verhouding EHBO-ers tegen aantal bezoekers?

Auteur Topic: verhouding EHBO-ers tegen aantal bezoekers?  (gelezen 16720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Gepost op: 25 augustus 2009, 20:01:28
Kan iemand mij vertellen wat de verhouding voor de EHBO-ers op aantal bezoekkers is op een evenement.



Richard




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2009, 20:22:27
Zo simpel is dat niet, er is een speciale rekenmodule voor die met allerlei zaken rekeninghoudt zoals

- het aantal bezoekers
- de verwachte weersomstandigheden
- de bereikbaarheid van het terrein
- het soort publiek
- het soort evenement
- etc etc

Kijk eens naar de 'handreiking publieksevenementen" (oid)
http://www.zoeterwoude.nl/websites/common/download.asp?PropId=3201
http://www.acutehulp.gezond.amsterdam.nl/GetDocument.aspx?DocumentID=2942&name=Handreiking-Publieksevenementen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2009, 20:36:06
Een oude vuistregel die ik ken, is 1 EHBO'er per 1000 man... Maar het ligt uiteraard genuanceerder zoals Jacques aangeeft. Zo kan de aanwezigheid van een permanent ambuteam incl uitrusting ook nog verschil maken. De 'handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen' wordt gebruikt door de gemeenten en bureaus GHOR om de medische behoefte te bepalen. Het brondocument is van de raad van RGF-en, maar volgens mij heeft iedere regio weer zijn eigen dingetje.

Hieronder de handreiking van de regio IJsselland, in bijlage 4 en 5 zijn respectievelijk de risico-analyse en inzetbepaling van eerste hulpverleners opgenomen.

http://www.veiligheidsregio-ijsselland.nl/data/styleit/files/20080901_Handreiking_gnk_advisering_GHORbureau_VRIJ.pdf


gr. Michel


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2009, 00:00:48
Ik moet zeggen dat ik door mijn ervaring kan inschatten  / berekenen hoeveel mensen ergens moeten staan.
  
Maar ik vraag altijd de vergunning van de gemeente daarin staat zwart op wit wat de eis is.
En dit kan wel eens minder of juist meer zijn dan wat de GHOR in eertse instantie vraagt.

Dus niet zelf gaan lopen uittellen maar gewoon bij de gemeente je aanspreekpunt  vragen hoeveel mensen er op jouw evenement aanwezig moeten zijn.

Zo speel je altijd safe !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2009, 00:13:45
en als de gemeente nu een fout gemaakt heeft met te veel / weinig met jouw ervaring, wat doe je dan? Met een aantal collega's met je benen omhoog gaan zitten of het niet bij kunnen houden?


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2009, 08:29:17
Overleg is het toverwoord. Voor dat een evenement plaats vindt geeft de gemeente een vergunning af. De organisator heeft dan zwart op wit wat er minimaal moet komen aan EHBO.  Vindt ik dat te veel of te weinig dan kan je daar altijd over praten met de klant en de gemeente en de GHOR. Samen kom je er dan wel uit.

Het komt wel eens voor dat je met te veel man staat. dan heb je twee opties gewoon met te veel man blijven staan of afschalen. Afschalen altijd in overleg met de klant zodat hij aansprakelijk is voor het afschalen.

Heb je te weinig man dan schaal je gewoon op, ff de hulp troepen uit bed bellen.

In beide gevallen dit melden aan de organisatie en de gemeente zodat zij voor het volgende jaar het evenement beter kunnen inschatten.


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:20:26
Ik sluit mij volkomen aan bij Eduard, het blijft gewoon ervaring gevoel en als eerste de aanbeveling van GHOR. maar ik heb over 2 weken met 20 personen inzet op 650 sporters en +/- 350 bezoekers.
dus één richtlijn is er haast niet te noemen in mij ogen


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:28:41
Ik sluit mij volkomen aan bij Eduard, het blijft gewoon ervaring gevoel en als eerste de aanbeveling van GHOR. maar ik heb over 2 weken met 20 personen inzet op 650 sporters en +/- 350 bezoekers.
dus één richtlijn is er haast niet te noemen in mij ogen

Klopt inderdaad, maar het afschalen waar Eduard het over heeft zie ik in de praktijk te weinig gebeuren (goedkope arbeidskrachten he ...), wat je helaas wel ziet is dat mensen zichzelf gaan afschalen in de fase dat er opgeruimd moet gaan worden, met andere woorden iedereen heeft opeens allerlei excuses om niet iets te hoeven dragen of men drukt gewoon zijn of haar snor, maar ja dat is een heel ander probleem waar dit topic geloof ik niet over ging :-)

het soort evenementen wat Hans bedoelt is overigens niet het soort evenementen waar de handreiking zich op richt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2009, 14:34:00
Een sport evenement zal andere eisen stellen dat een popconcert..
Een besloten feest met 300 bezoekers stelt andere eisen dan een open feest met 30.000 bezoekers..

Dus zal je een complete risico-analyse moeten doen..   En dat moet verder gaan, dan een beetje gevoel..

Je kan daar richtlijnen voor gebruiken, van GHOR, vergunningverlener, indien van toepassing door sportbonden.  echter al die richtijnen bekijken alles maar van uit een bepaalde richting..

GHOR en vergunningverlener metname op openbare orde en veiligheid voor het publiek,  richtlijnen van de sportbonden zijn vooral geend op deelnemers, en minder op  publiek.
De meeste richtlijnen houden al helemaal geen rekening met arbo-omstandigheden van medewerkers op terrein.   Als je 100 beveiligers op je terrein hebt, en 40 man keuken en catering personeel, en nog 60 man rond opbouwen en afbouwen van podia etc.   behoren die werkzaamheden ook gewoon meegenomen te worden..  Ik ken evenementen waar al 40 of meer eerste hulpverleners rond lopen.. Ook daar moet je je eigen risico-analyse op los laten..

Verder hebben opdrachtgevers de neiging (kosten te drukken), om je in te huren gedurende de publieke activiteiten, terwijl bij het opbouwen en afbreken van een evenement vaak ook enorme risico's zijn.

Het is denk ik zaak dat er eens een goede richtlijnen komen..  En niet van de achter het bureau verzonnen richtlijnen, maar van uit mensen uit de praktijk..  

Ik ken prachtige voorbeelden van rare vergunningsvereisten :
Het voorbeeld  van een Waterskirace, die vanuit de vergunning verlener alleen een ambulance op het terrein hoefde te staan,  Ik zie ambulancebemanning al zwemmen naar de bewusteloze ski-racer midden op het water..  En de handhaver wou het evenement al aflassen om dat er geen gele taxi stond.. maar vond twee artsen, team van duikers, drie boten en complete proffessionele eerste hulp post dan ook wel goed..

Risco-analyses maken is ook een vak..  en vergt een brede kennis van verschillende soorten evenementen.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2009, 21:32:37
je kan met zn 2en een evenement tot een goed einde brengen maar je kan ook met zn 6 nog aan het rennen zijn... ;) ligt er gewoon aan