontorens wanneer je op de stijgleiding moet werken. Volgende dienst staat deze test het op de dag indeling  ;) Iik zal jullie het resultaat laten weten.
Ben benieuwd :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #43 Gepost op: 29 augustus 2009, 16:20:35
Dus door een slang met een dergelijke diameter te koppelen aan een HD slang, is het niet meer HD waardig?
Zoveel drukverlies levert dat toch niet op zou ik denken ???



Let hierbij eens op de opbouw ( materiaal) van de HD lang ten opzichte van LD.
Wanneer je bijv. bij onderhoud de LD afperst op 10bar, kun je erbijna piano op spelen, voorwerpen als glas, spijkers doen dan de slang barsten. Daarnaast is er verschil in de geperste adapter van de HD en de traditionele bendeling slang op de stortzkoppeling.
Zou je met een druk van 30 bar  met een ld slang willen werken, zou je de slang/straalpijp als deurforceerder kunnen gebruiken :D
Nee de huidige bendeling op stortz laat dat niet toe


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2009, 17:08:30
Even een kleine correctie. Volgens mij werd er opgemerkt dat je een LD doorkoppelt aan een HD slang. Dat zal inderdaad problemen opleveren, en HD slang kan 40 bar hebben, met een marge van misschien 25 % of. Een LD slang wordt gebruikt voor drukken van 8-10 bar, maar zeker geen 40 bar, dus dat wordt één waterballet. (inderdaad bendelstuk zal losschieten).
Ten tweede, de binnendiameter van een HD slang is vele male kleiner als een LD slang, dus de druk zal heel snel wegzakken. (kleine diameter naar grote diameter wat gebeurd er als dezelfde hoeveelheid water er door gaat?
Nog eens naar de Maarsen Video gekeken, maar zij koppelen een soort "Tuinslang" aan de HD en geen Lage druk slang.

Zojuist even met de ploeg een testje gedaan:
Cleveland Bundle:
Voordeel:
-makkelijk mee te dragen.(je hebt je handen vrij)
-Gewicht is makkelijk op een schouder te dragen, of op je ademluchttoestel te leggen.
-geen last van die aanvalskrat die tegen je knieen aanslaat of waardoor je uit evenwicht loopt.
-Erg makkelijk en snel inzetbaar, slang loopt verbazend makkelijk uit.
-Tweede man kan andere armaturen meenemen, en zelfs nog een draagbaarblustoetsel.
Conclusie : O0
Nadeel,
In onze TS'n is er één, twee, drie geen ruimte voor, of je moet hem ombouwen.
Je zult de lesboekenmakers, de Bobo's in Arnhem, de examencommisie, de wedstijdjury en weet ik wie allemaal nog meer moeten overtuigen dat het beter is. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 29 augustus 2009, 20:11:27
Even een kleine correctie. Volgens mij werd er opgemerkt dat je een LD doorkoppelt aan een HD slang. Dat zal inderdaad problemen opleveren, en HD slang kan 40 bar hebben, met een marge van misschien 25 % of. Een LD slang wordt gebruikt voor drukken van 8-10 bar, maar zeker geen 40 bar, dus dat wordt één waterballet. (inderdaad bendelstuk zal losschieten).
Ten tweede, de binnendiameter van een HD slang is vele male kleiner als een LD slang, dus de druk zal heel snel wegzakken. (kleine diameter naar grote diameter wat gebeurd er als dezelfde hoeveelheid water er door gaat?
Nog eens naar de Maarsen Video gekeken, maar zij koppelen een soort "Tuinslang" aan de HD en geen Lage druk slang.

Zojuist even met de ploeg een testje gedaan:
Cleveland Bundle:
Voordeel:
-makkelijk mee te dragen.(je hebt je handen vrij)
-Gewicht is makkelijk op een schouder te dragen, of op je ademluchttoestel te leggen.
-geen last van die aanvalskrat die tegen je knieen aanslaat of waardoor je uit evenwicht loopt.
-Erg makkelijk en snel inzetbaar, slang loopt verbazend makkelijk uit.
-Tweede man kan andere armaturen meenemen, en zelfs nog een draagbaarblustoetsel.
Conclusie : O0
Nadeel,
In onze TS'n is er één, twee, drie geen ruimte voor, of je moet hem ombouwen.
Je zult de lesboekenmakers, de Bobo's in Arnhem, de examencommisie, de wedstijdjury en weet ik wie allemaal nog meer moeten overtuigen dat het beter is. ;)

wat vind je van de High rise hose training filmpjes?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #46 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:23:53
Als je ze in een bundel legt en vult, dan komen er toch slagen in de slang te zitten?

Kijk eens goed naar de filmpjes.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:31:08
Kijk eens goed naar de filmpjes.

Moet je eens een smalle strook papier afknippen en deze net als de slangen oprollen in een bundle. Als je dan de bundle uit elkaar trekt krijg je een papieren strook die voor elke cirkel van de bundle gedraait is. In de filmpjes zie ik ook wel dat dit niet gebeurt... ;) Maar waarom gebeurt het niet of zit het in de rek van de slangen of kunnen de koppelingen vrij roteren? :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #48 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:33:45
Citaat
wat vind je van de High rise hose training filmpjes?

 ;) heb ik al " al geleend" van Youtube en naar mijn collega's doorgestuurd. Waar het boek van Paul Grimwood al niet goed voor is.

Palmpie, een slang kan roteren om het bendelstuk van de koppeling, al gaat dit niet makkelijk.Maar proefondervinderlijk blijkt gewoon dat de slang zich (ik denk door de waterdruk) netjes strekt als je er mee wegloopt, en er geen kinken of andere belemmeringen in de slang ontstaan.
Bij het oude systeem gooien we de slangen uit in een trappenhuis, op een overloop heb je geen ruimte, dus donder je ze de trap af. En dan heb je bij het onder druk zetten dus problemen dat er overal kinken onstaan waardoor je te weinig druk aan de straalpijp hebt. Zag zelfs dat ze de over gebleven "Loops" rechtop tegen de muur zetten om een vrije doorgang te houden... ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2009, 00:30:49
Hier nog wat amerikaanse technieken zoals een slang, onderdruk, verlengen. Ook gebruiken ze opgerolde slangen...  ;)