Criteria Hoogwerker / Redvoertuig

Auteur Topic: Criteria Hoogwerker / Redvoertuig  (gelezen 4778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

the 4 stripe

  • Gast
Gepost op: 11 februari 2004, 17:13:30
Ha die forumleden

Hierbij een vraag aan jullie over de aanschaf criteria voor een hoogwerker / redvoertuig.
1 Is een gemeente verplicht een hoogwerker aan te schaffen bij een bepaald aantal inwoners.
2 Is het afhankelijk van het aantal bouwlagen wat er in het uitrukgebied voorhanden is, flats,monumentenpandenenz enz
3 Het aantal zorginstellingen ziekenhuizen risico industrie enz enz
Wie kan mij daar eens wat meer over vertellen wat wettelijk is voorgeschreven of waar ik de informatie terug kan vinden




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2004, 17:16:48
volgens mij heeft dat te maken of je veel hoogbouw hebt in de gemeente ???


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2004, 23:32:02
Ligt eraan hoe oud die hoogbouw is. Tegenwoordig wordt veel hoogbouw gebouwd, maar dan met voldoende ontsnappingsmogelijkheden en andere preventieve mogelijkheden en is een hoogwerker niet meer nodig. ;)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2004, 00:51:40
Dit staat volgens mij in de Handleiding Brandweerzorg van BZK.
Hierin staat een standaardlijst met opkomsttijden  per gebouwsoort benoemd. Daarin staat bijvoorbeeld dat de opkomsttijd bij een portiekflat 6 min is voor de eerste TS en 8 min voor het redvoertuig.
Dus heb je bepaalde gebouwtype in je gemeente dtaan, dan moet je zorgen dat er binnen de gestelde tijd een redvoertuig aanwezig kan zijn.
Dit kan dan door zelf een RV aan te schaffen of door afspraken te maken met een buurgemeente.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2004, 07:23:13
Volgens mij kan een gemeente niet verplicht gesteld worden een redvoertuig aan te schaffen.

Vanuit het Bouwbesluit wordt de ontvluchting van personen uit bouwwerken geregeld. Wel kon dacht ik een gemeente vroeger van het bouwbesluit afwijken in het kader van gelijkwaardigheid door de inzet van een redvoertuig.

Tegenwoordig niet meer. Weliswaar is het wel handig zo'n ding natuurlijk. ;)