Inzet/slachtoffer registratie??

Auteur Topic: Inzet/slachtoffer registratie??  (gelezen 12366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #10 Gepost op: 14 september 2009, 04:42:21
Beste mensen,

Ook wij gebruiken, net als Rescue, een registratie van slachtoffers om kwaliteitsverbetering te bewerkstelligen. Voor het geannonimiseerd registreren is er geen explicite toestemming van het slachtoffer nodig, de data is immers niet tot een persoon herleidbaar. In geval van doorverwijzing naar huisarts/ambulance noteren wij wel alle gegevens deze staan netjes op een briefje waarvan het slachtoffer het origineel meekrijgt en wij de doordruk behouden. Hierover heb ik nog nooit een bezwaar gehad van een slachtoffer.

Ik denk dat een goede registratie zeker nuttig kan zijn mits de data ook gebruikt wordt. Bijvoorbeeld om een volgende keer in te schatten of er meer hulpverleners of specifieke deskundigheid nodig is.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


huppel

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2009, 22:02:58
wij houden wel altijd alles netsjes bij wie en waarom bij ons geweest.
je weet maar nooit.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2011, 01:20:25
Ik weet dat het lang geleden is dat hier is gereageerd maar toch wil ik jullie een aantal formulieren voorleggen welke ik heb gevonden i.v.m. dit onderwerp Inzet/Slachtoffer registratie.
En waarom het spreekwoordelijke wiel opnieuw uitvinden terwijl er het e.e.a. is.

Ik ben dan ook benieuwd of jullie 1 van deze formulieren gebruiken en wat jullie er van vinden.
Moet er bijvoorbeeld nog wat aan toegevoegd worden om 1 van deze formulieren te kunnen gaan gebruiken.
Geef dat gerust aan misschien kan hierdoor een versie verschijnen die aan de laatste eisen voldoet.

Wat mij opviel is dat er op geen van deze formulieren de mogelijkheid bestaat om reanimatie aan te vinken.
Verder de vraag welk formulier gebruiken jullie en waar kan ik daar een voorbeeld van vinden.

Formulier 1
http://ciosgoes.roczeeland.nl/buitensportsite/opleidingen/buitensportcoordinator/landkamp/formulieren/incidentenformulierbuitensport2009.pdf

Formulier 2 en dan pagina 24 er van
http://www.ghorgz.nl/userfiles/file/Handreiking%20Bijlagendeel%20compleet%20jan%202011.pdf

Formulier 3
http://www.rotterdam-ehbo.nl/images/downloads/Registratieformulier.pdf

Groetjes Enrico
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2011, 10:29:30
We hebben een eigen incident formulier, en een registratiesoftware, Daarnaast zien we ook nog KNMV en KNAF formulieren voorbij komen..

Elk formulier die je ontwerpt, moet passen bij de doel van de registratie..

Ik vind de genoemde formulieren erg beperkt.. Tja, en als je ons wiel wilt komen bekijken, moet je even bij ons langs komen..


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2011, 13:16:01
Dank voor je reactie Rescue maar om even langs te komen zitten jullie wel heel ver weg voor mij.
Maar dank voor je uitnodiging.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


J.B

  • Pompbediende Aspiranten (HD) Jeugdbrandweer Delfzijl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
    • www.jeffreyfotografie.nl
Reactie #15 Gepost op: 7 juni 2011, 18:20:16
ik vindt dat EHBO`ers de gegevens van de slachtoffer op een papier moeten zetten ( als dat noodzakelijk is ) dan mee geven aan de ambu en die geven het dan af aan het ziekenhuis waarnaar hun het in de computer zetten zo blijven de gegevens en regestratie van slachtoffers altijd binnen de muren.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #16 Gepost op: 8 juni 2011, 04:24:18
ik vindt dat EHBO`ers de gegevens van de slachtoffer op een papier moeten zetten ( als dat noodzakelijk is )
Een so-regformulier is een van de basale vereisten voor het verlenen van eerste hulp in georganiseerd verband! Zonder een dergelijk formulier ben je niet serieus bezig en ben je vatbaar voor allerhande ellende!

dan mee geven aan de ambu en die geven het dan af aan het ziekenhuis waarnaar hun het in de computer zetten zo blijven de gegevens en regestratie van slachtoffers altijd binnen de muren.
Afgeven van de gegevens is uit den boze! Deze dienen altijd eigendom te blijven van de organisatie die eerste hulp verleend zodat later bij vragen/problemen etc de relevante gegevens terug kunnen worden gezocht. Een overdrachtsformulier kun je wel meegeven, maar het slachtofferregistratieformulier nooit en te nimmer!


BenvanLent

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2015, 21:34:14
Citaat van: Chopsticks link=msg=889920 date=1307499858
Een so-regformulier is een van de basale vereisten voor het verlenen van eerste hulp in georganiseerd verband! Zonder een dergelijk formulier ben je niet serieus bezig en ben je vatbaar voor allerhande ellende!
Afgeven van de gegevens is uit den boze! Deze dienen altijd eigendom te blijven van de organisatie die eerste hulp verleend zodat later bij vragen/problemen etc de relevante gegevens terug kunnen worden gezocht. Een overdrachtsformulier kun je wel meegeven, maar het slachtofferregistratieformulier nooit en te nimmer!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2015, 21:37:02
Citaat van: Chopsticks link=msg=889920 date=1307499858
..................
Afgeven van de gegevens is uit den boze! Deze dienen altijd eigendom te blijven van de organisatie die eerste hulp verleend zodat later bij vragen/problemen etc de relevante gegevens terug kunnen worden gezocht. Een overdrachtsformulier kun je wel meegeven, maar het slachtofferregistratieformulier nooit en te nimmer!

Afgeven uit den boze? Als wij iemand overdragen naar ambu of HAP dan krijgt diegene een slachtofferregistratie mee en wij houden er ook 1 voor onze administratie (ofwel: 2x schrijven). Daarnaast dragen wij altijd over aan ambu ja, maar bij HAP is dat lastiger behalve telefonisch.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Slachtofferregistratie wordt al jaar en dag gebruikt in de evenementen hulpverlening. De GHOR geeft in de handreikingen voor evenementenhulpverlening ook aan dat er registratie plaats dient te vinden. Zij vragen echter niet om uitgebreide registratie per slachtoffer incl. persoonsgegevens, maar om aantallen en types letsel.

De registratie die veel hulpverleningsorganisaties gebruiken gaat verder.

De nieuwe privacy wetgeving heeft vanzelfsprekend ook hier invloed op. Hoe gaan de diverse organisaties daar mee om? Het rode kruis heeft in ieder geval al een nieuw formulier met een aangepaste werkwijze die voldoet aan de wetgeving. (Over de gebruiksvriendelijkheid van het formulier heb ik wel nog wat opmerkingen ;-) )
Zijn andere evenementenhulpverlenings organisaties hier ook mee bezig?