Politie op de scooter

Auteur Topic: Politie op de scooter  (gelezen 2357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Gepost op: 11 september 2009, 16:46:23
Hier in de buurt rijd de politie al een tijdje rond op politie scootertjes.

Deze hebben wel politie striping maar geen ogs. Nu was ik laatst op weg naar een melding van een woningbrand en toen zag ik deze scooters ook rijden, alleen reden deze gewoon door rood (ze waren onderweg naar de woningbrand). De politie agent gaf wel met de hand een stopteken aan de auto's. Maar mogen ze met die dingen zonder ogs wel door rood rijden? Ook al geven ze dan met de hand aan dat de auto's moeten stoppen? (ze reden niet over de weg maar over het fietspad die met een weg kruiste. :P)

Het is al wel even geleden maar wilde dat toch eens weten.




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 11 september 2009, 16:52:55
Mogen ze dit wel? Mogen ze dat wel? Er gaat geen dag voorbij zonder dat op dit forum gevraagd wordt of de politie of andere hulpdiensten die 24/7 klaar staan voor iedereen in dit land iets wel of niet mag. Wat doet dat ertoe of hij het mag, hij is op weg naar een woningbrand notabene! Wat zou jij willen als je vrouw/kind/vriend/vriendin/moeder/of weet ik veel wie daar binnen zit. Dat de hulpdiensten netjes wachten voor het verkeerslicht? Dat ze eerst een veiligheidsrapport opvragen of het gebouw wel aan de laatste vergunningen voldoet voordat ze naar binnen gaan?

Ja natuurlijk zal er incidenteel wel eens iets gedaan worden wat niet mag, doe jij nooit iets wat niet mag? Rij jij nooit door rood?

Weet ik veel of het mag, ik ben blij dat hij het doet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2009, 16:53:14
Hier in de buurt rijd de politie al een tijdje rond op politie scootertjes.

Deze hebben wel politie striping maar geen ogs. Nu was ik laatst op weg naar een melding van een woningbrand en toen zag ik deze scooters ook rijden, alleen reden deze gewoon door rood (ze waren onderweg naar de woningbrand). De politie agent gaf wel met de hand een stopteken aan de auto's. Maar mogen ze met die dingen zonder ogs wel door rood rijden? Ook al geven ze dan met de hand aan dat de auto's moeten stoppen? (ze reden niet over de weg maar over het fietspad die met een weg kruiste. :P)

Het is al wel even geleden maar wilde dat toch eens weten.




Waar staat in de wet dan de politie alleen met OGS een voorrangsvoertuig is...  ;) De politie heeft ontheffing, behalve voor artikel 5, dus ze mogen gewoon de verkeerslichten negeren.  :)


Glenn2

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2009, 17:14:02
Ja, dat mag. Voor het uitoefenen van hun taak mogen ze de wegenverkeerswet overtreden.

Klaar. Slotje.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2009, 17:16:12
Mogen ze dit wel? Mogen ze dat wel? Er gaat geen dag voorbij zonder dat op dit forum gevraagd wordt of de politie of andere hulpdiensten die 24/7 klaar staan voor iedereen in dit land iets wel of niet mag. Wat doet dat ertoe of hij het mag, hij is op weg naar een woningbrand notabene! Wat zou jij willen als je vrouw/kind/vriend/vriendin/moeder/of weet ik veel wie daar binnen zit. Dat de hulpdiensten netjes wachten voor het verkeerslicht? Dat ze eerst een veiligheidsrapport opvragen of het gebouw wel aan de laatste vergunningen voldoet voordat ze naar binnen gaan?

Ja natuurlijk zal er incidenteel wel eens iets gedaan worden wat niet mag, doe jij nooit iets wat niet mag? Rij jij nooit door rood?

Weet ik veel of het mag, ik ben blij dat hij het doet.

The never ending story. Het staat al veel beschreven op het forum, maar de vragen blijven toch komen. Is op zich niet erg, maar een beetje eigen onderzoek kan ook geen kwaad.  ;) Het antwoord heeft Palmpie al gegeven.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2009, 17:16:42
De politie mag niet de hele WVW overtreden, wel de RVV en bepaalde artikelen van de WVW ;). In dit geval heeft men gewoon gebruik gemaakt van hun vrijstelling.

Elke dag rijden er tijdens de meldingen politieauto's door rood e.d... Allemaal zonder gebruik van blauw blauw. Dat mag gewoon, het enige verschil is alleen dat je ze nu geen voorrang hoeft te geven in tegenstelling tot met...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2009, 17:18:01
De politie mag niet de hele WVW overtreden, wel de RVV en bepaalde artikelen van de WVW ;).
Dat zou een mooie boel worden. Bezopen achter het stuur naar meldingen toe rijden en er ontheffing voor hebben.  ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2009, 17:22:21
Dat zou een mooie boel worden. Bezopen achter het stuur naar meldingen toe rijden en er ontheffing voor hebben.  ;D

Dan krijgt ''Prettige nachtdienst'' ineens een heel andere dimensie..... :P ;D


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2009, 17:39:04
haha. inderdaad.

Ook leuk: Arrestanten die meerijden zet ik altijd netjes in de gordels. Ik ga er dan zelf naast zitten standaard zonder gordel. Wanneer ik aangeef dat dit voor mijn eigen veiligheid is kijken ze me raar aan. Blijft mooi :D


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #9 Gepost op: 11 september 2009, 18:12:19
Ok, dat is dan weer duidelijk.

Bedankt voor de antwoorden.