Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 33783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #30 Gepost op: 28 december 2009, 11:20:00
Heb de vraag voorgelegd aan de GHOR in onze regio, of dit gevolgen heeft voor de advisering tbv evenementenvergunningen die worden afgegeven. Indien men zou adviseren om in de eisen een diploma dat voldoet aan de Europse eisen op te nemen, zou dat ook de weg vrij maken bv in ons geval Duitse hulpverleners in te zetten.
Wordt vervolgd,
grt jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #31 Gepost op: 28 december 2009, 12:36:00
Wat zou daar op tegen zijn dan?
Het zou dan ook voor jullie gelden.
Dat jullie in Duitsland kunnen werken
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #32 Gepost op: 28 december 2009, 18:13:27
Reddingsbrigade Nederland heeft op dit gebied volgens mij al een aardige stap gezet:
Voor de hogere diploma's zwemmend redden was een EHBO-diploma een ingangseis.
In de nieuwste diploma-eisen is het OK-diploma vervangen door het volgende:

"de kandidaat dient bewijs te overleggen dat deze aan de voorwaarden van voldoende
bekwaamheid voor het verlenen van eerste hulp aan drenkelingen heeft voldaan.
Als bewijs geldt het bezit van:
- Het Diploma Eerste Hulp van het Oranje Kruis, of;
- Het Diploma ‘Care Initiator Course Plus’ van de MFA, of;
- Het Europese Eerste Hulp Certificaat van het Rode Kruis, of;
- Het Diploma LPEV;"
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #33 Gepost op: 28 december 2009, 18:37:47
Of kijk op deze link van het NRK.  http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen
In de lijst vindt je de door het NRK (wederzijds) erkende EHBO diploma's en BLS / AED certificaten.

Heb de vraag voorgelegd aan de GHOR in onze regio, of dit gevolgen heeft voor de advisering tbv evenementenvergunningen die worden afgegeven. Indien men zou adviseren om in de eisen een diploma dat voldoet aan de Europse eisen op te nemen, zou dat ook de weg vrij maken bv in ons geval Duitse hulpverleners in te zetten.
Als een EHBO diploma van een andere (buitenlandse) organisatie aan de normen van het Europese Rode Kruis (EFAC) voldoet is er dus geen belemmering (meer).
Er zijn dus wel degelijk keuze mogelijkheden voor een GHOR tussen diverse EHBO opleidingsvormen welke allen voldoen aan de EFAC norm.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #34 Gepost op: 29 december 2009, 08:50:46
Het belangrijkste vind ik dat het duidelijk in de evenementenvergunning staat omschreven. De GHOR adviseert de gemeente hierin en zal dit dus nadrukkelijk moeten omschrijven.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #35 Gepost op: 29 december 2009, 11:48:33
Dus als er in had gestaan ipv OK het NRK had je niet gereageerd
Dan had je weer de leden van het OK uitgesloten
Je kan je je beter gaan afvragen waarom alles naar de pijpen van het NRK moet lopen alsof hun de enige goede zijn misschien moet het NRK eens gaan kijken naar het OK
1 Lesboek voor zowel NRK en OK
1 soort Diploma voor beide organisaties
1 kleding model kwa kleuren en ga maar verder
ik denk dat je dan veel verder komt  dan je zelf steeds als uitzonderings positie te zien
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #36 Gepost op: 29 december 2009, 13:22:17
@ amstaf3 snap je niet:
Citaat
Dus als er in had gestaan ipv OK het NRK had je niet gereageerd
Dan had je weer de leden van het OK uitgesloten
Je kan je je beter gaan afvragen waarom alles naar de pijpen van het NRK moet lopen alsof hun de enige goede zijn misschien moet het NRK eens gaan kijken naar het OK
1 Lesboek voor zowel NRK en OK
1 soort Diploma voor beide organisaties
1 kleding model kwa kleuren en ga maar verder
ik denk dat je dan veel verder komt  dan je zelf steeds als uitzonderings positie te zien  

Het gaat me er om dat er een duidelijke algmene verwijzing komt in de vergunning, niet specifiek naar OK of NRK. Ben niet zo voor het een of het ander. Meer samenwerking OK NRK zou ik graag zien op basis van gelijkwaardigheid. Inhoud diploma is ongeveer wel gelijk, dus samenwerking zou moeten kunnen toch?
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #37 Gepost op: 29 december 2009, 14:01:40
@ amstaf3 snap je niet:
Het gaat me er om dat er een duidelijke algmene verwijzing komt in de vergunning, niet specifiek naar OK of NRK. Ben niet zo voor het een of het ander. Meer samenwerking OK NRK zou ik graag zien op basis van gelijkwaardigheid. Inhoud diploma is ongeveer wel gelijk, dus samenwerking zou moeten kunnen toch?


Dat is wat ik ook probeer te zeggen we hebben alle twee dezelfde intensie het helpen van slachtoffers.
De diploma's zijn gelijk dus waarom twee verschillende het zelfde geld voor de kleding Rood-Grijs of Blauw Geel, waarom zou je als NRK weer een eigen lesboek maken of anders om ???????
Wat ik wel een te groot verschil vind is dat bij het NRK je moet en bij het OK je mag een evenement doen mits je opleider je er geschikt voor vind
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #38 Gepost op: 29 december 2009, 14:37:08
Het grootste verschil is m.i. dat het OK een opleidings/kennisinstituut is, wat via de EHBO-verenigingen ook hulpverleningen doet, en het NRK een hulpverlkeningsorganisatie is, die voor de training van de vrijwilligers een eerstehulpcursus geeft. Het Rode Kruis heeft in heel europa dezelfde EH-opleiding (EFAC). Lange tijd was het OK-diploma het enige erkende in Nederland en moest het NRK dat dus ook volgen. Nu dat is vrijgegeven kan het Rode Kruis ook in Nederland haar eigen europese cursus geven. Die verschillen zijn overigens maar beperkt.
Het NRK is als internationale organisatie natuurlijk gebonden aan de internationale afspraken m.b.t. leerstof, huisstijl, kleding e.d. (met waar noodzakelijk aanpassingen per land).
CN NRK


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #39 Gepost op: 29 december 2009, 15:49:11

Wat ik wel een te groot verschil vind is dat bij het NRK je moet en bij het OK je mag een evenement doen mits je opleider je er geschikt voor vind

het verschil wat je benoemt is doordat het NRK geen contributie vraagt voor
-het behalen van het (voorheen) OK diploma
-de herhalingslessen
-de kleding
zij stellen dus de "eis" om een aantal evenementen te "draaien"  dat vind ik niet meer dan normaal (dat je iets terug doet) (voor wat hoort wat)

bij een EHBO vereniging betaal je voor de bovenstaande 2 of 3 punten (sommige verstrekken de kleding ook) dus dan is het logisch dat je dan een evenement mag doen.