Cobra Coldcutter systeem

Auteur Topic: Cobra Coldcutter systeem  (gelezen 56457 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2015, 14:17:20
Citaat van: Djseb link=msg=1325729 date=1422182031
''Is er een incident geweest waarbij de COBRA het verschil heeft gemaakt?''
En zoals je zelf al zegt moet de cobra binnen een korte tijd aanwezig zijn om maximaal efficiënt te zijn.  Als er geld genoeg was binnen de brandweer zou ik zeggen, gooi ze op elke wagen ;). Want het is een mooie aanvulling op de huidige middelen.

Ik snap niet helemaal waarom je überhaupt de vraag stelt, temeer omdat je het antwoord zelf al geeft.

Zoals al eerder is aangehaald kunnen we pas een objectief oordeel geven over dit systeem als het wordt toegepast wanneer de eerste eenheid die ter plaatse komt bij een incident het aan boord heeft en ook kan inzetten. Zo'n proef draait nu op IJsbrand, waarbij de cobra in ingebouwd in een autospuit en daar zullen tzt de resultaten van bekend worden gemaakt. Zoals de Cobra in Ouderkerk wordt ingezet, gemonteerd op een niet bedrijfszeker voertuig, geeft mijns inziens geen juist beeld van de capaciteiten en bruikbaarheid van het systeem.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #71 Gepost op: 26 januari 2015, 01:11:26
Citaat van: FF4266 link=msg=1325734 date=1422183827
Hapklare onzin. Het moeilijke is gewoon dat het niet meetbaar is. Neem als voorbeeld de brand op de SCH118. Daar was ik zelf ook bij. Wat nu als die drie cobra's niet waren ingezet? Hoe was het brandverloop dan geweest? Dat is niet te meten en dus weet je niet of ze het verschil hebben gemaakt..

Een echte dooddoener... iedere brand gaat uit. Of dat nu met HD, LD, een TS of een hele compagnie is... Alles lukt zonder de COBRA. Maar ook alles lukt zonder HD... De vraag is alleen, hoe efficient en hoe veilig is het...

Heb je natuurlijk gelijk in ;)

@7131 Aangezien die oefening al een x aantal maanden terug is, was ik benieuwd of er intussentijd al meer ervaringen naar voren zijn gekomen... Vandaar de vraag...


A3

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #72 Gepost op: 27 januari 2015, 11:42:33
http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-(brand)veilige/brandweerdoctrine?ActItmIdt=40931


Bluservaring gezocht!

21 januari 2015




Heb jij kennis en ervaring met innovatieve inzet? Heb je bijvoorbeeld weleens gewerkt met een Cobra Cutter, fognail, O-bundels, repressieve ventilatie, drones o.i.d.? Of heb je ideeën hoe we bestaande middelen op een andere manier kunnen inzetten? Deel deze kennis en ideeën met andere collega's uit het land en geef je op als standhouder voor de werkplaats op 25 en 26 maart.






 


Als standhouder geef je (kort) uitleg over jouw ervaring met de betreffende blusmethode en laat je de deelnemers werken met de blusmethode. Kortom: de dag is geslaagd als iedereen aan het eind van de dag naar rook stinkt!





Dus heb jij ideeën over vernieuwende blusmethodes? Geef je dan op via brandweerdoctrine@brandweernederland.nl of mail voor meer informatie.

Volg ons via Facebook (fb.me/brandweernederland en fb.me/brandweerdoctrine) en Twitter @brandweer_NL en @brandweerdoctri


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 7 februari 2015, 09:21:44
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89656.msg1329192;topicseen#msg1329192

Je kunt je nu opgeven om deze dagen te bezoeken. Ik heb me inmiddels opgegeven. Ik wil de COBRA-Cutter nu zelf ervaren. 8)


Cobra2013

  • Stafbevelvoerder/Coörd. IBGS /Instructeur COBRA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2015, 09:55:39
Citaat van: Djseb link=msg=1325729 date=1422182031
Allereerst dank voor alle info! :)

Een tijdje terug, ben ik mee geweest met een oefening bij brandweer Ouderkerk. En reed toen mee met de COBRA, en daar heb ik toen de volgende vraag gesteld: ''Is er een incident geweest waarbij de COBRA het verschil heeft gemaakt?''

Deze vraag werd toen beantwoord met: De COBRA is in veel gevallen al heel handig gebleken, maar wij hebben nog geen incident meegemaakt waarbij het niet was gelukt zonder COBRA.

Oftewel: handig spul maar het was ook zonder de COBRA wel gelukt.

Zeker in tijden dat we aan het bezuinigen zijn, is de COBRA een toch aardig prijzig stukje materieel is. En zoals je zelf al zegt moet de cobra binnen een korte tijd aanwezig zijn om maximaal efficiënt te zijn. Gaan de kosten opwegen tegen de baten? Als er geld genoeg was binnen de brandweer zou ik zeggen, gooi ze op elke wagen ;). Want het is een mooie aanvulling op de huidige middelen.

Ik weet niet wanneer je bent mee geweest en met wie je gesproken hebt, maar van mij had je dat antwoord nooit gehad. Er zijn wel degelijk incidenten geweest waar wij met de COBRA een verschil hebben gemaakt. Qua inzet tijd, water schade, sloop schade enz enz. De scheepsbrand in Scheveningen is een mooi voorbeeld hoe ruimtes gekoeld kunnen worden door de COBRA om dan naar binnen te gaan met LD en de brand uit te maken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 1 maart 2015, 11:42:49
Er zijn in het vereleden de nodige ervaringen opgedaan met allerlei soorten nevelkogels, speciale lansen etc. zowel bij de marine als bijvoorbeeld bij het bergingsbedrijf Doeksen Terschelling. De Cobra heeft o.a. het voordeel dat je geen deuren etc. hoeft te openen en het geringe waterverbruik bij vaartuigen waar de stabiliteit een rol gaat spelen bij veel bluswater. De grote bergingsbedrijven zoals Boskalis en Svitzer werken met de Cobra.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 26 maart 2015, 19:00:47
Vandaag op Crailo nader kennis gemaakt met de COBRA. En ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben. Ten eerste van de power van de Cobra. Een werkdruk van 300bar is niet niks te noemen. Ook mocht je er zelf mee spuiten. Eerst in de lucht om de tegendruk te ervaren. Daarna door een grote terrastegel heen spuiten. erg leuk om te doen. 8)
Daarnaast hadden ze een stapel pallets in een dichte zeecontainer in brand gestoken, en werd de Cobra ingezet. De brandtemperatuur van een slordige 740 gr reduceerde binnen 2 minuten naar een kleine 70 tot 80 graden.
De brand zelf is dan nog niet geblust, maar een binnenaanval is dan makkelijker en onder betere condities te verrichten. Als aanvulling op de bestaande blusmethodes kan de Cobra effectief zijn. Zeker bij branden die slecht bereikbaar zijn.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #77 Gepost op: 22 mei 2015, 20:00:14
p2kflex
16:14:45 22-05-15-ALPHA-TESTALARM COBRA, NIET OPKOMEN
1301962BRW Veiligheidsregio Zeeland (Onbekende code)


Heeft Zeeland tegenwoordig ook een Cobra? Zoja, waar?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #78 Gepost op: 22 mei 2015, 21:02:01
Staat volgens mij in Vlissingen t.b.v. MiRG team (scheepsbrandbestrijding)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #79 Gepost op: 24 mei 2015, 11:23:48
Citaat van: Peter71 link=msg=1339748 date=1427392847
Als aanvulling op de bestaande blusmethodes kan de Cobra effectief zijn. Zeker bij branden die slecht bereikbaar zijn.
hehe eindelijk lezen we eens "als aanvulling". Ik kreeg het idee dat het een wondermiddel zou zijn. Verder heb ik wat bezwaren tegen de inzet (trouwens dat geldt voor het hele offenzieve buiten verhaal) vanwege de veiligheid, Cobra en offensief buiten betekent toch wat dichterbij komen en als je de  gegevens van brandweerongevallen er op na slaat zul je nagaan dat een zeer groot deel van het aantal dodelijke slachtoffers is gevallen door instorting en bezwijken van constructie aan de buitenklant van het pand, groter dan bv door brand binnen. En ik heb zelf eens mogen aanschouwen dat de vuistregel van 1,5 maal de hoogte soms niet genoeg kan zijn.