Inzet/slachtoffer registratie??

Auteur Topic: Inzet/slachtoffer registratie??  (gelezen 12193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Gepost op: 3 september 2009, 14:41:52
Hallo allemaal,
wat vinden jullie van het registreren van ehbo inzeten, en slachtoffers, als ehboteam tijdens een evenement? en wat vinden jullie relevante informatie om te registreren, naast de naam, letsels, en handelingen die je hebt gedaan, en waarom?

Misschien zijn hier ook collega's die een soortgelijk registratie systeem of formulieren beheren/gebruiken, zodoende praktijkvoorbeelden kunnen noemen waaruit het nut/noodzaak van registreren blijkt, maar ook dat het rendabel is om een registratie bij te houden.




Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1 Gepost op: 4 september 2009, 09:08:32
Ik zou het zelf zeer nuttig vinden. Ik heb een evenement gedraaid waar wij niets hebben geregistreerd, achteraf hadden wij als team graag de boel geregistreerd. Puur om te bekijken wat je voor de volgende keer allemaal kan verwachten.  Diegene die de EHBO voor dat evenement organiseerde had geen idee wat ze kon verwachten. Het resultaat was dat wij als team enorm verrast waren door de hoeveelheid blaren die de bezoekers hadden en dat we toch ook wat zwaardere verwondingen en ernstigere dingen tegen waren gekomen die we eigenlijk ook niet verwacht hadden.

Ik zou overigens alleen persoonsgegevens noteren wanneer je een so doorstuurd naar een HAP of SEH om later nog eens na te kunnen vragen wat het so heeft. Dit om alles voor jezelf op een rijtje te krijgen. Hebben wij de situatie goed ingeschat? Hebben wij goed gehandeld? enz.
Voor een simpel pleistertje hoef ik geen naam en verdere gegevens te weten.

Wat nog extra nuttige dingen kunnen zijn:

Verwezen naar ziekenhuis : ja/nee
Vervoer ziekenhuis: ambulance/eigen vervoer/door organisatie evenement/anders,nl.......
Uitslag ziekenhuis: (zelf het so bellen of so laten bellen wat er precies was)

Mss voor de EHBO-er minder relevant, maar indien een so naar een HAP of SEH moet, hoe zijn de afspraken over vrijkaarten/geld terug? Dat is wat meer voor de organisatie van een evenement, maar als EHBO-er misschien ook handig om te weten mochten daar vragen over komen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #2 Gepost op: 4 september 2009, 09:09:26
Dit bericht kan weg.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #3 Gepost op: 4 september 2009, 10:19:53
Uitslag ziekenhuis? Als het ziekenhuis het netjes doet vertellen ze niet wat de patiënt mankeerde... Heeft dat meerwaarde?
Informatieverstrekking van medische gegevens mag alleen aan 1e contactpersoon of als slachtoffer toestemming geeft.


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 september 2009, 11:50:35
Uitslag ziekenhuis? Als het ziekenhuis het netjes doet vertellen ze niet wat de patiënt mankeerde... Heeft dat meerwaarde?
Informatieverstrekking van medische gegevens mag alleen aan 1e contactpersoon of als slachtoffer toestemming geeft.


Er staat "zelf het so bellen of het so laten bellen" dus het ziekenhuis verstrekt hierin geen gegevens.

Ik betwijfel alleen of het haalbaar is, want als so zou ik persoonlijk in de meeste gevallen echt niet die EHBO'er terugbellen die ik net 10 minuten ken, om hem mijn medische gegevens te vertellen. In een enkel geval zal ik met die EHBO'er een soort band opgebouwd hebben op de post omdat het gezellig was of omdat ik hem zo dankbaar ben en 'natuurlijk mag je weten wat het was, my friend'. Dat moet je dan van tevoren met het so bespreken. Durf jij dat zomaar? Is dat netjes? Het zal van de situatie afhangen.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 13:40:16
Ik heb zelf tijdens een EHBO-dienst gevraagd of 1 van de ouders van een voetballertje mij wilde bellen hoe het afgelopen was. Ten eerste om te kijken of ik goed gehandeld had en toch ben ik best wel benieuwd hoe het afgelopen was.

In dit geval kwam ik tot de conclusie dat ik goed gehandeld had omdat het voetballertje een gescheurde knieband had en waarschijnlijk ook iets met zijn meniscus.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2009, 16:29:18
Wij hebben inmiddels met flink wat ervaring met incident/slachtoffer registratie.. De voordelen zijn legio..

Naast statistieken, vind ik het belangrijkste dat het ook voor het leerproces van de medewerkers door bewust met incidenten om te gaan en verbeteren  van de kwaliteit van je dienstverlening..
Daarnaast is het voor de Facturatie van verbruikte materialen en inzicht geven aan opdrachtgevers wat er die dag is gebeurd..

Wil je zoiets opzetten moeten je goed kijken hoe je dat wil registreren en welke informatie je terug wilt hebben..


Casbuur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2009, 17:12:33
Volgens mij sta je juridisch ook sterker als je noteert wie je heb behandeld en wat je precies gedaan heb. Als je, net zoals in amerika, aangeklaagd ga worden omdat een behandeling niet gegaan is zoals het slachtoffer het wilde, kan je het bewijs op tafel leggen dat je toch juist heb gehandeld (of niet).


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2009, 00:33:04
Hoofddoel zou in principe moeten zijn:
-evaluatie van de gegeven hulp
-sterker staan bij aansprakelijkheidsstelling

Maar vind de eerste het belangrijkste. Dan gaat het om kwaliteitsverbetering.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #9 Gepost op: 9 september 2009, 14:06:46
Allemaal bedankt voor jullie reacties,

Kwaliteitsverbetering vind ik ook een goed idee, en zou dit ook toejuichen. Wat betreft het opvragen van informatie over slachtoffers, zou ik niet de voorkeur geven aan het opvragen bij een ziekenhuis hoewel dit met een juridische constructie toch mogelijk is. Omdat het hier toch grotendeels gaat om kwaliteitsverbetering, en niet om medische noodzaak. Dan zou ik so's vragen of zij willen meewerken aan kwaliteitsbevordering en toestemming willen geven hun gegevens anoniem te gebruiken t.b.v. daarbij zouden so's zelf kunnen vertellen hoe het verder is verlopen.