Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding  (gelezen 29658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #50 Gepost op: 10 mei 2011, 07:50:20
Coorect, is dat niet een gevolg van (tekortkomingen) in opleiding en oefening. Niet veel groter, is dat mm of centimeter of meter. Als ik naar de lengte kijk tov van een 4x4 kan die draaicirkel natuurlijk nooit bijna gelijk zijn. En bomen omzagen. Je komt toch om de natuur te redden? Maar uiteraard, ik heb ook al eens een boom en andere obstakels laten wegzagen. De klussen die ik heb gehad waren bijna allemaal niet te bereiken van de verharde weg, en dan moet je toch honderden meters over duin/bosen ruiterpaden etc om in elk geval in de buurt van de brandhaard te komen. Je geeft zelf aan dat de eerste klap het belangrijkste is. Als je dan door de afmetingen van je voertuig tijd verliest doordat je bomen moet omzagen, op bospaden moet blijven en slangen over grote afstand moet afleggen gaat de slagkracht van een grote TSs verloren door het verlies in efficiency. Vind ik het Belgische syteem beter doordacht.

De draaicirkel van een voertuig word bepaald door 2 belangrijke factoren de wielbasis en de stuuruitslag.
De wielbasis van de meeste 4x4 is ongeveer net zo groot als van deze 6x6 van de vooras tot de eerste achteras.
De stuuruitslag is van deze Iveco groter als van de meeste terreinvaardige voertuigen.
Ook is het zo dat de meeste natuurbranden zich afspelen op heidevelden,aangezien hier een meer brandbare vegatatie aanwezig is.
De officiële taktiek is bij bosbrand om zolang het vuur zich nog uitbreid deze op te vangen op berijdbare paden.
Dit heeft temaken met eigen veiligheid eerst.
In Nederland hebben we het geluk dat de meeste bossen nog steeds zijn voorzien van wandelpaden welke nog breed genoeg zijn om met blusvoertuigen te berijden.
Maar om je sneller door bossen te bewegen met een brandweervoertuig heeft een TW-BT weinig toegevoegde waarde i.v.m. de breedte van het voertuig aangezien bijna elk modern 4x4 chassis een breedte van 2,5 meter over de assen heeft
Voor een snelle eerste aanval zou je dan betere kunnen werken met het Rhedens-systeem,hier zie ik wel een toegevoegde waarde in
Deze korpsen hebben een Landrover 130 met een blusunit in de laadbak:


bron brandweer-rijn-ijssel.nl

Maar deze hebben vooral in het eerste uur een toegevoegde waarde


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #51 Gepost op: 10 mei 2011, 11:00:02
Ik heb een even een lijstje gemaakt met de type voertuigen die op de veluwe zoal gebruikt worden. de namen die ik gegeven heb zijn niet de officiele namen maar die heb ik er even zelf bij bedacht  O0 ;) dit omdat bijvoorbeeld het eerste voertuig als typeaanduiding Autospuit heeft, dit vond ik niet helemaal passen, daarom heb ik even iets anders bedacht  0098

Snel interventie voertuig

Voertuig beschikt over 200 liter water, wat in het bos natuurlijk niet veel is, echter doordat het voertuig zo klein is kan het zeer snel terplaatse zijn. grote nadeel is echter de kleine tankinhoud. echter kan het voertuig op zeer moeilijk berijkbare plekken komen wat in de heuvels nog wel eens makkelijk is. In mijn ogen kan dit voertuig het beste worden in gebruikt door hem als SIV te gebruiken en hem bij een vrijwilliger thuis te zetten. het voertuig kan verschillende neventaken uit voeren. zo kan er een brancard in het voertuig geplaatst worden, om een slachtoffer uit het bos te redden. ook kan het voertuig goed gebruikt worden voor bosbrandverkenning.

Stadsvoertuig met mogelijkheden voor natuurbranden

Dit type is eigenlijk meer bedoeld voor gewone branden als natuurbranden, echter door zijn dakblussinng en 4 wiel aandrijving is hij er wel geschikt voor. De tankinhoud van het voertuig ligt tussen de 3000 en de 4500 Liter, wat opzich een hele stoot is. het grote nadeel is dat het voertuig erg veel spullen meeneemt die hij niet nodig heeft bij een natuurbrand.

Middenklasse voertuig

Dit voertuig is eigenlijk de echte combi. hij vervoert veel water. 4500-7000 Liter. en is daardoor goed geschikt in het natuurgebied. mede door de 4 wiel aandrijving en de dakblussing is hij zeer geschikt voor de bestrijding van natuurbranden. doordat er door de grote watertank een luik uit de opbouw weggenomen is, is er veel minder ruimte om materieel mee te nemen, voor de opbouwer dus een belangrijke klus om het belangrijkste er zo goed mogelijk in te stoppen.

Natuurvoertuig met mogelijkheden voor stadsbranden

Dit voertuig is eigenlijk meer bedoeld voor natuurbranden als voor andere activiteiten. Hij vervoerd zeer veel water 7000+ liter. het voertuig is voorzien van 6 wiel aandrijving en ook van dakblussing. Van de combinatievoertuigen is dit het meest geschikte voertuig. grote nadelen zijn de hoogte van het voertuig, sommige takken zijn ietswat te laag. ander nadeel is dat er een luik weggenomen is, en dat er nog minder ruimte is om materieel mee te nemen, het voertuig is daarom tot heel hoog opgebouwd, zodat het voertuig toch veel materiaal heeft. echter is dit voertuig niet voorzien van alle materialen die door de BIZA zijn voorgeschreven.

Tankwagen Natuurbrandbestrijding

Dit voertuig is in de grondslagen speciaal aangeschaft voor natuurbranden. het voertuig beschikt over zeer weinig materiaal wat hem geschikt  maakt voor natuurbrandbestrijding. het voertuig is voorzien van 4X4 aandrijving, en een plateau waarvandaan 3 blusmonitoren bedient kunnen worden. de bestuurden van deze monitor kan gewoon zitten en hoeft niet de hele dag te staan. het voertuig beschikt over meer dan 7000 liter water waardoor het voertuig een lange stoot kan maken in het bos. grote nadeel van dit voertuig is dat het een apart voertuig is, wat extra veel geld kost. zowel voor aanschaf als voor verzekering/onderhoud.

Zeer terrein vaardig natuurvoertuig

Dit voertuig past kwa omschrijving het beste onder die van de Tankwagen. echter heeft dit voertuig een zeer terreinvaardige insteek. het voertuig is van het type unimog wat ook meer bedoeld is voor rijden in het bos, dan op de weg. het voertuig beschikt over 2 dakblussingsmonitoren aan elke kant van het voertuig, en over een groot bluskanon in het midden. het voertuig kan ook ingezet worden als schuimblusvoertuig. beide unimogs vormen samen 1 Schuimbluseenheid. het voertuig kan ook ingezet worden bij andere incidenten maar is hier niet voor bedoeld. voor kazerne Hoog Soeren is dit het enige uitrukvoertuig. bij een melding die niet over  natuurbrand gaat, rukt er altijd een gewone tankautospuit mee uit.

VBC Bos/heidebrand Container

Deze Container is speciaal ontwikkeld voor het bestrijden van natuurbranden. doordat de manschappen op de container zitten hebben zij een goed overzicht om het voertuig heen, door de 2 blusmonitoren kan er een efficiënte blussing uitgevoerd worden. ook kunnen er 2 handstralen met lage druk aangekoppeld worden. deze container dient gedragen te worden door een 4X4 Haakarmvoertuig. en beschikt over 6500 Liter water.
[/quote]

Water vulpunt container

Deze container is niet bedoeld voor het blussen van heidebranden maar alleen voor het ondersteunen met de waterwinning. door deze container ze ver mogelijk naar de brand toe te zetten, en dan 2 tankwagens te laten rijden op het vullen van de container, hoeven de brandbestreidingvoertuigen niet zo ver te rijden, omdat er altijd 20 Kuub water klaar staat langs de weg.

Eagle ondersteuning

Dit voertuig is voor de ondersteuining van de eagle. in de regio GM rijden er 2 van. de precieze functies etc. laat ik even over aan firefighter1970 omdat ik dek dat hij hier meer verstand van heeft als ik.


Op of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #52 Gepost op: 10 mei 2011, 13:59:18
De Franse wagens zijn nog steeds 't beste. Nu zijn de natuurbranden daar ook heviger, en maar goed, want in Belgie en vooral Nederland gaat men gewoon 't bos in met 4x4 met laagprofielbanden, bullbar's en bodemsproeiers...maar zelfbescherming? How maar, da's niet nodig, bij een insluiting in de vlammen zal de kunstof dubbele cabine wel bescherming bieden. ;)

Daarin moet ik ffemt en towerladder, en ik ben geen brandweerman, toch in bijtreden: aan een "licht" 4x4 voertuig met watertank en autonome pomp, heb je bij een bosbrand meer.
De Franse voertuigen hebben zelfbescherming aan de buitenkant van cabine, banden en brandstoftank, soms ook watersproeiers in de cabine, rolkooi buiten + in cabine en eventueel ook vuurwerende schermen die achter de ramen kunnen worden afgelaten. In zo'n Franse of Australische bosbrandweerwagen wordt het, tijdens een niet te lange insluiting in vuur, in de cabine niet warmer dan 60°C.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #53 Gepost op: 10 mei 2011, 20:45:21
De Franse wagens zijn nog steeds 't beste. Nu zijn de natuurbranden daar ook heviger, en maar goed, want in Belgie en vooral Nederland gaat men gewoon 't bos in met 4x4 met laagprofielbanden, bullbar's en bodemsproeiers...maar zelfbescherming? How maar, da's niet nodig, bij een insluiting in de vlammen zal de kunstof dubbele cabine wel bescherming bieden. ;)

Daarin moet ik ffemt en towerladder, en ik ben geen brandweerman, toch in bijtreden: aan een "licht" 4x4 voertuig met watertank en autonome pomp, heb je bij een bosbrand meer.
De Franse voertuigen hebben zelfbescherming aan de buitenkant van cabine, banden en brandstoftank, soms ook watersproeiers in de cabine, rolkooi buiten + in cabine en eventueel ook vuurwerende schermen die achter de ramen kunnen worden afgelaten. In zo'n Franse of Australische bosbrandweerwagen wordt het, tijdens een niet te lange insluiting in vuur, in de cabine niet warmer dan 60°C.

Die zelfbescherming is idd,in de tactiek van de Veluwe genaamd flankbrandbestrijding,in principe niet nodig men blijft in de fase tot de brand onder controle is gebracht in principe zoveel mogelijk op paden ook zal met tot deze fase zo min mogelijk op een statische manier zoals ik heb begrepen in België waar men,in eerste instantie vanuit,verbrand gebied met behulp van uitgelegde LD-slangen de brand probeert te bestrijden.
Dit word allemaal gedaan uit het oogpunt van eigen veiligheid.
De keuze van de Veluwe om op bijna elke brandweerpost een TS-BT met dak en/of bumpermonitor te plaatsen is gelegen in het feit dat je in de begin fase,het eerste uur,je moet zorgen dat je veel slagkracht terplaatse hebt en als je op al deze posten een 1TS+1TW-BT plaatst dit vooral financieel niet haalbaar is dan zouden er b.v. in de gemeente Ede er 5 TW-BT 4000L bij moeten komen naast de Tssen,nee 7 à 8 TW-BT 4000L moeten aanschaffen aangezien Ede nu 41000 liter water slagkracht leverd en dan terug gaat 32000L.
Voor de voor het cluster EVA zouden i.v.m. het risicoprofiel in totaal 12 TW-BT 4000L moeten worden aangeschaft enz
Wie gaat dat betalen ?
Terwijl het op deze manier de laatste jaren in de gebieden van VNOG en VGGM gewoon goed gaat ze zijn binnen 4 tot 5 uur brandmeester bij een brand vergelijkbaar,kwa grote,met de grote branden in de gemeente Bergen van de laatste jaren.
Dit komt omdat op de Veluwe en Achterhoek binnen 1 uur er 3 compagniën terplaatse en ingezet kunnen zijn en dit word mede mogelijk gemaakt door op elke post minimaal een TS-BT te plaatsen en door systemen zoals EAGLE waardoor iedereen overzicht heeft wie wat waar aan het doen is
En dat tegen relatief weinig meer kosten.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #54 Gepost op: 10 mei 2011, 22:57:53
Hoor ik toch net op TV informatie die wel erg over één komt met wat in dit topic al genoemd is. ;)
Citaat
De wielbasis van de meeste 4x4 is ongeveer net zo groot als van deze 6x6 van de vooras tot de eerste achteras.
Wielbasis: twee assen, van vooras tot achteras. Bij drie assen, van vooras tot hart tussen de twee achterassen. De draaicirkel wordt ook bepaald en gemeten over de buitenzijde van het voertuig van bumper tot achterzijde. Dus hoe verder de achteropbouw doorloopt achter de laatste as is ook bepalend voor de bochtstraal/draaicirkel. Dit wordt ook wel de uitzwaai genoemd. Dit uitzwaaien kan tegen gegaan worden door de laatste as meesturend te maken waardoor het voertuig wenbaarder wordt. Is dit het geval bij de 6x6 voertuigen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #55 Gepost op: 10 mei 2011, 23:44:54
Hoor ik toch net op TV informatie die wel erg over één komt met wat in dit topic al genoemd is. ;)Wielbasis: twee assen, van vooras tot achteras. Bij drie assen, van vooras tot hart tussen de twee achterassen. De draaicirkel wordt ook bepaald en gemeten over de buitenzijde van het voertuig van bumper tot achterzijde. Dus hoe verder de achteropbouw doorloopt achter de laatste as is ook bepalend voor de bochtstraal/draaicirkel. Dit wordt ook wel de uitzwaai genoemd. Dit uitzwaaien kan tegen gegaan worden door de laatste as meesturend te maken waardoor het voertuig wenbaarder wordt. Is dit het geval bij de 6x6 voertuigen?

De uitzwaai aan de achterzijde word door een sturende achteras alleen maar groter,dus dit is geen goede informatie.
Uit eigen ervaring weet ik dat een sturende achteras in theorie de wendbaarheid verbeterd alleen door de extra uitzwaai word het manouvreren voor onervaren chauffeurs moeilijker.
De 6x6 voertuigen van G-M hebben geen meesturende achteras de nieuwste van Defensie wel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2011, 10:14:23
Het onderwerp is techniek en tacktiek bij natuurbrandbestrijding..

Nu lijkt het meer te gaan over welke type tooltje (in dit geval rijdende voertuigen) het meest geschikt is voor deze taak... Bosbrandbestrijding is meer dan alleen met rode auto's en veel water door het terrein rijden...  

Wat ik me nu afvraag,  Spieken we wel genoeg bij de buren...   De Smoke Jumpers gebruiken hele andere tacktieken en technieken...






Met heel wat minder mensen, en heel wat minder spullen, en grote voertuigen, pakken zij vele male grotere branden aan..  Lijkt me minstens zo intressant om even verder te kijken hoe zij dat doen...


Verder kan je ook kijken hoe de inzet van andere materieel, zoals bosbrandweer Ommen.. Misschien nog wel effectiever is dan de hiervoor genoemde..  


De preperatie van Ommen, vind ik nog niet zo slechte vorm..  Specifiek getrainde Vrijwilligers voor uitsluitend bosbrandbestrijding..

Strategisch gezien vraag ik me af hoeveel meer geinvestereerd moet worden in meer Rood tooltjes,  of dat je relatief goedkoop materieel inhuurt bij boeren en loonwerkersbedrijven in de omgeving..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2011, 11:05:04
Citaat
De preperatie van Ommen, vind ik nog niet zo slechte vorm..  Specifiek getrainde Vrijwilligers voor uitsluitend bosbrandbestrijding..

klopt prima oplossing, je hoeft niets van OGS verkeersongevallen etc te weten. Een korte opleiding op het gebied van natuurbrandbestrijding volstaat.(Stond al ergens in dit topic, maar dan Defensie personeel) Kunnen de kostbare Brandweer Vrijwilligers beschikbaar blijven voor andere klussen.
Citaat
Spieken we wel genoeg bij de buren...   De Smoke Jumpers gebruiken hele andere tacktieken en technieken
Nee doen we inderdaad niet. Nu is de plaatselijk situatie in USA, Frankrijk of Portugal niet vergelijkbaar, maar je kunt wel heel goed naar opleidingen, tactiek en organisatie kijken. Alleen al de manier waarop de vuurzweep gebruikt wordt op TV beelden geeft al aan dat men niet weet wat de bedoeling is van dat ding.
En rode tooltjes, inderdaad dat is selchts een middel, maar dat is natuurlijk wel leuk om over te kletsen, welke zwaailamp, kleur bumper etc. ;)
Citaat
De uitzwaai aan de achterzijde word door een sturende achteras alleen maar groter,
Juist, ik bedoelde aan te geven dat dan de draaicirkel kleiner wordt, maar de totale ruimte die het voertuig nodig heeft gelijk of groter wordt afhankelijk van de lengte van de achteroverbouw.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2011, 12:15:33
Leuke discussie over welk materiaal nu het beste is, Hmmm

Brw NL wil met zijn of haar materiaal zoveel mogelijk aan kunnen. Dit schijn het meest efficient te zijn we hebben maar 1 auto nodig ipv 10 verschillende. Dat zie je in de voertuigen terug. De voertuigen zijn zoveel als mogelijk afgestemd op het verzorgingsgebied en daardoor worden op aspecten consessie gedaan en we hebben te maken met financiele afwegingen.

En ja alles kan je vast rijden een unimog, een tank, leger DAF. Terrein rijden zegt iets over onze voertuigbedienders. ( nee we hebben geen chauffeurs maar bedieners) De schuld wordt veelal bij het materiaal neergelegd maar ligt bijna altijd bij de bediener

Kunnen we het nu weer hebben over echte inzet technieken?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #59 Gepost op: 12 mei 2011, 17:34:06
Het onderwerp is techniek en tacktiek bij natuurbrandbestrijding..

Nu lijkt het meer te gaan over welke type tooltje (in dit geval rijdende voertuigen) het meest geschikt is voor deze taak... Bosbrandbestrijding is meer dan alleen met rode auto's en veel water door het terrein rijden...  

Wat ik me nu afvraag,  Spieken we wel genoeg bij de buren...   De Smoke Jumpers gebruiken hele andere tacktieken en technieken...






De tacktiek van de smoke jumpers is het sturen van de brand naar een grote rivier of andere barriere en niet blussen omdat ze het materiaal er niet voor hebben,de eventuele blussing word voor het belangrijkste deel gedaan door blusvliegtuigen,het grootste nadeel van deze tactiek is dat je dagen bezig kunt zijn met het sturen d.m.v. o.a. tegenvuur en dat er zeer grote oppervlakten afbranden omdat er niet geblust word.
Ook is deze tacktiek eigenlijk levensgevaarlijk voor de ingezette mensen en volgens de Nederlandse arbowetten zal deze tactiek in Nederland niet gebruikt mogen worden.