juiste aantal ontruimers en bhv'ers

Auteur Topic: juiste aantal ontruimers en bhv'ers  (gelezen 7505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bta

  • Gast
Gepost op: 26 augustus 2009, 16:23:58
Hallo,
Ik werk in een kantoorpand met 10 etages, ongeveer 350 personen per dag aanwezig. Op dit moment hebben we 17 bhv'ers en voor elke etage 2 ontruimers en 2 plaatsvervangend ontruimers. De nieuwe leidinggevende wil de ontruimers afschaffen en deze taken overdragen aan de bhv'ers. Is dit gebruikelijk maar ook is dit wenselijk?
Ik hoor graag van jullie deskundigen.
Groet, bta




peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2009, 22:53:04
Hoi,

hoe de nieuwe leidinggevende het wil regelen, is zijn probleem; echter: hij zal wel aan de eis moeten voldoen dat het pand binnen de gestelde tijd is ontruimd. Ontruimen is een taak van de BHV. Bij een aantal bedrijven zie je dat de taken van de BHV zijn opgesplitst: een groep voor de ontruiming, een andere groep voor de LEH. Dat mag!
Bij andere bedrijven zie je dat een bhv-er beide taken toebedeeld heeft gekregen. Ook dat mag!
De een kan niet tegen bloed, een ander heeft een aversie tegen vuur. Dat kan een reden zijn om de BHV-taken te splitsen.
Vroeger werd er gesteld dat je 1 op 50 BHV moest hebben en aanwezig. Nu is het zo, dat het "restrisico" vanuit de R.I. en E. door de BHV dient te zijn afgedekt (binnen de normen)
ik hoop dat je hier wat mee kunt.

groet,

Peter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2009, 22:59:17
Als je pand nu helemaal voldoet aan de nieuwste voorschriften, de brandbeveiligingsinstallatie zijn helemaal up to date en worden goed onderhouden, alle vluchtwegen zijn altijd vrij, de deuren zitten nooit op slot, alle medewerkers hebben een instructie gehad dat, op straffe van een functioneringsgesprek bij niet opvolgen, ze bij een alarm allemaal naar buiten moeten gaan...

Heb je dan nog wel BHV'ers nodig voor de ontruiming?  :)


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2009, 08:02:16
Als je pand nu helemaal voldoet aan de nieuwste voorschriften, de brandbeveiligingsinstallatie zijn helemaal up to date en worden goed onderhouden, alle vluchtwegen zijn altijd vrij, de deuren zitten nooit op slot, alle medewerkers hebben een instructie gehad dat, op straffe van een functioneringsgesprek bij niet opvolgen, ze bij een alarm allemaal naar buiten moeten gaan...

Heb je dan nog wel BHV'ers nodig voor de ontruiming?  :)

Touché !


bta

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2009, 12:23:25
Dank voor jullie reacties.
Ik zou heel erg geholpen zijn met voorbeeldsituaties hoe de BHV is geregeld binnen een standaard-kantoorpand. Dus hoeveel etages, hoeveel BHV'ers, hoeveel EHBO'ers, wel/geen ontruimers, wel/niet vaste BHV'ers per etage, etc.
Aan Peter H de vraag wat een "restrisico" kan zijn, ook omdat hier net een RIE is geweest. Ik weet dat het aantal wettelijke BHV'ers per zoveel medewerkers in de nieuwe Arbo-wet is losgelaten en dat in het verlengde van de uitkomsten van een RIE de BHV is/wordt georganiseerd (toch?).
Overigens, de nieuwe leidinggevende is een interimmer en die kijkt toch anders naar de BHV-organisatie, oftewel kijkt in eerste instantie naar de centen die het kost en de centen die kunnen worden bespaard.
Ik hoor graag.
Groet, bta


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2009, 20:17:07
Touché !

wie geeft het seintje aan de brandweer dat iedereen er uit is? m.a.w. wie is er dan verantwoordelijk.. hoofd bhv / hoofd P&O, (of diens vervanger) en is die dan aanwezig.. zou bij een bhv-organisatie wel het geval moeten zijn.
bij een dergelijk vrijblijvende opzet het wat moeilijker wordt??


bta

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:21:25
Op dit moment een van de twee plv. coördinatoren, er is op dit moment geen vaste coördinator vanwege allerlei reorganisatieperikelen. Binnenkort wordt een nieuw hoofd BHV aangsteld.
Toch weet ik dat er middelgrote bedrijven zijn waar gewerkt wordt met alleen bhv'ers (met ehbo) en zonder ontruimers. Zoveel als mogelijk per etage vaste bhv'ers, maar als dit niet mogelijk is, dan de bhv'er(s) van de etage eronder of erboven. Ik probeer gewoon op een rijtje te krijgen wat de voors en tegens zijn om te werken zonder ontruimers bij een strak georganiseerde BHV.
Groet, bta


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:33:42
@bta

Worden de BHV-ers betaald dan, krijgen deze een extra bonus.....??

Overigens, de nieuwe leidinggevende is een interimmer en die kijkt toch anders naar de BHV-organisatie, oftewel kijkt in eerste instantie naar de centen die het kost en de centen die kunnen worden bespaard.


bta

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2009, 00:59:55
gewoon een standaard vergoeding, maar wat heeft dat er mee te maken?


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2009, 20:53:53
"kosten"
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er