binnentreden woning

Auteur Topic: binnentreden woning  (gelezen 7282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 12 februari 2004, 21:55:38
vandaag was in het nieuws dat in Zaandam een man de politie en de brandweer had bedreigt met een mes.
De hulpdiensten waren gealarmeerd omdat er rook uit de woning van de verdachte kwam,de man was nog thuis en weigerde de hulpdiensten binnen te laten.En bedreigde de politie en brandweer met een mes, de man werd overmeestert met gebruikmaking van pepperspray.

Is mijn vraag zijn er nog speciale regels om een woning te betreden,voor brandweer en politie.
Bij brand is er geen keus dan gaan we gewoon naar binnen,maar bv bij waterlekkages in flats enz




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2004, 04:20:01
dan wordt er binnengetreden op grond van Art 2 Politiewet 1993,  naast de Algemene wet op het Binnentreden, waarin ook staat wanneer er door de politie mag worden binnengetreden, in art 2 lid 3.




art 2 politiewet 1993
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven


Art 2 Awbi

Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddelijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnenghetreden


in art 2 lid 1 Awbi staat dus dat je voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner een schriftelijke machtiging nodig hebt.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2004, 15:39:48
dan wordt er binnengetreden op grond van Art 2 Politiewet 1993,  naast de Algemene wet op het Binnentreden, waarin ook staat wanneer er door de politie mag worden binnengetreden, in art 2 lid 3.




art 2 politiewet 1993
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven


Art 2 Awbi

Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddelijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnenghetreden


in art 2 lid 1 Awbi staat dus dat je voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner een schriftelijke machtiging nodig hebt.

maar nu loopt het water langs de muren naar beneden,en de bewoner van het huis waar het water vandaan komt is niet thuis


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2004, 18:10:45
maar nu loopt het water langs de muren naar beneden,en de bewoner van het huis waar het water vandaan komt is niet thuis
Dan treedt volgens mij die artikel 2 AWBI in werking, Peter..... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2004, 19:21:15
Dan treedt volgens mij die artikel 2 AWBI in werking, Peter..... ;)
daar twijfel ik dus aan,er staat te voorkoming van ernstig en onmiddelijk gevaar.En een waterlekkage is niet direct ernstig,tenzij het water door de meterkasten loopt.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2004, 19:28:53
is ook ernstig gevaar voor goederen.... denk ik....

maar ik ga der nog ff induiken...ben de ook niet helemaal los op......U hoort van mij(of een ander die ut wel weet :P ::))
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2004, 21:12:14
In de praktijk gaan we op grond van artikel 2 politiewet bij een lekage naar binnen geen HOVJ of machtiging tot binnentreden nodig.

MVG
Michiel


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2004, 22:35:33
anders op brandweerwet artikel 20:

7. Dwang- en strafbepalingen
Artikel 20
1. De burgemeester, de commandant van de gemeentelijke brandweer, de commandant van de regionale brandweer en het door hen aangewezen ter plaatse dienstdoende personeel van de brandweer alsmede de door Onze Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 19, tweede en derde lid, hebben vrij toegang tot alle plaatsen, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is. Zo nodig verschaffen zij zich de toegang met behulp van de sterke arm. Zij kunnen zich bij het binnentreden doen vergezellen van door hen aangewezen personen.
 

2. De burgemeester, de commandant van de gemeentelijke brandweer, de commandant van de regionale brandweer en het door hen aangewezen ter plaatse dienstdoende personeel van de brandweer, alsmede de doo r Onze Minister van Binnenlandse Zaken aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 19, tweede en derde lid, zijn bevoegd alle benodigde uitrustingsstukken en hulpmiddelen op de plaatsen, bedoeld in het eerste lid, mee te nemen en daarvan op zodanig wijze gebruik te maken als zij voor een goede vervulling van hun taak noodzakelijk achten.

http://www.vbac.nl/homevbac/misc/brandweerwet/brandweerwetvbacbody.htm


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2004, 00:24:22
In de praktijk gaan we op grond van artikel 2 politiewet bij een lekage naar binnen geen HOVJ of machtiging tot binnentreden nodig.

MVG
Michiel

dat dacht ik ook mike, maar zat ff te kijken hoe het precies in de boeken/jurispridentie zat.....ben de nog niet uit....maar zou ook naar binnen gaan ;D 8)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2004, 11:07:06
dat dacht ik ook mike, maar zat ff te kijken hoe het precies in de boeken/jurispridentie zat.....ben de nog niet uit....maar zou ook naar binnen gaan ;D 8)
nou ik ben benieuwt,als de boeken al op tafel gaan komen ;D