Cobra Coldcutter systeem

Auteur Topic: Cobra Coldcutter systeem  (gelezen 56396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #60 Gepost op: 23 januari 2015, 21:28:10
Ik heb verschillende collega's gesproken over het systeem die hem in de praktijk gebruikt hebben. Ongetwijfeld zal men ook met officiële verslaglegging bezig zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #61 Gepost op: 23 januari 2015, 22:20:21
Bij die visserman in scheveninge zijn er meerdere ingezet


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #62 Gepost op: 23 januari 2015, 22:51:00
Klopt en zo zijn diverse incidenten geweest, waarbij ik wel diverse positieve dingen heb gehoord over de cobra, maar het verschil er niet mee gemaakt werd. Misschien komt dit vanwege het feit dat de cobra in veel gevallen te laat ingezet kan worden?

Als de brand uitslaand is, is naar mijn inzien de cobra in dat brandcompartiment niet heel nuttig meer. Dat zie je ook met de inzet van vanochtend in Amsterdam. In die situaties heb je geen afgesloten ruimte meer en schiet de waterlevering van de cobra tekort. In zo'n geval kan de nevelkogel misschien wat meer uitbrengen.

Dat laatste baseer ik mede op dit rapport van de NIFV:

Pagina 5:
Citaat
De brandweer heeft bij het bestrijden van de brand (impliciet) gehandeld volgens het
kwadrantenmodel en twee alternatieve en onconventionele blustechnieken ingezet.
Zowel de nevelkogel als de Cobracutter zijn ingezet, waarbij vooral de nevelkogel in een
offensieve buiteninzet een gunstig effect heeft gehad. Door betrokkenen is de inzet van
de nevelkogel ervaren als een keerpunt in de brandbestrijding. De inzet van de
Cobracutter is gedaan om verdere schade aan het pand te beperken. Doordat de
Cobracutter pas laat ingezet kon worden (hij moest uit de regio Rotterdam-Rijnmond
komen), had de Cobracutter echter een beperkte meerwaarde in de feitelijke
brandbestrijding. Wel heeft de Cobracutter dienst bewezen bij het nablussen. Door de
inzet van deze Cobracutter hoefde er minder gesloopt te worden om bij de nog
overgebleven vuurresten in de loze ruimtes te komen.

Bron: http://www.nifv.nl/upload/262301_668_1392905273181-Rapport_incidentonderzoek_De_Draak.pdf


nater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #63 Gepost op: 24 januari 2015, 01:03:55
@Djseb;
In hetzelfde rapport over de Draak staat ook: "Vanwege het schadebeperkende karakter van de Cobracutter, verdient het
overweging om deze sneller beschikbaar te hebben, zeker daar waar het monumentale panden betreft."

Met de weinige Cobra's in NL zijn al vele goede inzetten gedaan. Officiële rapportages laten nog even op zich wachten. Binnenkort verschijnt wel een IFV rapport met o.a. de inzet van de 3 Cobra's op de SCH 118.
Ga eens praten met de mannen bij de Leemkuil, Ouderkerk en Ysbrand zij hebben al veel goede ervaringen opgedaan.

Het supportershome was helaas kort gezegd waarschijnlijk niet optimaal gecompartimenteerd, al uitslaand door het dak en al te ver heen bij aankomst en er waren te weinig Cobra's beschikbaar om het verschil te kunnen maken.

Cobra is inderdaad het meest effectief als het systeem als eerste tp is en kan worden ingezet op de hotspot of hete gassen van een binnenbrand. Tijdens de initiële Cobra inzet kan een eventuele "klassieke" offensieve binneninzet goed worden voorbereid, deze kan dan kort aansluitend op de Cobra inzet bij veel lagere temperaturen plaatsvinden.
Cobra zal bij een binnenbrand doorgaans offensief-buiten redelijk veilig binnen de rookgassen zeer snel, effectief en efficiënt koelen,  om daarna eventueel defensief-binnen met nogmaals Cobra en vervolgens offensief-binnen met bijvoorbeeld LD doen wat kan en nodig is.
Offensief-Buiten is een vaak ten onrechte vergeten of overgeslagen methode. Bijvangst van deze Cobra methode t.o.v. andere offensief buiten tools is de supersnelle inzet op de hotspot óók als deze "verstopt" zit, de zeer kleine druppels met zeer grote worp daardoor zeer effectieve koeling wordt bereikt, géén zuurstoftoetreding, en minimale of afwezige waterschade. Het met Cobra verspoten water is volledig gebruikt voor koeling en blussing.
Voor verborgen branden is de Cobra uiteraard ook zeer geschikt.

De korpsen die de Cobra en Cobra methode integraal toepassen zoals in Zweden en Northampronshire en nu ook Manchester in de UK hebben veel goed gedocumenteerde goede inzetten gedaan. Met meerdere Cobra's zijn ook al zeer grote industriebranden in het compartiment gehouden. Kijk ook even op de website van Cobra www.coldcutsystems.com daar zijn ook vele inzetverslagen te vinden.

Een in een ander rapport van het IFV http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rookgaskoelend-vermogen-van-het-Cobra-Coldcutter-systeem.aspx staat o.a.

"
De koeling van de Coldcutter (t.o.v. HD of LD) is niet alleen beter, maar omdat van buiten kan worden
opgetreden is dit tevens veiliger.
"

"
Kortom, de Coldcutter laat in de geteste omstandigheden voor rookgaskoeling een sneller en
groter effect zien in temperatuurdaling dan HD en LD. Ook het bereik (effectafstand) is bij de
Coldcutter groter dan bij HD en LD.
"
"
De geobserveerde daling van de temperatuur is het grootst bij de inzet van de Coldcutter in
de brandruimte zelf. Daarbij dient bovendien bedacht te worden dat in deze situatie er al vier
eerdere inzetten gepleegd waren vanaf de ingang. Zowel in absolute zin als in verhouding
tot de gebruikte hoeveelheid water blijkt de temperatuurdaling bij rechtstreekse inzet in de
brandruimte het grootst.
"
(Hieruit blijkt dat de inzetmethode dus ook van belang is, er is ervaring en kennis nodig voor veilige en effectieve inzetten)



En als de brand al uitslaand is en je hebt niet meer dan één Cobra dan kan het ook zo gaan...http://www.youtube.com/watch?v=yZ3UJH9AdPs?list=PLPt3ulKlkk4PFINbYXOXhg2GiL0-0dCPK

Een optimale Cobrainzet op een Zolder: http://www.youtube.com/watch?v=AmubayfvFzw?list=PLPt3ulKlkk4PFINbYXOXhg2GiL0-0dCPK

Alle Cobra filmpjes op een rijtje; http://www.youtube.com/watch?v=i7hK0xs5blg?list=PLPt3ulKlkk4PFINbYXOXhg2GiL0-0dCPK

Wil je meer weten of e.e.a. eens persoonlijk bespreken dan hoor ik het graag! Willem Nater info@nater.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 24 januari 2015, 08:46:34
Klinkt aardig als verkooppraatje.
Maar zeker in het eerste filmpje denk ik "Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan"? Uitslaande brand in een schoolgebouw, zet dan meteen in met lage druk. Best leuk dat men nu in ene helemaal hoteldebotel gaat zijn over die Cobra. Maar laten we het speeltje wel gebruiken waar die beter geschikt is. En dat is voor het blussen van branden in verborgen ruimtes.


nater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #65 Gepost op: 24 januari 2015, 09:33:29
@Peter 71

Ik ben het helemaal met u eens dat het schooltje veel beter anders kan worden aangepakt, als je die middelen tp zou hebben.
Wat het filmpje wel heel goed laat zien is de koeling welke je kan bereiken met "slechts" een Cobra.

Sorry voor mijn enthausiasme, ik wil geen verkeerde indruk wekken, Cobra is niet "goed voor alles" of "witter dan wit". Cobra is als krachtige offensief-buiten tool wel een perfecte aanvulling op de huidige middelen en methoden, en zal kunnen helpen het brandweerwerk veiliger en effectiever .te maken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 24 januari 2015, 09:46:51
Citaat van: nater link=msg=1325446 date=1422088409
@Peter 71

Ik ben het helemaal met u eens dat het schooltje veel beter anders kan worden aangepakt, als je die middelen tp zou hebben.
Wat het filmpje wel heel goed laat zien is de koeling welke je kan bereiken met "slechts" een Cobra.

Sorry voor mijn enthausiasme, ik wil geen verkeerde indruk wekken, Cobra is niet "goed voor alles" of "witter dan wit". Cobra is als krachtige offensief-buiten tool wel een perfecte aanvulling op de huidige middelen en methoden, en zal kunnen helpen het brandweerwerk veiliger en effectiever .te maken.
In de zin als aanvulling om de brandbestrijding veiliger te maken gaan we het zeer zeker eens worden met elkaar. O0
En zeg mij jij en je tegen mij hoor, anders ga ik me wel heel erg oud voelen. e050 0098


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2015, 11:33:51
Citaat van: nater link=msg=1325387 date=1422057835
@Djseb;
Ga eens praten met de mannen bij de Leemkuil, Ouderkerk en Ysbrand zij hebben al veel goede ervaringen opgedaan.

Allereerst dank voor alle info! :)

Een tijdje terug, ben ik mee geweest met een oefening bij brandweer Ouderkerk. En reed toen mee met de COBRA, en daar heb ik toen de volgende vraag gesteld: ''Is er een incident geweest waarbij de COBRA het verschil heeft gemaakt?''

Deze vraag werd toen beantwoord met: De COBRA is in veel gevallen al heel handig gebleken, maar wij hebben nog geen incident meegemaakt waarbij het niet was gelukt zonder COBRA.

Oftewel: handig spul maar het was ook zonder de COBRA wel gelukt.

Zeker in tijden dat we aan het bezuinigen zijn, is de COBRA een toch aardig prijzig stukje materieel is. En zoals je zelf al zegt moet de cobra binnen een korte tijd aanwezig zijn om maximaal efficiënt te zijn. Gaan de kosten opwegen tegen de baten? Als er geld genoeg was binnen de brandweer zou ik zeggen, gooi ze op elke wagen ;). Want het is een mooie aanvulling op de huidige middelen.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2015, 12:03:47
Citaat van: Djseb link=msg=1325729 date=1422182031
Deze vraag werd toen beantwoord met: De COBRA is in veel gevallen al heel handig gebleken, maar wij hebben nog geen incident meegemaakt waarbij het niet was gelukt zonder COBRA.

Hapklare onzin. Het moeilijke is gewoon dat het niet meetbaar is. Neem als voorbeeld de brand op de SCH118. Daar was ik zelf ook bij. Wat nu als die drie cobra's niet waren ingezet? Hoe was het brandverloop dan geweest? Dat is niet te meten en dus weet je niet of ze het verschil hebben gemaakt..

Citaat van: Djseb link=msg=1325729 date=1422182031
Oftewel: handig spul maar het was ook zonder de COBRA wel gelukt.

Een echte dooddoener... iedere brand gaat uit. Of dat nu met HD, LD, een TS of een hele compagnie is... Alles lukt zonder de COBRA. Maar ook alles lukt zonder HD... De vraag is alleen, hoe efficient en hoe veilig is het...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 25 januari 2015, 12:16:31
Klopt, iedere brand gaat uit. Al zouden we als brandweer lekker thuis blijven, die brand gaat uiteindelijk uit. Kan een half stadscentrum kosten, maar hè de brand is uit. >:D
Maar waar we moeten voor waken is dat we alles wel in de juiste verhoudingen blijven zien, en niet als een dolle een systeem gaan aanprijzen als zijnde het systeem om nu lekker buiten te kunnen blijven bij een brandbestrijding. En dat is iets waar we binnen brandweer nederland ernstig goed in zijn. Er is iets nieuws bedacht, dan motte en zulle we dat allemaal hebben. En we gaan meteen allerlei  zaken over boord knikkeren en het allemaal beter weten. Het valt me mee dat we nog geen TS kunnen zien rijden waar de hoge en lage druk vanaf is geknikkerd, en er alleen COBRA op zit.
De COBRA-cutter zal nooit lage of hoge druk verdringen, zeker niet nu er ernstig wordt gekeken naar het opwaarderen van lage druk. De COBRA-cutter kan wel een aanvulling zijn. Met name met zaken waarbij je een vuurhaard in een verborgen ruimte hebt zitten, waar je anders de hut voor moet afbreken is 1 gaatje voldoende om toch een snelle blussing te kunnen doen. Scheelt weer arbeidsintensief hak en breekwerk, wellicht onder niet al te veilige omstandigheden. Maar zoals ik gisteren al zei. Laten we de zaken wel gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.