Geen cowboys in ambulancevervoer.

Auteur Topic: Geen cowboys in ambulancevervoer.  (gelezen 10673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Gepost op: 3 september 2009, 13:54:20
Patiënt de dupe nieuwe wet ambulances.
  
Vanaf 1 januari 2011 als de nieuwe vergunningen van kracht zijn, is er per ambulanceregio slechts 1 bedrijf dat ziekenauto´s op pad stuurt bij calamiteiten en om patiënten te vervoeren.

Den Haag.
Patiënten en ziekenbroeders zijn slecht af met de voorgenomen hervormingen bij de ambulancediensten. De zorg voor patiënten wordt minder, evenals de arbeidsvoorwaarden van ziekenbroeders.
Dit zegt voorzitter Peter van der Vloet van CNV Ambulancezorg. Zijn kritiek wordt gedeeld door de SP in de Tweede Kamer en personeel van 3 regionale ambulancediensten.
Minister Ab Klink zegt de kwaliteit van de ambulancezorg in 25 regio´s in Nederland juist te willen opkrikken. Hij gaat eenduidige eisen stellen aan de vergunningen, die binnenkort openbaar worden aanbesteed. Hierdoor kunnen particuliere bedrijven de concurrentie aangaan met ambulancediensten van GGD en ziekenhuizen. Van der Vloet ziet vooral nadelen. Particuliere bedrijven zullen alles in het werk stellen om de kosten van de hulp te drukken. Dat gaat uiteindelijk ten koste van kennis en vaardigheden van ziekenbroeders en daarmee zijn patiënten uiteraard niet gebaat. Die lopen daardoor grotere risico´s. De SP voorspeld dat de marktwerking in de ambulancezorg net zo veel ellende zal veroorzaken als in de thuiszorg. SP kamerlid Emile Roemer ziet meer in het plan van enkele regionale organisaties uit Drenthe en Overijssel die hun krachten bundelen en gezamenlijk een vergunning willen bemachtigen. De regionale organisaties presenteerden zich gisteren onder de naam Axira.

Geen cowboys in ambulancevervoer.

Soms gaat het mis zoals de keer in Putten, toen de ambu de weg niet kon vinden naar een huis waar iemand een hartaanval had gekregen. De broeders moesten onderweg zelfs uitstappen om de weg te vragen. Eindelijk aangekomen bleek de man overleden. Een minuut, soms zelfs minder, kan het in het ambulancevervoer beslissend zijn of iemand overlijd of blijft leven. Daarom is deze zorg strak georganiseerd en geldt ze als kwalitatief hoogstaand. De diensten zijn bovendien dermate gespreid, dat de meeste burgers er zeker van kunnen zijn dat een ambu binnen 15 minuten voor de deur staat. Er gaat echter iets veranderen. Eind dit jaar beslist minister Ab Klink wie er vanaf 1 januari 2011 een vergunning krijgt om de ambulancezorg te verlenen in 1 of meer van de in totaal 25 regio´s. Dat kan net zo goed een commercieel bedrijf zijn als een GGD of een ziekenhuis. Dom en onbegrijpelijk, vindt Emile Roemer, dit is vragen om problemen. Het SP Kamerlid verwijst naar de thuiszorg, waar de marktwerking voornamelijk ellende heeft veroorzaakt. Je kunt op je vingers natellen dat het net zo´n narigheid gaat worden in de ambulancezorg. Straks zitten patiënten onnodig lang te wachten tot er een ziekenauto komt, is de zorg onderweg onvoldoende of worden ze met een veredeld bestelbusje opgehaald. Daarom moeten de plannen liefst zo snel mogelijk de prullenbak in, Stelt Peter van der Vloet, voorzitter van CNV Ambulancezorg. Slecht voor de patiënt en slecht voor de broeders, omdat bij de aanbesteding vooral op kosten zal worden geconcurreerd. Hij vindt het ook onbegrijpelijk dat minister Klink nieuwe verg. voor onbepaalde tijd verstrekt. De vergunninghouder kan zich door onderaannemers in te schakelen, indekken tegen falend optreden en blunders. Hij behoud zijn vergunning en slaat gewoon een nieuw bedrijfje aan de haak, terwijl hij ondertussen het verschil tussen de aanbestedingsprijs en de lagere prijs van de onderaannemer in zijn zak steekt. Dat bezwaar hebben ook zorgverzekeraars, die op zich wel tevreden zijn over de manier waarop de minister de kwaliteit van de hulpverlening wil waarborgen. De minister kan beter een looptijd van 5 of 10 jaar hanteren. Dan houdt je druk op de ketel, oordeelt Raymond Rugers van Menzis. In de regeling zitten onvoldoende prikkels en mogelijkheden om sancties op te leggen aan degenen die er met de pet naar gooien. Critici denken dat vooral commerciële bedrijven zoals vervoersbedrijf Connexxion, dat momenteel de ambulance zorg verzorgt in Zeeland, op de Veluwe, in de Achterhoek en in Kennermerland. Connexion dat onder het Franse moederbedrijf Transdev valt, wil dat vanaf 2011 in meer regio´s gaan doen. Ook het Deense Farc en een Amerikaanse investeerder hebben interesse getoond voor meerdere vergunningen.

Volgens Connexxion zijn de criticasters veel te somber, wij betalen keurige salarissen, broeders zijn goed opgeleid, de aanrijtijden naar een calamiteit zijn in orde en de kwaliteit van de zorg staat op een hoog peil, reageert Erwin Hartman.
Het gaat hartstikke goed, maar we willen meer: wij hebben de ambitie om groter te groeien. Er is meer volume nodig om inkoopvoordelen te halen uit de aanschaf van voertuigen, brandstof, apparatuur, kleding, enz. De Geneeskundige Hulp bij Ongevallen & Rampen heeft met de burgemeesters in de 25 veiligheidregio´s in Nederland een eisenpakket opgesteld om te voorkomen dat er straks na de aanbestedinggen een chaos ontstaat. Als er bij een vliegtuigcrash 80 ambulance´s langs de kant staan, zoals eerder dit jaar bij het Turkse vliegtuig, kun je natuurlijk niet hebben dat ambulancebroeders op eigen houtje aan de slag gaan, zegt Michiel Hoorweg. De taken van de hulpdiensten bij rampen moeten goed zijn afgebakend om te voorkomen dat er zich extra ongelukken voordoen. De GHOR gaat er vanuit dat zijn eisen in de aanbestedingsvoorwaarden worden opgenomen. In dat geval zit het snor. Directeur Jan Pierik van de ambulancedienst Oost-Nederland in Hengelo is daar niet van overtuigd. Commerciële beursgenoteerde bedrijven zouden het belang van de aandeelhouders wel eens belangrijker kunnen vinden dan het belang van patiënten.

Pierik is sinds gisteren ook voorzitter van Axira, een stichting waarin zich div. regionale vervoerbedrijven hebben verenigd, ze hopen gezamenlijk sterker te staan bij het verkrijgen van een vergunning. Wij investeren vrijwel alles wat we verdienen in de zorg. Bij commerciële partijen moet je dat maar afwachten.
Sp´er Roemer steunt het initiatief. Deze regionale organisaties hebben bewezen kwaliteit te leveren en te kunnen waarborgen, dus waarom zouden we die nu moeten gaan concureren met een stelletje cowboys?
Zie ook www.destentor.nl en www.axira.nl


Bron: de Stentor donderdag 3 sept. 2009.


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2009, 23:23:17
Ik ben wel benieuwd naar reacties van ambulancemedewerkers. Hoe kijken zij hiertegen aan? Is de kans groot dat dit staat te gebeuren, of is het een storm in een glas water?


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 september 2009, 09:19:57
Ik ben wel benieuwd naar reacties van ambulancemedewerkers. Hoe kijken zij hiertegen aan? Is de kans groot dat dit staat te gebeuren, of is het een storm in een glas water?

Het leeft absoluut op de werkvloer, hoewel ik denk dat de meesten zich nu meer zorgen maken over de werkgelegenheid en de CAO dan over de kwaliteit van zorg.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #3 Gepost op: 4 september 2009, 09:56:44
Falck staat te springen om zoveel mogelijk ambulance bedrijven over te nemen, let maar op wat ik zeg.
In België hebben ze ook al meerdere ambulance bedrijven overgenomen.
Nu doe ik geen uitspraak of dit goed of slecht is.
Maar mijn inziens moeten dergelijke instellingen (hulpdiensten uit eerse lijn uitruk) eigendom zijn en blijven van gemeente of overheid en moet dit niet uitgegeven worden aan particuliere bedrijven.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 4 september 2009, 12:22:31
Het leeft absoluut op de werkvloer, hoewel ik denk dat de meesten zich nu meer zorgen maken over de werkgelegenheid en de CAO dan over de kwaliteit van zorg.

En ik maar denken dat het 1 van de ''veiligste'' beroepen was, v.w.b. werkgelegenheid en zekerheid..

Ach, het rommelt overal wel eens...


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 15:53:42
En ik maar denken dat het 1 van de ''veiligste'' beroepen was, v.w.b. werkgelegenheid en zekerheid..

Ach, het rommelt overal wel eens...

dat zal ook wel. Want vanuit de overheid is bepaalt dat er zoveel ambulances moeten zijn. Daar hebben je een minium bezetting voor nodig
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2009, 16:01:47
dat zal ook wel. Want vanuit de overheid is bepaalt dat er zoveel ambulances moeten zijn. Daar hebben je een minium bezetting voor nodig

Ja...maar je krijgt een behoorlijke concurrentie. Dus meer ambulances voor dezelfde zorgvraag. 1+1=2.  ::)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2009, 17:00:50
Ja...maar je krijgt een behoorlijke concurrentie. Dus meer ambulances voor dezelfde zorgvraag. 1+1=2.  ::)
Hoezo krijg je concurrentie en meer ambulances voor dezelfde zorgvraag dan?
Er wordt juist 1 vergunning verstrekt per regio dus blijft er per regio ook maar 1 ambulancedienst over. Dat is alles behalve concurrentie. ;)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2009, 17:06:56
Hoezo krijg je concurrentie en meer ambulances voor dezelfde zorgvraag dan?
Er wordt juist 1 vergunning verstrekt per regio dus blijft er per regio ook maar 1 ambulancedienst over. Dat is alles behalve concurrentie. ;)

Dan snap ik het verhaaltje misschien niet helemaal. Loert hier nu niet het gevaar dat ondernemers doodleuk ambulanceposten gaan beginnen? Ik ken voorbeelden van sommige Amerikaanse staten waarbij geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dus de eerste ambu ter plaatse, kan geld verdienen.

Ik lees het stukje nog eens na en nu begrijp ik idd wat jij zegt. Maar als in een regio zowel particuliere dienst als GGD actief is, op welke wijze wordt dan bepaald wie de vergunning krijgt? En kan personeel dan 1 op 1 over naar een andere organisatie, de organisatie die dan de vergunning krijgt?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2009, 17:32:40
Dan snap ik het verhaaltje misschien niet helemaal. Loert hier nu niet het gevaar dat ondernemers doodleuk ambulanceposten gaan beginnen? Ik ken voorbeelden van sommige Amerikaanse staten waarbij geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dus de eerste ambu ter plaatse, kan geld verdienen.

Ik lees het stukje nog eens na en nu begrijp ik idd wat jij zegt. Maar als in een regio zowel particuliere dienst als GGD actief is, op welke wijze wordt dan bepaald wie de vergunning krijgt? En kan personeel dan 1 op 1 over naar een andere organisatie, de organisatie die dan de vergunning krijgt?
Via een aanbesteding.....  dus geen idee of ik volgend jaar nog een baas heb die ambu's mag laten rijden..... ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-