hartaanval

Auteur Topic: hartaanval  (gelezen 4342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2004, 17:59:21
En dat 'niet goed functioneren van de linker harthelft' zou veroorzaakt kunnen worden door een infarct.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2004, 21:54:41
Christian,

Ik vind het prachtig zoals de discussie loopt.
Ik zie bijvoorbeeld de opmerking van Radar niet als kritiek op de mening van anderen, maar voor mij haalt hij een vreselijk belangrijk aspect aan.

De patient staat centraal en niet de gemiddelde nederlander.

Wat bedoel ik daarmee. Zolang de patient aan kan geven wat hij prettig vind, dan moet je proberen dat zoveel mogelijk te realiseren. Hulpverlening op maat ten voeten uit.

Als je het zonder verdere informatie moet doen, dan behandel je het slachtoffer als of je de gemiddelde nederlander behandeld. Per saldo is dan de kans het grootst dat de patient optimaal baat bij de behandeling zal hebben.


wicher

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2004, 21:02:55
Beste Max,
ik wil je nog wat aanvullinde informatie geven over de Astma Cardiale.
 Door een probleem in de linker ventrikel(kamer) treed er een drukverhoging op in de longcirculatie. Dir heeft tot gevolg dat dat er vocht gaat uittreden in de longblaasjes, eerst in de capilairen maar dit gaat te diep vind ik. Hierdoor wordt de uitwisseling van zuurstof en koolzuurgas ernstig bemoeilijkt. Dit kan de dood tot gevolg hebben. Als wij dit zien bij de ambulance dan geven we de patiënten een plas middel dat rechtstreeks in de ader gespoten wordt. Deze mensen gaan ook altijd mee naar het ziekenhuis. Ik denk dat je als EHBO'er dit waarschijnlijk niet zal meemaken. Wij zien deze mensen meestal voor in de nacht waneer ze even plat gelegen hebben. Deze mensen zullen dus ook nooit gaan liggen omdat ze het dan weer stikkens benauwd krijgen.
Ik hoop dat ik je de astma cardiale een beetje simpel genoeg heb kunnen uitleggen
groetjes Wicher


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2004, 08:45:50
thx wicher,

kan prima uitleggen, ik vind achtergrond info. altijd heel belangrijk. Als de instructeur zegt zo moet het, is dat prima maar ik wil altijd het waarom.  :P daarvan weten.


Ik heb begrepen dat ( behalve wat de patient zelf wil) half zittend het beste is, en dat het voor de pompfuctie verder niet veel uitmaakt.  

greetz

max