Vloeistofdruk in LD slang

Auteur Topic: Vloeistofdruk in LD slang  (gelezen 15438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 1 september 2009, 12:48:07
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli's_principle

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/78/VenturiFlow.png/180px-VenturiFlow.png[/img]
A flow of air into a venturi meter. The kinetic energy increases at the expense of the fluid pressure, as shown by the difference in height of the two columns of water


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #11 Gepost op: 1 september 2009, 21:28:04
door welk principe zou er dan volgens jou na een nozle een 'hogere' druk ontstaan? ???

Druk plant zich in alle richten even groot uit. Dat na een versmalling een straal water verder spuit dan als er een opening ter grote van de slang ontstaat zal er meer met te maken hebben met de massa die per tijdseenheid weggespoten wordt bij een kleinere diameter zit er minder massa in. Als je stenen gaat werpen gooi je de totale massa verder als je 100 kg kan verdelen in stukjes van 100 gram. Het werpen duurt wel langer maar de totale massa komt verder. Als je het in een keer weggooit kom je niet ver maar ben je er wel snel vanaf.. Ik vermoed dat dit ook het principe is van dat je met een kleinere diameter verder spuit maar ik weet het niet zeker.

Het principe is, een zelfde hoeveelheid water door een kleinere opening geeft drukverhoging na de opening, waarbij belangrijk is dat de hoeveelheid vloeistof gelijk blijft, of ik pers meer water door dezelfde opening waardoor de druk ook stijgt na de opening, waarbij belangrijk is dat de diameter gelijk blijft.

Ik weet geen formule hiervoor, maar die zal er vast wel zijn, maar tower-ladder zegt het zelf in het eerste bericht, hij zegt: Ten tweede, de binnendiameter van een HD slang is vele male kleiner als een LD slang, dus de druk zal heel snel wegzakken. als je dit omdraait krijg je wat ik zeg, of niet?

De straal water na de straalpijp heeft natuurlijk ook een druk, dat is straalpijp/mondstuk druk, die druk is anders als de druk in de slang, volgens mij kan je de stroomsnelheid van de vloeistof zelfs gelijkstellen aan de druk.

Als ik aan de pomp sta en ik wil meer water door mijn slang krijgen, dan doe ik de toevoer verhogen, ik laat mijn pomp sneller draaien waardoor ik meer water door dezelfde opening pers, dan zal na de pomp de druk stijgen, wat ik ook zal zien aan mijn drukmeter, en de worplengte aan de straalpijp wordt dan ook groter.

Ik bedoel natuurlijk ook de straalpijpdruk, de druk in de slang zelf wordt bepaald door de pomp, de straalpijpdruk word bepaald door de diameter van de straalpijp.

hier een citaat uit een 3d blus onderzoek van brw utrecht:

Doel straalpijp:
Het doel van elke straalpijp is een vernauwing van de waterstroom om zo druk op te bouwen. Deze
vernauwing, en de daarmee opgebouwde druk, genereren een bruikbare snelheid om een straal te
creëren. Voor elke waterstoom (capaciteit) is er één juiste maat van vernauwing om een optimale druk
en versnelling te krijgen.

hier is de link : http://www.kenbri.com/PDF/rapport3D_website.pdf

Maar het Cobra syteem snijdt toch niet met water, maar met straalgrid? Dat is dan misschien 300 bar, het water heeft een lagere druk, en door de hele kleine opening neemt de snelheid enorm toe wat een goede verneveling oplevert. Dus misschien waterdruk iets van 20 bar en die dan door een hele kleine opening heen jagen krijg je de mooie verneveling. Kop er af, en de opening is zo groot dat het water er gewoon uit"stroomt"

Ik heb het even nagevraagd over het COBRA-systeem, de straalpijpdruk is 300bar en de pompdruk is +/- 7 bar, het systeem kan al snijden met alleen water op zachte materialen zoals hout en bij sterkere materialen wordt het "abrasief" (straalgrit) toegevoegd, wat na de pomp wordt geinjecteerd, tevens kan er een gel worden geinjecteerd om het water te kunnen laten "plakken".

Het cobra is gebaseerd op het watersnijden, het abrasief is geen straalgrit maar kan vergeleken worden met straalgrit. Het abrasieve grit komt van de Zweedse staalindustrie. Het bestaat voor de helft uit ijzeroxide en voor dertig procent uit siliconenoxide. Verder zit er aluminium- en mangaanoxide doorheen.'


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 1 september 2009, 21:41:00
Mijn berichtje voor jouwe zegt juist het omgekeerde... druk wordt na vernauwing kleiner maar krijgt wel een hogere snelheid (zie het plaatje)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #13 Gepost op: 1 september 2009, 21:45:32
Dat zou leuk zijn, moest de druk verhogen indien we het water door een kleinere diameter jagen. Dan kan je beter beginnen met een 6duims slang en uiteindelijk eindigen met een HD slang, dan zullen we daar aardig wat druk hebben??? Weg pomp die hebben we niet meer nodig, alleen maar een aantal slangen van verschillende diameter en we kunnen druk maken????

Nee, het enige wat verhoogd is de snelheid waarmee het water naar buiten gaat en dit omdat de zelfde hoeveelheid water bij dezelfde druk naar buiten wil, en dat kan alleen door de snelheid die hierdoor hoger wordt.

Dit is natuurlijk onzin wat jij verteld, leuk he mij belachelijk maken, verdiep je eerst eens in de materie voordat je onzin verkondigt.

Elke diameter heeft een maximale opbrengst bij een bepaalde druk, meer zal er niet doorheen gaan ook al verhoog je de druk. eigenlijk zeggen jullie hetzelfde als ik alleen hebben jullie het over snelheid en ik over druk, en jullie moeten echt verschil maken tussen de druk in de straal en de druk na de straalpijp (straalpijpdruk)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #14 Gepost op: 1 september 2009, 21:56:49
Mijn berichtje voor jouwe zegt juist het omgekeerde... druk wordt na vernauwing kleiner maar krijgt wel een hogere snelheid (zie het plaatje)

maar bernoulli's wet gaat uit van gewone luchtdruk, hoogteverschil en valversnelling , volgens het plaatje op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

en niet van pomp aangedreven vloeistoffen


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #15 Gepost op: 1 september 2009, 21:57:35
Ik maak niemand belachelijk, maar die uitleg van die druk verhoging door het toepassen van een kleinere diameter hebben ze me nog ooit proberen wijs maken.
Kan gewoon niet.
De snelheid neemt toe maar de druk blijft het zelfde.
Je pomp geeft meer druk door de snelheid op te voeren waarmee deze rond draait, correct?Dus snelheid geeft druk, ja?
Dus druk geeft ook snelheid, correct? De druk in een slang blijft overal gelijk, alleen de snelheid kan je verhogen, hoe sneller het water stroomt hoe meer water je kan laten stromen.
En toch is het ook hier dat die zelfde wet van toepassing is.

Mijn excuses indien je vindt dat ik je belachelijk heb gemaakt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 1 september 2009, 22:53:11
maar bernoulli's wet gaat uit van gewone luchtdruk, hoogteverschil en valversnelling , volgens het plaatje op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

en niet van pomp aangedreven vloeistoffen



Nee hoor, ook vloeistoffen! ;) En een pomp is volgens mij niets anders dan een hele hoge waterkolom. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

Wet van Bernoulli
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

[img width=700]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Bernoulli_equation.jpg
De Bernoullivergelijking op drie punten in een buis

De Wet van Bernoulli beschrijft het stromingsgedrag van vloeistoffen en gassen, en relateert de drukveranderingen aan hoogte- en snelheidsveranderingen. Het is een wet uit de aero- en hydrodynamica die in de achttiende eeuw werd beschreven door Daniel Bernoulli.

Eén van de gevolgen van de wet is dat een toename in de snelheid van een vloeistof of gas gepaard gaat met een verlaging van de druk in die vloeistof of dat gas.

De wet is genoemd naar Daniel Bernoulli, hoewel het Leonhard Euler was die de vergelijking in de hiervolgende vorm als eerste afleidde. De formule is een vereenvoudigde vorm (onder strenge voorwaarden) van de wet van behoud van energie. In feite formuleert de wet het behoud van de energiedichtheid langs een stroomlijn voor stationaire stromingen in onsamendrukbare en niet-visceuze media met constante (massa)dichtheid. (...)


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #17 Gepost op: 1 september 2009, 22:58:11
Hier nog een keer het citaat uit het rapport van brw utrecht, klopt dat volgens jullie of niet


Doel straalpijp:
Het doel van elke straalpijp is een vernauwing van de waterstroom om zo druk op te bouwen. Deze
vernauwing, en de daarmee opgebouwde druk, genereren een bruikbare snelheid om een straal te
creëren. Voor elke waterstoom (capaciteit) is er één juiste maat van vernauwing om een optimale druk
en versnelling te krijgen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 1 september 2009, 23:05:40
Hier nog een keer het citaat uit het rapport van brw utrecht, klopt dat volgens jullie of niet


Doel straalpijp:
Het doel van elke straalpijp is een vernauwing van de waterstroom om zo druk op te bouwen. Deze
vernauwing, en de daarmee opgebouwde druk, genereren een bruikbare snelheid om een straal te
creëren. Voor elke waterstoom (capaciteit) is er één juiste maat van vernauwing om een optimale druk
en versnelling te krijgen.




Het rapport is een afgeleide van een theorie... Je kan het vergelijken met de verkeerswetgeving en het CBR. De CBR kan nog zoveel zeggen maar als het in de wet anders staat dan denk ik niet dat het CBR gelijk heeft... ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 2 september 2009, 00:16:19
Citaat
Het doel van elke straalpijp is een vernauwing van de waterstroom om zo druk op te bouwen. Deze
vernauwing, en de daarmee opgebouwde druk, genereren een bruikbare snelheid om een straal te
creëren. Voor elke waterstoom (capaciteit) is er één juiste maat van vernauwing om een optimale druk
en versnelling te krijgen.

Tja nu ben ik geen kei in Hydrodynamica, was blij met de vuistregels, maar inderdaad volgens mij klopt deze redenatie inderdaad wel/niet, althans het ligt eraan hoe je het leest. Als de pomp van de TS geen weerstand ondervindt door de straalpijp aan het eind, en je koppelt geen slang aan de pomp, hoeveel druk kan de pomp dan leveren? (vrije uitstroom.) Dus je zult ergens een "weerstand" moeten maken waardoor de pomp zijn druk kan opbouwen. Nu doen wij dat door aan een slang (1e vernauwing) een straalpijp te koppelen. (tweede vernauwing) En dus creer je inderdaad een druk door de straalpijp ook volgens de natuurkundige principes. Verder bedoelen ze denk ik dat je met deze straalpijpen afhankelijk van de hoeveelheid water die je wilt verspuiten (koelend vermogen) wel de juiste druk door de pomp moet laten leveren als je de juiste verneveling wilt hebben. En dat is het grote pluspunt van deze straalpijpen tov de ouderwetse lage druk straalpijpen zonder instelbaar diameter.  En dit is correct, maar het is niet zo dat de straalpijpvoerder door het verkleinen van de uitstroomopening de druk zelf kan regelen in het systeem. Wat hij wel kan doen is wanneer hij meer worplengte (grotere snelheid) wil de diameter verkleinen bij gelijkblijvende pompdruk. Wil hij meer koelend vermogen dus meer water maar dezelfde worplengte houden zal de pompbediener meer druk moeten geven om geen P.I.S.Boogje over te houden.
Kortom, de redenatie klopt, maar je moet hem wel twee keer lezen om te begrijpen wat er staat.

Als ik het even vertaal naar luchtdruk in bijv. een hefkussen systeem. Werkdruk is 8 bar. En de formule zegt kracht = druk x oppervlakte. Dus als ik dan 8 bar in de slang blaas, maar ik maak de doorstroming bij het kussen heel klein zou ik plotseling 16 bar druk kunnen hebben waardoor het kussen tweemaal zo sterk is ????  
Zou ik dat bij hydraulica toepassen, werkdruk 720 bar geeft ook een bepaalde kracht aan het gereedschap. Als ik dan de diamater verklein in de slang zou bij dezelfde pompdruk, plotseling de druk in het gereedschap veel hoger kunnen worden.
En hier weet ik gelukkig nog 100% zeker dat het niet zo is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar