Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?

Auteur Topic: Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?  (gelezen 36857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10 Gepost op: 10 september 2009, 22:39:16
Citaat
op de site hier onder staan foto's
Aardige plaatjes van brandweerauto's etc, maar inhoudelijk over de inzet van de blusbom is er geen informatie te halen uit de foto's.  :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 10 september 2009, 22:52:58
Kan iemand me uitleggen wat nu precies het verschil is tussen een inzet met een blusbom en een gewone conventionele inzet?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2009, 00:24:36
Wat ik van de leverancier begrepen heb is de "bom" gevuld met een "aerosol" waarbij je moet denken aan een soort bluspoeder. Bij explosie zullen door een chemische reactie de vlammen worden afgebroken.(dit doet een poederblusser ook). Hierdoor zal de stralingswarmte(veroorzaakt door de vlammen) weg zijn, en tevens mengt de bom de hoge temperatuur aan het plafond op met de lagere temperatuur aan de vloer. Gevolge een lagere temperatuur in de ruimte ???
Maar omdat de bom de brandhaard (zeker bij een ontwikkelde brand,want anders zie ik geen noodzaak de bom te gebruiken) niet blust, moet je alsnog met een straal met water (HD of LD) maar het zou de brandweer een korte tijd geven om veiliger naar binnen te gaan.  
Demo's gezien op IVIC in de Fireflash container, werking, redelijk, brand haard geblust nee, oftewel, een leuke toevoeging maar zoals al eerder opgemerkt door mij, je moet het juiste wapen kiezen voor de juiste klus.. ( mooi voor een scheepsbrand of kelderbrand, moet je alleen nog iemand vinden die hem naar binen gaat gooien ;D
Mocht ik de werking van de blusbom niet juist hebben beschreven, hoor ik graag de juiste werking..
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2009, 00:33:05
De brandbare gassen komen dus nog steeds vrij omdat er temperatuur + brandstof is. Wat gebeurt er op het moment dat de concentratie werkzame stof te laag wordt en de ruimte volstaat met brandbaar rook/gas? Wat is de tijd waarbinnen je je inzet gedaan moet hebben?


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #14 Gepost op: 11 september 2009, 17:35:09
Wij gaan er binnenkort meer mee oefenen en dan zal blijken of het een zinvolle aanvulling is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2009, 19:46:43


Wij hadden deze dag dienst en dus aanwezig. Het filmpje ziet er leuk uit maar het product werkte niet naar behoren..........monteren is ook een vak is gebleken ;)


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #16 Gepost op: 12 september 2009, 20:17:11
Dit is wel een geheel ander "soort" bom als dat wij hier gaan gebruiken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 21 september 2009, 21:17:02
Wij gaan er binnenkort meer mee oefenen en dan zal blijken of het een zinvolle aanvulling is.

In een echt pand of in een flashover container?


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #18 Gepost op: 21 september 2009, 23:36:15
Waarschijnlijk beginnende met de flashover container, die gaan we binnenkort ook doen dus de combinatie is zo gemaakt.
Daarnaast is de eerste praktijktest al geweest natuurlijk in een echt pand.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 21 september 2009, 23:43:34
Waarschijnlijk beginnende met de flashover container, die gaan we binnenkort ook doen dus de combinatie is zo gemaakt.
Daarnaast is de eerste praktijktest al geweest natuurlijk in een echt pand.

Kan je situatie met dit middel in een flashover container vergelijken met bijvoorbeeld uitslaande brand in een woon/slaapkamer op een verdieping?  ??? Je zou dan eigenlijk de gehele container vol moeten gooien met een redelijke hoeveel pallets verdeeld over de ruimte (of aankleden als een woon/slaapkamer) en wachten tot de vlammen er uit slaan... en dan pas het middel naar binnen gooien..  ;)