Alarmering door kustwacht

Auteur Topic: Alarmering door kustwacht  (gelezen 8539 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #10 Gepost op: 10 april 2010, 09:15:05
Ik kan ook niet volgen waarom de KNRM vaak doorkomt naar een melding, terwijl ze al niet meer nodig zijn. Je gaat toch niet voor een pechgevalletje (hard ???) doorvaren terwijl er al een boot ter plaatse is en de situatie onder controle... Ik ben bijvoorbeeld ook wel 200m van een flink incident afgemeld, 'politie en ambu terplaatse met genoeg volk dus de rest van de boten kunnen weer op vervolg, wel graag een voertuig tp, over'. Nou dan gaan we toch weer lekker verder, na eerst een passerende schipper uitleg te hebben gegeven waarom me net zo hard langs kwamen, meteen weer wat promotie voor ons werk ;)  
Toen er een bootje voor de haven van Terschelling pech had, vloog de Tempest er al uit. Nadat de AV (rustig) de haven uitvoer, of te kijken of alles goed ging, voeren wij door voor een (kleine) oefening. Zo kan je een actie ook goed combineren! ;)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 10 april 2010, 09:27:10
Toen er een bootje voor de haven van Terschelling pech had, vloog de Tempest er al uit. Nadat de AV (rustig) de haven uitvoer, of te kijken of alles goed ging, voeren wij door voor een (kleine) oefening. Zo kan je een actie ook goed combineren! ;)

Jullie zijn een voorbeeld van hoe het ook kan!

 O0  O0  O0

Henk


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #12 Gepost op: 10 april 2010, 09:46:44
Jullie zijn een voorbeeld van hoe het ook kan!

 O0  O0  O0

Henk
Ach, jullie... Hulde aan de bemanning van West, aan mij hadden ze niet veel als gast! ;)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2010, 10:24:38
Iets heel nieuws, ik heb voor mijn verzameling nu de vogende prio:

17:39:22 10-04-10 Melding : PRIO 5 : ALBERTUS ADRIANA MARKERMEER LELYSTAD BOOT IN NOOD
Regio : [FLE] 25. Flevoland

Bron  112meldingen.nl en mijn pager. Wij waren toen al 21 minuten onderweg naar de boot op de dijk, vandaar de lage prioritering denk ik maar.
Ben benieuwd hoe je dat moet vertalen, misschien wel als in "zeg, als je even niets te doen hebt..." :P  ;D  ;D

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2010, 11:09:12
Iets heel nieuws, ik heb voor mijn verzameling nu de vogende prio:
17:39:22 10-04-10 Melding : PRIO 5 : ALBERTUS ADRIANA MARKERMEER LELYSTAD BOOT IN NOOD
Regio : [FLE] 25. Flevoland
Bron  112meldingen.nl en mijn pager. Wij waren toen al 21 minuten onderweg naar de boot op de dijk, vandaar de lage prioritering denk ik maar.
Ben benieuwd hoe je dat moet vertalen, misschien wel als in "zeg, als je even niets te doen hebt..." :P  ;D  ;D
Henk

Prio 5 zegt mij ook niets, misschien bedoeld voor het bergen van een anker? ;D ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2010, 11:50:24
Iets heel nieuws, ik heb voor mijn verzameling nu de vogende prio:

17:39:22 10-04-10 Melding : PRIO 5 : ALBERTUS ADRIANA MARKERMEER LELYSTAD BOOT IN NOOD

Die melding, en dus ook de prioriteit, komt bij de brandweer vandaan. Waarom zij er Prio 5 van gemaakt hebben weet ik natuurlijk ook niet, maar het uitgeven van prioriteiten door de Kustwacht staat natuurlijk los van de prioriteiten die een Veiligheidsregio hanteert.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2010, 14:49:45
maar het uitgeven van prioriteiten door de Kustwacht staat natuurlijk los van de prioriteiten die een Veiligheidsregio hanteert.

Globaal komen ze natuurlijk wel overeen. Maar als niemand weet wat een prio 5 inhoud heeft het ook weinig zin om deze mee te geven aan een boot.
Begrijp uberhaupt niet waarom de Albertus na 20 minuten nog door het RAC gealarmeerd was terwijl er toen al 2 boten waren. ::)
(tenzij het om een ander incident ging?)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2010, 18:14:02
Nee, het ging om het zelfde incident. Misschien wel iemand op de dijk (er stond een hoop volk daar) die nog een keer gebeld heeft. Als je daar staat te wachten op een reddingsboot duurt een half uur wel lang natuurlijk. Maar een boot op de dijk met deze wind lijkt mij een prio 1: direkt gevaar voor bemanning en schip.

De enige reden die ik kan bedenken voor zo'n lage prioriteit is dat ze wisten dat het eigenlijk een overbodige alarmering was (Hè Dorus, het anker was al gered!)...

Prio 5 is een alarmering bij de ambu, brandweer en politie als er reeds eenheden ter plaatse zijn, dan ga je zonder enige spoed ter plaatse.

Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 11 april 2010, 18:21:11
Maar als niemand weet wat een prio 5 inhoud heeft het ook weinig zin om deze mee te geven aan een boot.

Prio 2 en prio 1 lopen dwars door elkaar heen. Dat maakt voor de alarmering niet uit, de kustwacht laat de piepers af gaan en de KNRM komt zo snel mogelijk.

Dus, of men nu begrijpt wat het inhoudt of niet, uitvaren doen ze toch wel ;)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 11 april 2010, 19:54:55
hmm kennelijk dus per regio verschil in prio 5??

In de regio's die ik een beetje ken staat PRIO 5 voor oefening...
[img]/img]