GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 144448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #610 Gepost op: 3 september 2009, 21:10:37


POLITIE
Zijn politievoertuigen voorzien van adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers)
Uit welke regio’s kan men aanspraak maken op extra personeel? (is dit ook ingezet?)


1 Bij ons in de regio (a'dam amstelland) zijn er geen gasmaskers aanwezig in de politievoertuigen, hier hebben we ook geen cursus/training in gehad, dus ik ga er van uit dat ze die ook niet hebben in noord holland noord. Wel zijn er mondkapjes aanwezig die gedragen kunnen worden.
2 In principe is het mogelijk om ondersteuning te vragen aan andere politieregios. Dit gebeurd af en toe, 1 voorbeeld wat mij bekend is, is de nieuwjaarsbrand in Volendam. Toen heeft de regio Amsterdam ondersteuning geboden. Ook bij de schiphol ramp was er politie uit verschillende regio's actief.

Ik weet niet of er in dit geval politie uit andere regio's actief is geweest, ik heb ze in ieder geval niet gezien op de tv beelden....
Ik denk wel dat de politiebegeleiding van de brandweer die ter ondersteuning kwam uit andere regio's is gedaan door de politie regio's waar ze vandaan kwamen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #611 Gepost op: 3 september 2009, 21:19:04
Ik weet niet of er in dit geval politie uit andere regio's actief is geweest, ik heb ze in ieder geval niet gezien op de tv beelden....

Er is in ieder geval vrijdagmiddag/-avond ME uit Kennemerland ingezet geweest.


Rene112

  • Gast
Reactie #612 Gepost op: 3 september 2009, 23:51:08
Er is in ieder geval vrijdagmiddag/-avond ME uit Kennemerland ingezet geweest.

En zaterdag ME uit Friesland...
Toen zij op de terugweg waren kwam ik ze net ten zuiden van Den Helder tegen, net als ik onderweg naar een zeer grote brand  :-\  
Gelukkig hoefden we ze niet in het effectgebied in te zetten, en hebben zij alleen bij de brand zelf een taak gehad in het op afstand houden van het publiek.

groeten,
René de Caluwé


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #613 Gepost op: 4 september 2009, 00:37:36

Ik wacht wel tot vrijdagochtend. Dan ga ik met camera naar het Vogelmeer - mits het natuurlijk veilig is. Zal dan wat foto's maken en ook even het terrein in kaart proberen te brengen en meteen laten zien waarom je met al die mooie vooertuigen in dat deel niet uit de voeten kan.

Goed, even het weer bekeken en DB besluit vrijdag thuis te blijven.

Rondlopen in een afgebrand bos bij een windkracht 5 tot 6 lijkt mij niet echt handig met het oog op vallend hout.
Dit grapje houden jullie te goed.


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #614 Gepost op: 4 september 2009, 01:06:21
Citaat
AMBULANCE/ RODE KRUIS/ EHBO/ SIGMA
Ook hier weer de vraag: Zijn voertuigen uitgerust met adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers)
Uit welke regio’s zijn er mensen bij de duin/bos brand ingezet en van welke dicipline? (aantallen)
Sowieso het Sigma-team NHN (West-Friesland?) in verband met de ontruiming van een verzorgingstehuis.

Ik heb een kleine correctie: het was de GNK van noord kennemerland (Alkmaar). Dus zowel de AMBU en SIGMA-team waren ingezet.
Dit inderdaad voor de ontruiming van een verzorgingshuis, maar ook voor de vele aanwezige brandweermannen en vrouwen.
Men was ook bang voor insluiting van het brandweerpersoneel in het werkgebied en omdat het echt buffelen was voor de brandweer was er ook de mogelijkheid van uitputting e.d.

Vriendelijke groet,

Sander


firehouse13

  • HBT te Bergen-NH
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Brandweer Bergen Blusgroep Schoorl
Reactie #615 Gepost op: 4 september 2009, 12:16:29

Ik heb een kleine correctie: het was de GNK van noord kennemerland (Alkmaar). Dus zowel de AMBU en SIGMA-team waren ingezet.
Dit inderdaad voor de ontruiming van een verzorgingshuis, maar ook voor de vele aanwezige brandweermannen en vrouwen.
Men was ook bang voor insluiting van het brandweerpersoneel in het werkgebied en omdat het echt buffelen was voor de brandweer was er ook de mogelijkheid van uitputting e.d.

Vriendelijke groet,

Sander

insluiting van brandweermensen is inderdaad aan de orde geweest. ik heb nog nooit zo snel bepakking in het 4X4 voertuig van groet gesmeten om te evacueren uit het gebied. het brandde rond om ons. gelukkig zijn de paden bij ons van zand of schelpen, waardoor we toch veilig weg konden komen. een ongelooflijke ervaring. ook hulde aan de ploeg uit koedijk die we op dat moment bij ons hadden, anders hadden we alle spullen die we hadden uitliggen achter moeten laten.
ik was op dat moment chauffeur op de 4X4 TS van Groet, en het is een heel aparte ervaring om je zo terug te moeten trekken.
groeten van een ondertussen niet meer vermoeide collega uit Schoorl,

Rob Limmen


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #616 Gepost op: 5 september 2009, 15:27:43
Vandaag - in gezelschap van Beauty Zwartnek - is DB afgereisd richting Schoorl. Immers belofte maakt schuld. Hier een kleine impressie.



waar het mogelijk is begonnen.


de overkant van het vogelmeer.


op sommige plekken hebben wandelpaden als brandgang dienst gedaan.


een overgeslagen duinpan, ongerept, maar rondom alles weg.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #617 Gepost op: 5 september 2009, 15:46:04
En dan iets heel mafs. Je verwacht dat de vlammen alles wegvreten op hun weg, maar bij het fietspad aangekomen zie je dit:

Links de verschroeide aarde, maar rechts een - zo op het eerste gezicht - een ongerept bos.

Dit doet al weer iets anders vermoeden...



Dus stapt DB daar het bos niet in en loopt hij samen met hond weer richting het noorden.

Alwaar Staatsbosbeheer een informatiepunt heeft ingericht. Even verderop vindt DB echter een doorgang naar het bos welke niet is afgezet en dus veilig is. Ja, toch?

En daar wordt pas duidelijk hoe bedriegelijk die scheiding tussen duin en bos is. Het is een beetje triest, vriendjes en vriendinnetjes...



sporen van kroonvuur

let even op het hoogte verschil en de dichte begroeïng. hier kom je dus niet met een blusvoertuig doorheen. Niet met 4x4 en ook niet met 6 x 6. Deze foto is typisch voor het duinbosgebied bij Schoorl dicht begroeid en veel hoogte verschillen.


de humuslaag

Op de weg terug naar Schoorl kwam ik dus toch uiteindelijk aan de verkeerde kant van de afzetting terecht. Kennelijk was men vergeten om de doorgang die ik genomen heb af te sluiten.

Dat was het wel zo'n beetje. De parkeermeter in het centrum van Schoorl tikte onverbiddelijk verder. En Beauty Zwartnek is ook niet meer 1 van de jongste.


brwams

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #618 Gepost op: 5 september 2009, 16:13:15
Mooie foto's Diamondback!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #619 Gepost op: 5 september 2009, 16:37:03
DB, hartelijk dank voor deze schitterende foto's !!  O0 O0

 :D citaat DB : Dat was het wel zo'n beetje. De parkeermeter in het centrum van Schoorl tikte onverbiddelijk verder. En Beauty Zwartnek is ook niet meer 1 van de jongste.

Daarom past de hond juist zo goed bij zijn baasje ?   ::) 8) ;D :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid