Cobra Coldcutter systeem

Auteur Topic: Cobra Coldcutter systeem  (gelezen 56250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2011, 22:13:51
Waarschijnlijk heeft ie dit aan boord:



Het zal nog een proef zijn oid want de auto rijd met Zweeds kenteken
1:87 modelletjes:  


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2011, 22:35:53
Het Cobra-systeem is inmiddels (sinds kort?) op proef in Amsterdam-Amstelland.
En door Kennemerland gealarmeerds hiervoor:

p2kflex
10:36:09 15-05-11GROUP-1BR 1 BINNENBRAND INDUSTRIE (NB Brand: middel brand) (+Inc.net: reg.inmeld+) Zuiderkade 27 Beverwijk [ COBRA ]
MB0102100BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg)
MB0102105BRW Amsterdam-Amstelland (COBRA)

Iemand enig idee of het daar ook daadwerkelijk ingezet is geweest?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2011, 22:47:59
Geen idee, ik zag vandaag dat ze opnieuw gealarmeerd zijn. Maar ook daar geen idee of ze ingezet zijn.
p2kflex
16:37:29 16-05-11GROUP-1BR 1 BINNENBRAND INDUSTRIE (+Inc.net: 2+) Afval Energiebedrijf Amsterda AUSTRALIEHAVENWEG 21 Aanvalsplan 0018 ASD [ OVDN NET02 ALO AST ASO COBRA ]
0102100BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg)
0102105BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2011, 23:33:07
Geen idee, ik zag vandaag dat ze opnieuw gealarmeerd zijn. Maar ook daar geen idee of ze ingezet zijn.
p2kflex
16:37:29 16-05-11GROUP-1BR 1 BINNENBRAND INDUSTRIE (+Inc.net: 2+) Afval Energiebedrijf Amsterda AUSTRALIEHAVENWEG 21 Aanvalsplan 0018 ASD [ OVDN NET02 ALO AST ASO COBRA ]
0102100BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg)
0102105BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA)

Ik werd vandaag op de A4/A10 west splitsing gepasseerd door de Cobra en een T5 PM onder prio 1 richting deze melding. Of ze ook daadwerkelijk ingezet zijn op het brandadres weet ik niet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2011, 23:43:58
Het Cobra-systeem is inmiddels (sinds kort?) op proef in Amsterdam-Amstelland.
En door Kennemerland gealarmeerds hiervoor:

Iemand enig idee of het daar ook daadwerkelijk ingezet is geweest?
blijkbaar wel, afgaande op de volgende tweet :)


ricardoweewer Ricardo Weewer
Cobra succesvol ingezet bij brand in Beverwijk; interregionaal project van de grond! #BrandweerAA #debrandweerovermorgen #yam
15 May

Ricardo Weewer
DCFO/ strategic advisor at Brandweer Amsterdam-Amstelland
http://www.linkedin.com/pub/ricardo-weewer/8/b82/a57
Samen sterk in de hulpverlening!


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2011, 10:03:50
De COBRA is bij de AVI neit ingezet. Hij rukt standaard uit bij de volgende inzetvoorstellen; Binnenbrand wonen: NB middel,  groot en Zeer groot, Brand op een schip, Brand industrie, Vrachtauto / bus, Parkeer garage / parkeerdek, Tunnels en Binnenbrand wonen in het verzorgingsgebied van Ouderkerk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2011, 12:29:26
Over parkeergarages in combinatie met het COBRA blussysteem hoorde ik gister nog wat moois.
Als je de nevel die uit de lans komt van het COBRA-systeem een parkeergarage in blaast met een overdrukventilator zou dat ook enorm koelend werken. Dan hoef je dus niet door een muur heen.

Hoe dat verder precies in de praktijk gaat weet ik niet, maar het zou interessant zijn om dat een keertje te bekijken!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2011, 18:43:18
Geen idee, ik zag vandaag dat ze opnieuw gealarmeerd zijn. Maar ook daar geen idee of ze ingezet zijn.
p2kflex
16:37:29 16-05-11GROUP-1BR 1 BINNENBRAND INDUSTRIE (+Inc.net: 2+) Afval Energiebedrijf Amsterda AUSTRALIEHAVENWEG 21 Aanvalsplan 0018 ASD [ OVDN NET02 ALO AST ASO COBRA ]
0102100BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg)
0102105BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA)

Ze zijn wel ter plaatse geweest echter ik denk niet dat ze ingezet zijn. ASO/ALO gingen snel weer retour ;)

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


japio

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2011, 21:15:51
Even wat duidelijkheid scheppen  ;)

Amsterdam Amstelland heeft voor de duur van 6 maanden een Cobra Coldcutting systeem gehuurd van de Zweedse fabrikant. Als kennis partner tijdens dit onderzoek heeft het NIFV aangehaakt. Bovendien is Zaanstad inmiddels ook actief betrokken bij dit project.

Tijdens de komende maanden zal er inderdaad naar bijna "alles" worden uitgerukt met het doel om praktijkgegevesn te genereren. verder zal onder leiding van de afdeling onderzoek van het NIFV een aantal experimenten in geconditioneerde omstandigheden worden uitgevoerd  om exacte gegevens te verkrijgen.

Inmiddels is het voertuig daadwerkelijk ingezet in Purmerend (zelfs nog voor de officiele in dienst stelling) Maar de échte premiere was afgelopen zondag in Beverwijk. We hebben het systeem daar aangeboden aan de OVD, en toen de Cobra ter plaatse was samen een inzetplan gemaakt.

Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.

Later hebben we toen we wat meer tijd hadden nog wat collega's VRK laten kennismaken met het systeem.

Inmiddels is de Cobra  nog twee keer uitgerukt, helaas nog niet opnieuw ingezet.

De suggestie hieronder, over het via een overdrukventilator creeeren van een "low budget" watermist systeem kan ik kort zijn: dit werkt echt. De watermist was op ongeveer 150 meter nog waarneembaar, en dat in de open lucht!
Krijg helaas geen plaatjes  hieronder.