Cobra Coldcutter systeem

Auteur Topic: Cobra Coldcutter systeem  (gelezen 56252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #30 Gepost op: 18 mei 2011, 08:05:40
Even wat duidelijkheid scheppen  ;)

Duidelijk verhaal  O0
Zal het ook even naar de Leider CoPI en OT doorzetten, die hadden ook geen idee wat het systeem is.
Stuur de plaatjes anders maar naar mijn mail, dan plaats ik ze er wel even bij.

En verder natuurlijk welkom op dit forum!


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2011, 11:55:17
Het is met een HD met een debiet tot 200 l/min bina onmogelijk om effectieve rookgaskoeling te doen, met een LD met debiet tot500 L/min gaat het enigsins maar nog niet goed genoeg. Je raakt gewoon niet ver genoeg met je water om effectieve rookgaskoeling te doen. En nu verklaren ze hier dat ze het met een geupgrade HD reiniger doen?????
Dat het systeem zijn nut kan bewijzen in afgesloten ruimtes, OK, maar niet zoals ze het hier beschrijven.

No way.

Ook in België lopen er testen met dit systeem.

En is er al een rapport  klaar hierover.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2011, 17:01:01
Dat het systeem zijn nut kan bewijzen in afgesloten ruimtes, OK, maar niet zoals ze het hier beschrijven.

No way.


Ik ben geen pro, maar als ik dit filmpje bekijk ..."

cobra
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2011, 17:54:05
Citaat
Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.
Rookgaskoeling, hoeveel liter water per minuut, hoeveel koelend vermogen? Als de waterdruppels te klein zijn verdampen ze al voordat ze hete gassen bereiken. Vandaar de druppelgrootte van de zgn Flashover straalpijpen.
kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen
Door het ongecontroleerd inbrengen van de waternevel, of inzet van de torenstraal verdampt de hoeveel water, gaat bij deze temperaturen over in hete Stoom (1 liter water ca 3500 liter stoom) en deze stoom drukt de brandgassen naar ander ruimtes. Dus mogelijk door jullie zelf veroorzaakt.
Temperatuur daling, hoe is die gemeten, met een warmtebeeld camera? Een WBC meet straling en geen warmte. De temperatuur meting van een WBC is zeer onbetrouwbaar, en wordt ook door rook etc. nog eens naar beneden beinvloed. Misschien dat je met de camera tegen een plafond of zo iets door de rook heen een temperatuur van 100 gr hebt gezien. Ik neem niet aan dat er temperatuur meters hingen in het gebouw.
De foto's die ik heb gezien van de inzet van dit systeem, drie stralen LD, een waterkanon ingzet in een uitgebrandde loods en de COBRA man die een gat in de wand staat te maken, om hotspots af te blussen. Duur systeem om mee na te blussen. Dus dit verslag berust is niet op wetenschap maar is een niet onderbouwd verhaal wat doospekt is met verkoopppraatjes van de leverancier. (Valt in de categorie One Sven/IFEX. DPSA etc.)
Filmpje, deze container heeft een beperkte vuurbelasting, bij praktijkoefeningen kun je deze brand al snel met een HD terugbrengen door een paar pulsen water op de juiste wijze in de rookgassen te geven. Ook dan daalt de temperatuur enorm. Ik weet niet waar hier de meters waren geplaatst, maar ook hier weer, een HD met juiste waterkegel koelt net zo effectief. Alleen moet je dan wel naar binnen durven. En daar ligt misschien wel het voordeel van dit systeem.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 21 mei 2011, 09:53:41
Rookgaskoeling, hoeveel liter water per minuut, hoeveel koelend vermogen? Als de waterdruppels te klein zijn verdampen ze al voordat ze hete gassen bereiken. Vandaar de druppelgrootte van de zgn Flashover straalpijpen.
Gaat het uberhaupt lukken om in een bedrijfspand met het Cobrasysteem de rookgassen te koelen? Met de HD en Flash-overstraalpijpen heb je al een uitdaging, als het al lukt.


japio

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #35 Gepost op: 25 mei 2011, 20:49:17
Even nog dit:

Dus dit verslag berust is niet op wetenschap maar is een niet onderbouwd verhaal wat doospekt is met verkoopppraatjes van de leverancier. (Valt in de categorie One Sven/IFEX. DPSA etc

Hier ga ik niet op in, ik ben géén verkoper.  Maar om DLS in dit rijtje te zetten ???
Op dit moment zijn we samen met het NIFV druk bezig vergelijkende inzetten te doen waarbij we de verschillen meten tussen de onderlinge systemen. Op deze wijze weten we het hoe en waarom.

Wat betreft die rookgassen die ineens de bandenhal inkwamen; hier zijn meerdere oorzaken voor te bedenken.
Allereerst zou het inderdaad goed kunnen dat wij het zelf geweest kunnen zijn, maar dan had ik minimaal ergens stoom moeten zien ( want drukopbouw) Nu nog even denk ik ( maar dat ga ik nog bespreken met de VRK collega's) dat  het open slijpen van de overheaddeur op de Cruquisweg voor die ventilatie heeft gezorgd die voor de uitbreiding op dít moment verantwoordelijk was.  ( Volgens mij staat op diverse plekken in RSTV documentatie iets over door  brandweerinzet veroorzaakte ventilatie)
Deur moest natuurlijk open anders kon er daar niet ingezet worden, maar ik wil ook graag een keer brainstormen of dit anders kan, enogf dit dan wenselijk zou zijn.

En wat betreft de opmerking over rookgassen koelen met het systeem; dit kan inderdaad. Er zijn uit Zweeds onderzoek meerdere grote incidenten bekend  waarin gerefereerd wordt aan de grote worplengte en het gedrag van een waterdruppel bij deze druk en grootte.

Maar zoals eerder al genoemd Coldcutting is niet zaligmakend; het is slechts één van de gereedschappen die we kunnen inzetten om een veilige inzet mogelijk te maken.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 24 juni 2011, 18:30:52
Ook bij deze brand in Kennemerland is de Cobra gisteren ingezet:

Middelbrand (schuur / garage) Aalsmeerderdijk - Aalsmeerderbrug 23-06-2011

Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 24 december 2011, 15:25:52
Het is ondertussen akelig stil geworden rond het COBRA-systeem, is de proef nog gaande of is alles stil gelegt?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #38 Gepost op: 24 december 2011, 21:04:21
Het is ondertussen akelig stil geworden rond het COBRA-systeem, is de proef nog gaande of is alles stil gelegt?
Even wat duidelijkheid scheppen  ;)

Amsterdam Amstelland heeft voor de duur van 6 maanden een Cobra Coldcutting systeem gehuurd van de Zweedse fabrikant. Als kennis partner tijdens dit onderzoek heeft het NIFV aangehaakt. Bovendien is Zaanstad inmiddels ook actief betrokken bij dit project.

Tijdens de komende maanden zal er inderdaad naar bijna "alles" worden uitgerukt met het doel om praktijkgegevesn te genereren. verder zal onder leiding van de afdeling onderzoek van het NIFV een aantal experimenten in geconditioneerde omstandigheden worden uitgevoerd  om exacte gegevens te verkrijgen.


Inmiddels is het voertuig daadwerkelijk ingezet in Purmerend (zelfs nog voor de officiele in dienst stelling) Maar de échte premiere was afgelopen zondag in Beverwijk. We hebben het systeem daar aangeboden aan de OVD, en toen de Cobra ter plaatse was samen een inzetplan gemaakt.

Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.

Later hebben we toen we wat meer tijd hadden nog wat collega's VRK laten kennismaken met het systeem.

Inmiddels is de Cobra  nog twee keer uitgerukt, helaas nog niet opnieuw ingezet.

De suggestie hieronder, over het via een overdrukventilator creeeren van een "low budget" watermist systeem kan ik kort zijn: dit werkt echt. De watermist was op ongeveer 150 meter nog waarneembaar, en dat in de open lucht!
Krijg helaas geen plaatjes  hieronder.
6 maanden zijn voorbij zullen wel aan het evalueren zijn.


japio

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #39 Gepost op: 27 december 2011, 08:55:22
We zijn inderdaad aan het evalueren. Ik kan al wel zeggen dat het systeem zichzelf in een aantal gevallen méér dan bewezen heeft. Uiteraard zijn er ook inzetten geweest waar Cobra niet tot zijn recht kwam, maar het is dan ook absoluut geen zaligmakend stuk gereedschap. Helaas was het niet mogelijk om tijdens de test het systeem op een beroepskazerne in de binnenstad te plaatsen waardoor we minder goed konden bekijken hoe Cobra zich bij een eerste inzet zou houden. Maar gelukkig hebben we hier wel gegevens van uit omliggende landen ( Zweden en Engeland) Er zijn ook testen uitgevoerd waarbij we gemeten hebben wat de temperatuurafname was en de tijd benodigd tot we veilig naar binnen konden ( < 150C.) verbluffende resultaten!
Tijdens het Eurfirefight congres in London afgelopen november hebben we de ervaringen gedeeld met de rest van Europa;hier hebben we geleerd dat vooral in Northhampshire de collega's daar erg veel kennis in de dagelijkse praktijk hebben opgedaan.
Onderzoek in Promises achtige omstandigheden heeft uitgewezen hoe de waterdamp/mist/ nevel zich gedraagt op grotere afstand en wat het effect op de inzet is.

Alles bij elkaar zijn wij positief, het officiële stuk laat nog wat op zich wachten, maar zal via de NVBR ( offensieve buiteninzet) gepubliceerd gaan worden.
Persoonlijk zie ik dit systeem graag zo laag mogelijk in de organisatie verschijnen ( op de autospuiten) want in de eerste inzet heeft dit systeem het meeste effect bij het creeëren van een veilige werkomgeving. Helaas zijn onze voertuigen te klein om er Cobra bij te plaatsen, maar we kijken zo breed mogelijk. Had ik overigens de centen beschikbaar zou ik wel een voertuig willen uitrusten zonder HD haspels, maar met een DLS systeem en een Cobra aan de andere kant ( en natuurlijk het gewone LD spul eronder) volgens mij heb je dan met deze combinatie een geweldig innovatief stuk gereedschap waar je qua brand heel veel kanten mee op kan en zo heel veel kennis op kan doen. Alleen ben ik bang dat dit voor velen een stap te snel te ver is.

Mochten er specifieke vragen zijn dan graag per mail.