Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 33962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #70 Gepost op: 29 december 2009, 22:44:09
jongens weet wel waar je over praat het oranje kruis is een opleidings instituut niet meer en niet minder.

Ook de meeste NRK ehbo vrijwilligers zijn volgens ok norm opgeleidt.


Ik lees in de laatste 10 postings wel meer dingen die niet kloppen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #71 Gepost op: 29 december 2009, 22:54:03
jongens weet wel waar je over praat het oranje kruis is een opleidings instituut niet meer en niet minder.

Ook de meeste NRK ehbo vrijwilligers zijn volgens ok norm opgeleidt.


Ik lees in de laatste 10 postings wel meer dingen die niet kloppen

zoals ik al eerder zei ik probeer het te begrijpen waarom ze niet samen kunnen werken op gelijke voet zonder dat iemand zich beter voelt dan een ander
als er iets niet klopt zeg het dan misschien begrijp ik het dan een keer maar zoals ik nu kijk word er alleen met modder gegooid misschien ben ik er ook 1 van maar alleen door te zeggen wij bestaaan langer of wij zijn toevallig internationaal dus jullie passen je maar aan ons aan is heel kort door de bocht ik denk dat de kracht meer ligt in samenwerking dan tegenwerking
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #72 Gepost op: 29 december 2009, 22:59:07
jongens weet wel waar je over praat het oranje kruis is een opleidings instituut niet meer en niet minder.

Ook de meeste NRK ehbo vrijwilligers zijn volgens ok norm opgeleidt.


Ik lees in de laatste 10 postings wel meer dingen die niet kloppen

Volgens mij was het RK hetzelfde alleen heeft deze zich steeds meer toegelegd op meer nevenaktiviteiten en daardoor steeds meer bekent geworden en slimme marketing

Ook de meeste NRK ehbo vrijwilligers zijn volgens ok norm opgeleidt    Daar zit dus geen enkel verschil in
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #73 Gepost op: 30 december 2009, 00:00:45
Ik moet toch echt zeggen dat ik in al die jaren dat ik bij het NRK actief ben weinig onvrede tussen EHBO en NRK heb meegemaakt in mijn werkgebied. Het opleidingsniveau op EHBO-gebied is vergelijkbaar. Wel heeft het NRK een veel breder pakket, met name op het gebied van sociale hulp en vervoer. Voor veel van die taken is inderdaad geen eerstehulpdiploma vereist.
Overigens is het SIGMA nog altijd een Rode Kruiseenheid, al opereren ze vrij zelfstandig en samen met de GHOR. Ook daarin maakt het niet uit of iemand vanuit het NRK komt of vanuit een EHBO-vereniging. Verzekeringen, opleidingen e.d. lopen wel via het NRK.
CN NRK


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #74 Gepost op: 30 december 2009, 00:36:38
ik wil echt niet arrogant doen, en ik denk, amstaff, dat jij dat moddergooien op het moment zelf doet.
Op EHBO-gebied is de opleiding van NRK en verenigingen herzelfde geweesd zij het dat er in de herhalingslessen voor evenementenhulpverleners meer kennis wordt gegeven en ook vaardigheden op andere vlakken worden aangeleerd, zoals ADL hulp, en brancarderen.

Ik zeg niet dar NRK ers beter zijn dan anderen, alleen dat ze anders zijn en daarom best een ander uniform mogen dragen. Zeker nu er een eigen opleiding is.

Amstaff, het rode kruis is begonnen met Henri Dunant, en als je je even zou inlezen was dat echt geen certificeringsinstituut als het OK is.
Het OK hoeft zich ook echt niet aan te passen van mij, is m.i. alleen een beetje achterhaald geworden nu ze geen monopolie meer hebben.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #75 Gepost op: 30 december 2009, 09:24:33
wat ik wel merk is dat de "burger"  opkijkt tegen een RK-er en minder tegen een EHBO-er   geen idee waarom

als ze samen lopen dan vraagt de "burger" het aan een RK-er, nogmaals geen idee waarom


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #76 Gepost op: 30 december 2009, 09:40:21
Beste allemaal,
zowel een NRK-er als OK opgeleid persoon gaan ook allemaal naar het toilet. Dus het maakt helemaal niet zo veel uit welke achtergrond iemand heeft. Ook het OK biedt verschillende bij en nascholingsactiviteiten naast de standaard EHBO en reanimatie/AED cursus, net als het NRK.
De laatste tijd heeft het NRK meer een eigen invulling gegeven aan de bij en nascholing. En dat zal men ongetwijfeld wel weer van elkaar hebben overgenomen, beiderzijds. De markt bepaald immers. En over het tarief: daar is inmiddels een landelijke richtlijn voor die echt niet € 35 per uur bedraagt, eerder € 5 per uur. Dus misschien eerst eens goed je achtergrondinformatie doorspitten voor je iets gaat roepen.

En inderdaad, naast EHBO doet het NRK meer lokaal ook nog een aantal andere, meer sociaal gerichte activiteiten. Logisch dat daar een andere opleiding/cursus aan vast zit gezien de vereiste competenties voor die activieteiten. maar dat heeft ook niet veel met EHBO te maken. Ook bij bijvoorbeeld de Zonnebloem worden mensen opgeleid voor dit soort activiteiten, dus daar zitten ook overeenkomsten. Het gaat er niet om wie er het eerst was. Het gaat er om dat de mensen hulp kunnen krijgen die dat nodig hebben. Of dat door het NRK of een andere instelling gebeurt maakt niet uit.

In de beeldvorming vanuit het buitenland wordt bij het RK met name gefocused op rampen omdat je daarmee aandacht kunt trekken. Ook is de RK organisatie in het buitenland anders in de hulpverlening ingebed als in Nederland. Daar ligt het verschil. Over sociale activiteiten van het RK in het buitenland zie je niet zoveel in de media omdat dat geen zieltjes (en daarmee €€€€) wint. Dat zijn veelal meer lokaal georganiseerde activiteiten. Vaak moet je het echter hebben van de massa omdat dat nu eenmaal meer €€€ oplevert.

En waar gewerkt wordt vallen spaanders. Helaas. Maar dat gebeurt niet alleen bij NRK vrijwilligers. Het komt echt niet alleen door de leeftijdsopbouw (die overigens per afdeling enorm kan verschillen), maar ook door ervaring. Van fouten leer je in het algemeen, dus je kunt dat ook positief beschouwen en niet gelijk iemand af gaan lopen kraken.

Grt Jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #77 Gepost op: 30 december 2009, 11:06:59
Ik zeg niet dar NRK ers beter zijn dan anderen, alleen dat ze anders zijn en daarom best een ander uniform mogen dragen. Zeker nu er een eigen opleiding is.

Het OK hoeft zich ook echt niet aan te passen van mij, is m.i. alleen een beetje achterhaald geworden nu ze geen monopolie meer hebben.

Ik denk dan dat het NRK ook achterhaald is hun opzet uit 1873 geloof ik doen ze al een eeuw niet meer daar is de MMD voor, tevens hebben jullie daarvoor bepaalde ontheffingen gekregen bv OGS. Volgens mij zou daar ook weer eens goed naar gekeken moet worden of dat nog wel van deze tijd is en nodig als ik lees op het sigma gedeelte dat de aanrijtijd ongeveer  1 uur is maakt het gebruik daarvan ook niet  veel meer uit of je een kwatiertje later komt. van mij mogen ze gewoon alles er afhalen als je goed rijd ben je net zo snel als met OGS
Tevens denk ik dat het geen kwaad kan als er 1 Certificeringsinstituut is dan is iedere EHBOér gelijk opgeleid, je hebt immers ook maar 1 CBR en 1 Joh. Enschede Paspoorten  je bankpassen die hebben ook een monopolie.
Tevens lees ik dat het NRK aan Telefoocirkels doet, huisbezoeken SOOS?? e.d. ook al deze dingen worden al door ander instanties gedaan zie ook niet in wat dat temaken heeft met de opzet uit 1873
Volgens mij moet in de basis iedere EHBOer gelijk opgeleid zijn en dat als diegene dat WIL kan je verder met vervolg lessen of deel certificaten zoals bv Wandel, sport, kinder, AED,hulpverlening bij evenementen, verkeers ongevallen en bedenk maar verder ik snap dat als je bij een dance event je ook meer achter grond over drugs moet hebben deze curcus word gegeven door educare ism. het trimbos en niet door het NRK.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #78 Gepost op: 30 december 2009, 11:26:15
jongens weet wel waar je over praat het oranje kruis is een opleidings instituut niet meer en niet minder.

Ook de meeste NRK ehbo vrijwilligers zijn volgens ok norm opgeleidt.


Ik lees in de laatste 10 postings wel meer dingen die niet kloppen

mmm. het OK is geen opleidingsinstituut.. de opleidingen worden door bedrijven verzorgd, maar ook door ehbo-verenigingen, en ook door het Rode Kruis.  (sommige afdelingen van het RK hebben besloten het RK-certificaat aan te houden, andere afdelingen houden het bij het OK-diploma)
het OK is 1 van de certificerende instellingen op het gebied van ehbo-diploma's.
ik ben zowel ehbo-er bij een ehbo-verenigng als RK-er, bij een RK-afdeling.  en daar heb je goede, maar ook minder goede hulpverleners bij zitten. maar wel de intentie om te helpen. en de een is meer ervaren dan de ander. we kunnen niet iedereen over 1 kam scheren.. maar wel, waar mogelijk, samenwerken..


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #79 Gepost op: 30 december 2009, 11:32:58
mmm. het OK is geen opleidingsinstituut.. de opleidingen worden door bedrijven verzorgd, maar ook door ehbo-verenigingen, en ook door het Rode Kruis.  (sommige afdelingen van het

Klopt als een bus ik bedoelde wat jij schrijft. Zie je hoe vlug je al fouten maakt  ;D

wat ik wel merk is dat de "burger"  opkijkt tegen een RK-er en minder tegen een EHBO-er   geen idee waarom

als ze samen lopen dan vraagt de "burger" het aan een RK-er, nogmaals geen idee waarom

Heb je al eens naar de uniformen gekeken ? meestal loopt het nrk in uniform en de EHBO vereniging in een hesje of kafuizel. Zet dat naast elkaar en dan snap je het wel waarom ze het aan de persoon in uniform vragen. Dit zegt natuurlijk niks over kennis maar over profesionele uitstraling