Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?

Auteur Topic: Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?  (gelezen 36865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 21 september 2009, 23:59:47
Waarom zou je in zo'n situatie nog een (dure) blusbom gebruiken. Rook en warmte kunnen dan al vrij uitstromen, voor het inzetten van een blusbom moet je ook redelijk dicht bij zitten, dus waarom dan niet gewoon de traditionele HD inzet?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2009, 00:04:23
Wanneer zou je hem dan inzetten?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 22 september 2009, 00:33:51
Op basis van de informatie die ik nu gelezen heb zou ik hem gebruiken in situaties waarbij een brand bijvoorbeeld een verhoogd risico heeft in een volledig besloten ruimte en er geen sprake is van slachtoffers.

Er moet dan wel een duidelijk risico aanwezig zijn om de ruimte niet te betreden of blussing in te kunnen zetten.

Echter wanneer je een redelijke vuurlast heb zal een blusbom voor zover ik nu kan beoordelen ook niet het gewenste effect opleveren. Een vervolg binnenaanval zal dan alsnog noodzakelijk zijn waardoor het effect van de blusbom weliswaar de eerste slagkracht kan bewerkstelligen maar verder ook weinig inbreng heeft.

Mijn ervaring leert dat wanneer je een (kleine) brand in een besloten ruimte heb, het zicht en dus de plaatsbepaling van de vuurhaard, vrij lastig is zonder gebruik van een warmtebeeldcamera. Een warmtebeeldcamera is een aanvulling maar door de gebruikte materialen heden ten dage ook niet altijd bruikbaar meer door vette en plakkende rook op het display. Om dan een blusbom te gooien in een richting waarvan je hoopt dat het de goede is zie ik niet zitten.

Komt daarbij nog dat ik niet weet hoe of wat er gebeurt als er gevaarlijke stoffen in een ruimte aanwezig zijn, slachtoffers binnen zitten en ga zo maar door.

Kortom, voor de meeste doorsnee binnenbranden is een inzet met HD sneller en effectiever. Je zit immers al dicht bij de vuurhaard. Het principe van HD wordt ook bereikt door een hogedruk blussing met sproei/nevel flash-over straal en ik mag aannemen dat daarmee in Nederland over het algemeen wordt gewerkt.

Voor een beetje binnenbrand in een standaard woning moet het al gek lopen wil je niet met 1500 liter toekomen.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #23 Gepost op: 22 september 2009, 16:17:54
Kan je situatie met dit middel in een flashover container vergelijken met bijvoorbeeld uitslaande brand in een woon/slaapkamer op een verdieping?  ??? Je zou dan eigenlijk de gehele container vol moeten gooien met een redelijke hoeveel pallets verdeeld over de ruimte (of aankleden als een woon/slaapkamer) en wachten tot de vlammen er uit slaan... en dan pas het middel naar binnen gooien..  ;)
Het is simpel, je moet ergens beginnen......


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #24 Gepost op: 22 september 2009, 16:28:04
Waarom zou je in zo'n situatie nog een (dure) blusbom gebruiken. Rook en warmte kunnen dan al vrij uitstromen, voor het inzetten van een blusbom moet je ook redelijk dicht bij zitten, dus waarom dan niet gewoon de traditionele HD inzet?
Eventueel minder (water)schade voor de rest van het pand.
Stel dat het om een zolder gaat, dat zit je met een HD toch ook met een behoorlijke watertschade in de onder gelegen kamers, met zo,n bom dus niet of minder.
Maar uiteraard kan je zeggen dat we het altijd zonder hebben kunnen doen, dat is een feit.
Als je mij persoonlijk vraag of ik op zo,n ding zit te wachten, nee dat niet maar ben wel van mening dat het in bepaalde situaties een waardevolle aanvulling kan zijn als je ze toch op de wagen heb liggen.

Overigens heeft de eerste praktijk inzet van zo,n bom hier in de binnenstad een groot oud pand met een rijke geschiedenes behouden, zonder dat ding had dat zeer zeker nog maar de vraag geweest.

Maargoed, ook ik heb er (nog) een gemengde mening over maar feit is wel dat zo,n ding opzich wel zijn werk doe.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #25 Gepost op: 22 september 2009, 16:40:04


Echter wanneer je een redelijke vuurlast heb zal een blusbom voor zover ik nu kan beoordelen ook niet het gewenste effect opleveren. Een vervolg binnenaanval zal dan alsnog noodzakelijk zijn waardoor het effect van de blusbom weliswaar de eerste slagkracht kan bewerkstelligen maar verder ook weinig inbreng heeft.
Klopt, je zal ten alle tijden nog steeds met een straal naar binnen moeten maar in principe is het vuur dan al weg en de temperatuur een  behoorlijk stuk lager.
Citaat
Om dan een blusbom te gooien in een richting waarvan je hoopt dat het de goede is zie ik niet zitten.
Opzich is dit wel mogelijk, zolang dat ding maar in de juiste ruimte ligt is het goed.
Voor grote ruimtes kunnen er overigens meerdere gebruikt worden.

Citaat
Komt daarbij nog dat ik niet weet hoe of wat er gebeurt als er gevaarlijke stoffen in een ruimte aanwezig zijn, slachtoffers binnen zitten en ga zo maar door.
Volgens eerste uitleg zal dit geen probleem zijn.

Citaat
Kortom, voor de meeste doorsnee binnenbranden is een inzet met HD sneller en effectiever. Je zit immers al dicht bij de vuurhaard. Het principe van HD wordt ook bereikt door een hogedruk blussing met sproei/nevel flash-over straal en ik mag aannemen dat daarmee in Nederland over het algemeen wordt gewerkt.
Dit is zeker een goede manier maar ze willen dat je met de tijd en techniek mee gaat en dus de mogelijkheden van zo,n ding bekijkt.
Maar inderdaad, een inzet met een HD is tot nu toe ook altijd afdoende geweest, helemaal mee eens.

Citaat
Voor een beetje binnenbrand in een standaard woning moet het al gek lopen wil je niet met 1500 liter toekomen.

En dan gebruiken wij hier wagens met een tankinhoud van 2000 liter, kan je zeker heel wat mee doen.

Maargoed, de eerste praktijkinzet van zo,n ding heeft zijn nut bewezen maar verders moet ik het ook nog allemaal zien hoe het gaat lopen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 22 september 2009, 17:59:25
Eventueel minder (water)schade voor de rest van het pand.
Stel dat het om een zolder gaat, dat zit je met een HD toch ook met een behoorlijke watertschade in de onder gelegen kamers, met zo,n bom dus niet of minder.
Maar uiteraard kan je zeggen dat we het altijd zonder hebben kunnen doen, dat is een feit.
Als je mij persoonlijk vraag of ik op zo,n ding zit te wachten, nee dat niet maar ben wel van mening dat het in bepaalde situaties een waardevolle aanvulling kan zijn als je ze toch op de wagen heb liggen.

Overigens heeft de eerste praktijk inzet van zo,n bom hier in de binnenstad een groot oud pand met een rijke geschiedenes behouden, zonder dat ding had dat zeer zeker nog maar de vraag geweest.

Maargoed, ook ik heb er (nog) een gemengde mening over maar feit is wel dat zo,n ding opzich wel zijn werk doe.

Als je met HD blust bij een zolderbrand moet het al heel gek lopen wil je daardoor veel waterschade krijgen......... 8)


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #27 Gepost op: 22 september 2009, 22:11:57
Als je met HD blust bij een zolderbrand moet het al heel gek lopen wil je daardoor veel waterschade krijgen......... 8)
Was slechts als voorbeeld bedoeld en heb het niet over een brandje in de beginfase maar met zo,n blusbom heb je dus buiten de brand en rookschade helemaal geen andere schade.
Maar inderdaad, als je het blust heb je voor de eerste inzet niet veel water nodig, bij gebruik van een blusbom helemaal geen water.
Waar men wel een punt heeft is dat bij het nablussen in beiden gevallen hetzelfde geen verschil zal zijn, hier is dus geen winst te behalen.

Je zal dus kunnen stellen dat zo,n bom wellicht niet noodzakelijk is maar wel gemakkelijk in bepaalde situaties.
Hoe dan ook, hier is door het gebruik van zo,n ding een pand behouden gebleven met relatief weinig schade terwijl dat als men met alleen het gebruik van HD/LD dit zo goed als zeker niet het geval was geweest.
Wellicht toeval natuurlijk, de brand in het betreffende historisch pand, het net in huis hebben van zo,n bom en een brand die vrijwel niet te bereiken was vanwege constructie pand en werkzaamheden.

Maar nogmaals, je moet zo,n ding slechts als aanvulling zien op onze huidige manier van werken.
Heb je hem niet dan mis je er ook niets aan wellicht en heb je hem wel dan kan het altijd van pas komen, is ook niet de bedoeling dat we nu bij ieder pand gelijk zo,n ding naar binnen gaan gooien.
Ik hoop spoedig meer te kunnen vertellen over onze ervaringen met die dingen, heb hem zelf alleen nog maar in handen gehad maar nog niet in werking gezien.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #28 Gepost op: 23 september 2009, 19:28:38
Hoe dan ook, hier is door het gebruik van zo,n ding een pand behouden gebleven met relatief weinig schade terwijl dat als men met alleen het gebruik van HD/LD dit zo goed als zeker niet het geval was geweest.
Wellicht toeval natuurlijk, de brand in het betreffende historisch pand, het net in huis hebben van zo,n bom en een brand die vrijwel niet te bereiken was vanwege constructie pand en werkzaamheden.


Mogelijk begrijp ik het verkeerd maar als je die bom op de juiste plek krijgt, dan krijgt je volgens mij ook je HD-straal daarop gericht? Kun je uitleggen wat het probleem was om geen HD/LD te kunnen gebruiken?


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #29 Gepost op: 23 september 2009, 21:13:23
Mogelijk begrijp ik het verkeerd maar als je die bom op de juiste plek krijgt, dan krijgt je volgens mij ook je HD-straal daarop gericht? Kun je uitleggen wat het probleem was om geen HD/LD te kunnen gebruiken?
Dat hoef niet het geval te zijn natuurlijk, het "gas" van de bom komt immers overal, water alleen waar je je straal rechtstreeks op kan richten. (even zwart/wit bekeken dan)
Het is een heel oud en complex historisch pand met veel "verborgen" kleine ruimtes tussen ruimtes in, denk aan ruimtes tussen bijvoorbeeld wanden, vloeren, plafond en dak enz.
Daarnaast werd het pand ook nog verbouwd waardoor ook niet overal bij te komen was, het vuur zou dus alle gelegenheid hebben om zich via die ruimtes te verspreiden door het gehele pand, als je het pand zou zien is het beter te begrijpen.
Met water was er dus maar gedeeltelijk bij te komen maar het "gas" van de bom komt vanzelf in alle gaten en kieren zolang je die bom maar enigzins in de buurt kunt krijgen (komt niet zo heel nauw overigens), dat is een beetje hoe het in grote lijnen zit.
Zonder bom had het wellicht ook gelukt maar dan had het vuur zich veel sneller en verder kunnen verspreiden zodat het zo goed als zeker niet meer onder controle was te krijgen en het pand zo goed als zeker geheel had afgebrand.
Maargoed, dat is een beetje "ALS" verhaal, met zekerheid zullen we dat niet weten uiteraard maar gezien de constructie van dat pand is het wel met enige zekerheid te stellen.

Ben zelf niet bij die brand geweest maar weet alleen wat ik gehoord heb van de collega,s, het pand opzich kan ik wel redelijk goed.

Je begrijp het dus niet helemaal verkeerd maar om het juiste beeld erbij te hebbben zal je het pand van binnen moeten zien en dan nog is er van die verborgen ruimtes niet veel te zien.
Maar nogmaals, de plaats waar je die bom plaats komt dus niet zo heel nauw als men nu wellicht denkt, het hoef niet pal naast de vuurhaard, gewoon in dezelfde ruimte is voldoende.
Volgens mij gaan we over een week of drie testen met die dingen dus dan hoop ik meer te kunnen vertellen over het hoe en wat in de praktijk zodat er wat meer duidelijkheid komt, ook voor onszelf.