Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?

Auteur Topic: Blusbom effectief, leuk speeltje of gevaarlijk?  (gelezen 37270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 23 september 2009, 23:32:09
Het maakt mij ook niet zoveel uit om het pand te kennen. Een besloten ruimte is een besloten ruimte.

Waar het mij meer om gaat is de bijzondere werking van de blusbom en ik naar een goede reden op zoek ben waarom je hem zou gebruiken. Als je weet wat 1 liter water aan stoom veroorzaakt dan denk ik dat het effect hetzelfde zal zijn.

Ik ben benieuwd wat er uit jullie testen gaat komen en of er al andere mensen zijn hier die meer info hebben.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #31 Gepost op: 24 september 2009, 16:46:15
Het maakt mij ook niet zoveel uit om het pand te kennen. Een besloten ruimte is een besloten ruimte.

Waar het mij meer om gaat is de bijzondere werking van de blusbom en ik naar een goede reden op zoek ben waarom je hem zou gebruiken. Als je weet wat 1 liter water aan stoom veroorzaakt dan denk ik dat het effect hetzelfde zal zijn.

Ik ben benieuwd wat er uit jullie testen gaat komen en of er al andere mensen zijn hier die meer info hebben.
Schijnbaar is het effect niet geheel hetzelfde maargoed, ik heb er nog geen eigen ervaring mee dus beter eerst dat eens af te wachten alvorens we er verder op in kunnen gaan.
Overigens heeft zo,n bom niet alleen effect in een besloten ruimte, theoretisch kan het zelfs in de open buitenlucht gebruikt worden al zal het dan wel naast de vuurhaard moeten liggen en het werkzame effect nog maar een klein percentage bedragen. (niet dat zo,n ding ooit buiten gebruikt zal gaan worden).

Maar ik weet wat je bedoel en wat je punt is maar nogmaals, als je zo,n ding niet heb mis je er ook niets aan, heb je hem op de wagen liggen dan kan het altijd van pas komen in bepaalde gevallen.
Basisprincipe is dat je door het gebruiken van zo,n bom voor enige tijd een veillige situatie creeer om een ruimte/pand te betreden met minder gevaar en risico,s voor jezelf, inzet zal echter nog steeds nodig zijn daarna.
Maar je heb gelijk als je zeg dat we het in het verleden ook altijd zonder konden, voor mij hoeven die dingen dus ook niet met alle geweld op de wagen te komen maar een enkele keer kan en zal het zeker van pas komen en hier blijkt de eerste inzet van zo,n ding dus al behoorlijk in het voordeel van de bom te werken.
Maar of ik persoonlijk echt op die dingen zit te wachten............nee dat niet maar een handig hulpmiddel kan het zeker wel zijn en zo moet je het ook zien denk ik, als hulpmiddel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #32 Gepost op: 24 september 2009, 21:41:31
We wachten het af wat jullie bevindingen zijn ;)


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #33 Gepost op: 25 september 2009, 17:20:19
We wachten het af wat jullie bevindingen zijn ;)
Zodra er weer wat te vertellen is over dit opnderwerp laat ik het jullie direct weten.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #34 Gepost op: 7 oktober 2009, 10:20:42
Inmiddels zijn er wat testen gedaan.
Ten eerste was het ook hier al duidelijk dat voor een normale wonigbrand je deze dingen niet hoef te gebruiken, kan wel maar hoef niet.
Zoals de meeste hier al dachten zal een HD inzet uiteindelijk sneller werken zoals het nu lijkt, mede omdat je na gebruik van zo,n bom alsnog met een HDtje de woning in moet.

Dan  het volgende.
Er zijn diverse testen gedaan met zo,n bom in een flashover container en het resultaat is niet geheel positief, de bom wist het simpelweg niet voor elkaar te krijgen het vuur te doven met als oorzaak dat het wellicht te heet was  ??? (wat verwacht je anders bij een dergelijke brand) en de capiciteit van de bom te klein.
Dat zal dan beteken dat je of meer bommen naar binnen moet gooien of zwaardere.
Nu is zo,n container wellicht niet het juiste object in vergelijking maar wel als je bekijkt in welke situaties je zo,n bom zou kunnen gebruiken, voor normale woningbranden waren we het al eens niet te gebruiken.
Waar dan wel, denk aan scheepsruimen/machinekamers, kelders enz...., in dat opzich best vergelijkbaar met zo,n flashover container.

Al met al is men niet meer zo positief (in deze geteste situatie) als men aanvankelijk was na de eerste praktijk inzet.
Beste middel lijkt nog gewoon de aloude inzet zoals met tot nu toe altijd gedaan heeft, lekker met een straal naar binnen.

Maargoed, we wachten de andere testen nog even af en kijken of dat andere resultaten op gaat leveren.
Dat ze opzich kunnen werken is zeker maar als er teveel beperkingen zijn over het hoe en wanneer in te kunnen zetten gaat het niet opschieten naruurlijk, daar is het immers wel om te doen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 13 oktober 2009, 00:29:22
Kijk dat is informatie waar we wat aan hebben.

Ben benieuwd naar de rest van de testen en hoe het in de praktijk eventueel werkt.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #36 Gepost op: 13 oktober 2009, 10:41:10
Kijk dat is informatie waar we wat aan hebben.

Ben benieuwd naar de rest van de testen en hoe het in de praktijk eventueel werkt.
Het opvallende is dat het eerste praktijk gebruik dus een zeer positieve bijdragen was maar die brand was niet te vergelijken met een situatie zoals de flashover container of andere gemiddelde brand.
Hoewel het een zeer grote brand was was het vuur niet intens maar wel zeer moeilijk tot niet te bereiken zoals ik eerder al vertelde, die brand was dan ook een verhaal apart en kun je feitelijk niet zien als de gemiddelde woningbrand.
De overige testen tot nu wezen steeds hetzelfde uit, de bom wist de vlammen niet te doven. (was ook te zien bij de lokale tv omroep, deze zijn er ook paar keer bij geweest)
Verklaring van de leverancier, de er zelf ook bij was overigens, was dat het binnen te heet zou zijn maar laten we wel zijn, dat zijn juist de situaties waarin je zo,n bom zou willen en kunnen gebruiken maar helaas, juist hier liet de bom het keer op keer afweten.

De bom zou vervolgens gebruikt moeten worden bij beginnende branden en de test wees uit dat het dan wel werkte maar dat is dus juist niet de opzet.
In die situaties kun  je met gemak (wel oplettende voor flashover situaties maar spreekt voorzich) nog zelf naar binnen met een straal en met een paar shots heb je dan hetzelfde effect bereikt.  :-\

Nee, zo positief als we na de eerste inzet waren zo teleurgesteld zijn we nu.
Het kan zeer zeker een bijdragen leveren maar het heeft in principe geen meerwaarde ten opzichte van onze huidige inzetmiddelen.

Bij een andere test werd de hitte die normaal bij het plafond zit verdrongen door de blusstof naar vloerhoogte en ja, dat is wel het laatste wat je wilt want daar zit je immers zelf laag bij de grond om onder de grootste hitte te blijven en je kan je voorstellen wat voor hachelijke situaties je dan krijgt.  :-\

Al met al heeft het ons niet kunnen overtuigen en voor alsnog word er niet meer overwogen om die dingen op de voertuigen te gaan plaatsen.
Wel hoop ik dat ook andere korpsen die dingen nog gaan testen, ben benieuwd wat daar eventueel uit zal gaan komen maar onze conclusie is dat ze in beperkte situaties wel kunnen werken maar juist niet op die momenten dat je ze het hardst nodig zou hebben, kortom, geen meerwaarde ten opzichte van onze huidige middelen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 13 oktober 2009, 23:11:04
8) Tja ik had dit eigenlijk wel verwacht. Als je bedenkt dat de energiewaarde in een Flashover container met alleen pallet hout ca 1,5 Mw is, en een gemiddelde binnenbrand door de het meubilair als snel een energiewaarde van 8 tot zelfs 15 Mw oplevert is het teleurstellende resultaat van de Blusbom verklaart. Men demonstreert het op een autobrand die net een paar minuten brand, of in een contanier met niet eens dezelfde hoeveelheid hout en temperatuur als bij flashovertrainingen.
Het gaat bij een verkoopdemonstratie natuurlijk wel om een positief resultaat.
Ook een IFEX test is al onderuit gegaan op een simpele inzet in een flashovercontainer. En in Delft ( één van de eerste korpsen met One Seven) worden nu openlijk twijfels geuit over de kwaliteit van One-Seven in relatie tot het koelen van rookgassen  ???

Back to basics, putting the blue stuff on the red stuff.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #38 Gepost op: 14 oktober 2009, 09:20:31
8) Tja ik had dit eigenlijk wel verwacht. Als je bedenkt dat de energiewaarde in een Flashover container met alleen pallet hout ca 1,5 Mw is, en een gemiddelde binnenbrand door de het meubilair als snel een energiewaarde van 8 tot zelfs 15 Mw oplevert is het teleurstellende resultaat van de Blusbom verklaart. Men demonstreert het op een autobrand die net een paar minuten brand, of in een contanier met niet eens dezelfde hoeveelheid hout en temperatuur als bij flashovertrainingen.
Het gaat bij een verkoopdemonstratie natuurlijk wel om een positief resultaat.
Ook een IFEX test is al onderuit gegaan op een simpele inzet in een flashovercontainer. En in Delft ( één van de eerste korpsen met One Seven) worden nu openlijk twijfels geuit over de kwaliteit van One-Seven in relatie tot het koelen van rookgassen  ???

Back to basics, putting the blue stuff on the red stuff.

Wellicht was het te verwachten als je het zo bekijkt.
Maar voor alle duidelijkheid, ze kunnen wel degelijk een meerwaarde hebben zoals we zelf hebben kunnen ervaren maar de keren dat dat zo zal zijn zullen in verhouding te verwaarlozen zijn en daar zit hem nu juist het probleem.
Juist in de situaties dat je echt zo,n ding nuttig zou willen gebruiken loop je tegen de beperkingen aan, in alle andere gevallen heeft het niet echt een meerwaarde ten opzichte van onze aloude HD/LD inzet.

Maar we hopen dat er testen gaan komen die ons alsnog kunnen overtuigen......althans, we gaan ervan uit dat we niet de eersten zijn die hiermee bezig zijn.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2009, 14:35:52
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25486.0.html

Kom net dit tegen, ben erg benieuwd hoe men in die korpsen inmiddels omgaan met de blusbom en uiteraard hun ervaringen en testmethodes.
Dit gezien ze er daar al langer mee werken.