Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 33963 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #80 Gepost op: 30 december 2009, 11:38:55
als ik naar tilburg kijk zie ik het als volgt:

het rode kruis levert het materiaal
de ehbo-vereniging de kennis en de mensen.
de ehbo verenigingen hebben veel meer inzetten dan het rk.
ook de kwaliteiten zijn hoger omdat het bij het rk verplicht is op hulpverlening te gaan
en bij de ehbo verenigingen er gekeken wordt wie er wil en wie er voldoende kennis en sociale vaardige heden heeft

hoe kan dit dan????
Het lijkt mij dat dit juist voorkomen moet worden
Dus laten ze meer gaan Samenwerken ipv. tegen
Maar laten we weer terug gaan naar waar dit topic over begonnen is het verschil
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #81 Gepost op: 30 december 2009, 13:15:56

Dus laten ze meer gaan Samenwerken ipv. tegen


Ik heb het topic doorgelezen en actief gevolgd, maar heb nog niets kunnen vinden van tegenwerken. De samenwerking zoals die door vrijwel iedereen hier als positief wordt beoordeeld is op (veel?) plaatsen nog niet wat het moet zijn. Dat de samenwerking er nog niet is, wil niet zeggen dat er tegengewerkt wordt.
Er worden vooral voorbeelden gegeven van punten waarop wel wordt samengewerkt, in welke vorm dan ook.
In onze regio wordt er sinds ruim 5 jaar actief samengewerkt tussen EHBO-verenigingen en de RK-afdeling. Er wordt gebruik gemaakt van elkaars middelen en mensen, onderling uithelpen etc. In het begin gaat het niet altijd even makkelijk maar hierbij geldt voornamelijk: onbekend maakt onbemind. Zodra er wat meer duidelijkheid is over wat we elkaar over en weer kunnen bieden is er geen probleem meer.

Amstaf3, ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt maar ofwel heb je niet (voldoende) kennis van zaken om de uitspraken te doen die je de afgelopen dagen hier hebt gedaan, ofwel je bent volledig op de hoogte en probeert met enkele provocerende uitspraken een discussie op gang te krijgen. In het eerste geval sluit ik me aan bij eerdere uitspraken om mezelf te informeren over het onderwerp, in het tweede geval vraag ik me af wat je ermee probeert te bereiken.

In het algemeen worden heel veel incidenten of lokale situaties voor algemeen aangenomen: Eén RK-er die een sleutelbeenfractuur mist betekend dat alle RK-ers dat zouden hebben gedaan; Alle EHBO-ers zien RK-ers als minderwaardig; alle RK-ers zien EHBO-ers als minderwaardig.
Ik heb ervaringen met vrijwilligers van beide organisaties die niet positief afstralen op die organisatie maar weet dat dat kan gebeuren en laat dat niet mijn beeld van de overige vrijwilligers kleuren.

Er zit landelijk gezien net zoveel verschil tussen RK-ers en EHBO-ers als tussen RK-afdelingen en EHBO-verenigingen. De verschillen die er zijn, worden hier te negatief neergezet. Het is goed dat er verschillen zijn. Dan valt er voor vrijwilligers (maar ook klanten en opdrachtgevers) ook wat te kiezen en verwordt het niet tot één grote grijze eenheidsworst.
Vrijwilligers maken een keuze op basis van de kennis die ze hebben van de vereniging of afdeling, op basis van de eisen die zij stellen en op basis van de verwachtingen voor de toekomst. Wil je alleen je EHBO-diploma halen, jaarlijks je herhalingslessen en verder niets? Dan is Taakveld 3 van het Rode Kruis niet het eerste waar je aan denkt. Wil je je actief inzetten op het gebied van evenementenhulpverlening kan dat op steeds meer plaatsen bij zowel de EHBO en het Rode Kruis maar wil je ook andere takken van (rampen)hulpverlening zoals VWI of O&V, dan kom je bij het Rode Kruis terecht.
Nogmaals: er zijn inderdaad verschillen en laat die verschillen rustig bestaan. Het belangrijkste is dat wanneer er samengewerkt wordt, als één man wordt opgetreden en dat er niet tijdens een hulpverlening onderling discussie ontstaat over de manier waarop die vinger verbinden moet worden.
Had een dag maar 48 uur


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #82 Gepost op: 30 december 2009, 13:21:17


Heb je al eens naar de uniformen gekeken ? meestal loopt het nrk in uniform en de EHBO vereniging in een hesje of kafuizel. Zet dat naast elkaar en dan snap je het wel waarom ze het aan de persoon in uniform vragen. Dit zegt natuurlijk niks over kennis maar over profesionele uitstraling
jazeker heb ik naar de uniformen gekeken maar dat is de buitenkant  
ik weet het: iets wat mooi verpakt is wordt al sneller als professioneel gezien, o dat zeg je ook.

daarom vind ik het ook goed dat een hoop EHBO verenigingen over gaan tot uniformen al is dat een hoge kosten post  zeker voor EHBO-ers die maar 1 inzet per jaar draaien ondanks men voor die inzet dan een setje kleding krijgt.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #83 Gepost op: 30 december 2009, 14:13:46
Ik denk dan dat het NRK ook achterhaald is hun opzet uit 1873 geloof ik doen ze al een eeuw niet meer daar is de MMD voor, tevens hebben jullie daarvoor bepaalde ontheffingen gekregen bv OGS. Volgens mij zou daar ook weer eens goed naar gekeken moet worden of dat nog wel van deze tijd is en nodig als ik lees op het sigma gedeelte dat de aanrijtijd ongeveer  1 uur is maakt het gebruik daarvan ook niet  veel meer uit of je een kwatiertje later komt. van mij mogen ze gewoon alles er afhalen als je goed rijd ben je net zo snel als met OGS
Tevens denk ik dat het geen kwaad kan als er 1 Certificeringsinstituut is dan is iedere EHBOér gelijk opgeleid, je hebt immers ook maar 1 CBR en 1 Joh. Enschede Paspoorten  je bankpassen die hebben ook een monopolie.
Tevens lees ik dat het NRK aan Telefoocirkels doet, huisbezoeken SOOS?? e.d. ook al deze dingen worden al door ander instanties gedaan zie ook niet in wat dat temaken heeft met de opzet uit 1873
Volgens mij moet in de basis iedere EHBOer gelijk opgeleid zijn en dat als diegene dat WIL kan je verder met vervolg lessen of deel certificaten zoals bv Wandel, sport, kinder, AED,hulpverlening bij evenementen, verkeers ongevallen en bedenk maar verder ik snap dat als je bij een dance event je ook meer achter grond over drugs moet hebben deze curcus word gegeven door educare ism. het trimbos en niet door het NRK.
Beste Amstat,
Ik zou je nogmaals willen vragen om je in te lezen in de materie, via bijvoorbeeld de site van het Rode Kruis. Het meeste wat je roept, slaat kant nog wal en en duidt mi op totale onwetendheid over de materie.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #84 Gepost op: 30 december 2009, 14:57:08
Beste Amstat,
Ik zou je nogmaals willen vragen om je in te lezen in de materie, via bijvoorbeeld de site van het Rode Kruis. Het meeste wat je roept, slaat kant nog wal en en duidt mi op totale onwetendheid over de materie.

Het enige nadeel vind ik van die site dat hij bij mij niet werkt en dat hij teveel pro NRK is logisch is ook hun eigen site
maar op een boot zitten of een avond naar Andre Rieu daar zit je toch echt niet op te wachten ::) ::)
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #85 Gepost op: 30 december 2009, 15:13:48

maar op een boot zitten of een avond naar Andre Rieu daar zit je toch echt niet op te wachten ::) ::)
je hoeft geen RK-er te zijn om op een boot te zitten (Henry Dunant) en je gaat niet naar een avond naar Andre Rieu voor jezelf!! maar zodat een ander een leuke week of avond heeft!!!! (en omdat die ander een leuke avond heeft, dan heb ik toch ook een leuke avond!!)

voor je eigen leuke avondje uit, doe je die dingen die je zelf wilt


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #86 Gepost op: 30 december 2009, 19:32:16
Ik moet toch echt zeggen dat ik in al die jaren dat ik bij het NRK actief ben weinig onvrede tussen EHBO en NRK heb meegemaakt in mijn werkgebied. Het opleidingsniveau op EHBO-gebied is vergelijkbaar. Wel heeft het NRK een veel breder pakket, met name op het gebied van sociale hulp en vervoer. Voor veel van die taken is inderdaad geen eerstehulpdiploma vereist.
Overigens is het SIGMA nog altijd een Rode Kruiseenheid, al opereren ze vrij zelfstandig en samen met de GHOR. Ook daarin maakt het niet uit of iemand vanuit het NRK komt of vanuit een EHBO-vereniging. Verzekeringen, opleidingen e.d. lopen wel via het NRK.

ik ben zelf als ehbo-er betrokken geraakt bij RK Zandvoort, via mijn werk. Prima samenwerking!  Daarna betrokken geraakt bij RK Nijmegen, met name met 4-daagse-feesten.. geen verkeerd woord! en ook in eigen woonplaats Hoorn hebben diverse ehbo-verenigingen ( NB / KNV / EHBONL ) al een samenwerking, waarbij leden/vrijwilligers bij elkaar inzetten draaien. Tot ieders tevredenheid.
en natuurlijk is er wel 's wat... maar dat ligt niet aan het feit of iemand ehbo-er of rk-er is; ; maar gewoon aan de persoon op zich  (kennis/vaardigheden/instelling)
fijne jaarwisseling allen!

Grtz


Peter


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #87 Gepost op: 30 december 2009, 19:59:08
Iedereen een fijne jaarwisseling en hopelijk een rustig 2010
Ga zo weer aan het werk tot 02-01-2010 dus doe het veilig
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #88 Gepost op: 5 januari 2010, 01:12:36
misschien omdat die bewuste rode kruis medewerkers waar jy het over hebt amstaf liever in de zon zaten , dan dat gene te doen waar jij het over hebt. Immers de gemiddelde leeftyd van het rode kruis is 60+ en het oranje kruis beduidend jonger
Kan ik lid worden van het Oranje Kruis? Waar? :o


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #89 Gepost op: 5 januari 2010, 16:58:24
Er WAS een rode kruis afdeling in Nederland waar de gemiddelde leeftijd rond de 40 was.
Maar waar grijze muizen het voor het zeggen hebben, knappen de jongeren en jeugd af.