1-1-2, daar pak je ook daders mee

Auteur Topic: 1-1-2, daar pak je ook daders mee  (gelezen 15554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 6 september 2009, 20:15:41
1-1-2 daar pak je ook daders mee!
 
Met de lancering van de actiewebsite www.112heterdaad.nl is het startsein gegeven.
In de campagne wordt de samenleving opgeroepen bij elke heterdaadsituatie direct 1-1-2 te bellen. Een heterdaadsituatie is wanneer een dader tijdens het plegen van een strafbaar feit gezien wordt.

Heterdaadjes van groot belang
Nieuwe promotie van het alarmnummer 1-1-2 is hard nodig. Onderzoek leert dat slechts één op de negen mensen die een misdrijf zien gebeuren, direct 1-1-2 belt. Daar komt nog bij dat 85% van de bij de politie gemelde criminaliteit direct of indirect wordt opgelost door heterdaadacties. Een goed en snel gebruik van 1-1-2 betekent dus meer "boeven vangen".

Zware en lichte misdrijven
De oude campagne met de slogan "1-1-2 als het om mensenlevens gaat" heeft er voor gezorgd dat vrijwel iedereen in Nederland het nummer kent. Maar de slogan heeft ook voor misverstanden gezorgd. Veel mensen denken dat het nummer alleen bedoeld is voor noodgevallen, waarbij mensenlevens op het spel staan terwijl het nummer juist bedoeld is in gevallen wanneer elke seconde telt. Een misdrijf op heterdaad is zo'n geval. Daarbij gaat het niet alleen om zware mishandelingen, maar ook om bijvoorbeeld de diefstal van een fiets of de vernieling van een bankje in het park.

Kom in actie
Inwoners kunnen een actieve rol spelen in de veiligheid in hun eigen woon- en leefomgeving. Niet alleen door direct 1-1-2 te bellen als ze onraad zien of getuige zijn van een misdrijf, maar ook door in actie te komen. Bijvoorbeeld door foto's te maken of een verdachte in de gaten te houden tot de politie er is.





bron en meer informatie : www.112heterdaad.nl


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2009, 18:09:23
Dit is al oud nieuws zeg...


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2009, 18:28:56
Wat is er mis met oud nieuws en hoe oud is het? De campagne is dan grotendeels langs mij heen gegaan en ik kwam er vorige week nog wat van tegen in de media.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2009, 22:58:11
Volgens mij heb je nu soms al redelijk lange wachttijden voordat je een telefonist aan de lijn krijgt... Waarom moeten andere incidenten dan levensbedreigende incidenten ook via dit nummer? Wat is nu belangrijker, een mensen leven of een heterdaadje?? Ik heb het gevoel dat de politie nu probeert mee te drijven op de  naamsbekendheid van 112 ipv een eigen nummer te starten, met eigen telefonisten, voor heterdaadjes... :-X


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2009, 23:06:32
Volgens mij heb je nu soms al redelijk lange wachttijden voordat je een telefonist aan de lijn krijgt... Waarom moeten andere incidenten dan levensbedreigende incidenten ook via dit nummer? Wat is nu belangrijker, een mensen leven of een heterdaadje?? Ik heb het gevoel dat de politie nu probeert mee te drijven op de  naamsbekendheid van 112 ipv een eigen nummer te starten, met eigen telefonisten, voor heterdaadjes... :-X
ben ik het niet mee eens, je moet niet meerdere spoednummers hebben, 1 telefoonnummer wat nu al bij de mensen zit ingebakken moet je zo breed mogelijk inzetten. Bovendien kost een nieuw nummer ook weer miljoenen extra gemeenschapsgelijk ( oa aan reclame's, campagne's )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2009, 23:13:39
ben ik het niet mee eens, je moet niet meerdere spoednummers hebben, 1 telefoonnummer wat nu al bij de mensen zit ingebakken moet je zo breed mogelijk inzetten. Bovendien kost een nieuw nummer ook weer miljoenen extra gemeenschapsgelijk ( oa aan reclame's, campagne's )

Dan zou het geld dat ze daarmee uitsparen niet geïnvesteerd moeten worden in extra telefonisten tijdens spitstijden...  ::)

In diverse europese landen (bijvoorbeeld Italië) hebben de diverse hulpdiensten, naast een centraal 112 nummer, ook nog eigen drie cijferige nummer.


Kanarie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2009, 10:13:20
Als iemand mijn huis bestormt om wat voor reden dan ook (vernielzucht, diefstal, overval) dan ben ik wel blij met een snel nummer wat mijn buren (of ikzelf kunnen) draaien om die persoon te stoppen en te voorkomen dat hij het nog eens doet. Ook materiële verliezen kunnen psychische schade veroorzaken. Het idee dat er iemand in je huis is geweest met kwade bedoelingen of misschien wel naast je heeft gestaan terwijl je sliep. Zo zijn er vast nog meer voorbeelden.

Ik denk dat een 2e nummer niet blijft hangen. We hebben al zoveel nummers:
Spoed/levensbedreigende situaties: 112
Geen spoed, wel politie: 0900-8844 (daar moest ik wel even over nadenken / controleren voordat ik 'm durfde neer te zetten zonder een blunder te begaan)
Huisartsenpost: 0900- verschilt per regio (dus ik heb ooit die in de regio van mijn ouders uit mijn hoofd proberen te leren en nu heb ik een andere van 0900-7cijfers)
Blokkeren bankpas (altijd handig om paraat te hebben op vakantie; ook zo'n mooi noodnummer)
Wegenwacht??

Als we nu voor de verschillende soorten hulpverleningen verschillende nummers invoeren, zie ik door de bomen het bos niet meer. HELP=112. Bovendien bel ik 112 als ik denk dat ik een ambulance nodig heb, ook al is die persoon abc-stabiel. Dus hoeveel meer/minder spoed is dan een heterdaad-gebeurtenis?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2009, 13:25:10
Volgens mij heb je nu soms al redelijk lange wachttijden voordat je een telefonist aan de lijn krijgt... Waarom moeten andere incidenten dan levensbedreigende incidenten ook via dit nummer? Wat is nu belangrijker, een mensen leven of een heterdaadje?? Ik heb het gevoel dat de politie nu probeert mee te drijven op de  naamsbekendheid van 112 ipv een eigen nummer te starten, met eigen telefonisten, voor heterdaadjes... :-X

Het 0900 nummer is géén spoed, wel politie (ik heb een fiets aangetroffen, er is ingebroken en ik ontdek dat nu, maar geen daders), in alle overige situatie's is het gewoon 112 bellen ..... Het komt regelmatig voor dat er bij vechtpartijen, inbraken (heterdaad) en andere ''prio1'' meldingen eerst weer van de 0900lijn doorverbonden moet worden met de 112lijn. Kost gewoon onnodig veel tijd én dus heterdaadjes ::)

Ík vind het een goede campagne in ieder geval
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 9 september 2009, 02:32:44
Dit is al oud nieuws zeg...

Het is misschien oud nieuws voor jou, maar voor de meeste Nederlanders niet! Mensen denken nog teveel aan '112 daar redt je levens mee'.

Volgens mij heb je nu soms al redelijk lange wachttijden voordat je een telefonist aan de lijn krijgt... Waarom moeten andere incidenten dan levensbedreigende incidenten ook via dit nummer? Wat is nu belangrijker, een mensen leven of een heterdaadje?? Ik heb het gevoel dat de politie nu probeert mee te drijven op de  naamsbekendheid van 112 ipv een eigen nummer te starten, met eigen telefonisten, voor heterdaadjes... :-X
Die lange wachttijden hebben we aan ons zelf te danken. Mensen gebruiken 112 naast het reguliere misbruik (pesten, beltegoed op waarderen, schelden en masturberen achter de GSM) het nummer ook voor algemene vragen. Hoe laat gaat het politiebureau in Lutjebroek morgen open? Ik ben mijn portemonnee verloren, wat nu? Weet u misschien waarom er file staat op de A1?

Wat er nu belangrijker is? Een mensenleven uiteraard, maar dat betekend niet dat het alarmnummer (het woord zegt het al), alleen voor dat soort gevallen gebruikt hoeft te worden. Een auto in de brand is ook niet levensgevaarlijk. De brandweer ook maar een eigen nummer? Dat is helemaal niet nodig. En dan nog, de politie is zelfs de leveraar van telefonisten aan de 112 centrale's! Plus het feit dat de meeste Nederlanders dit alarmnummer bijna niet kunnen onthouden in panieksituatie's. Je moet de mensen die nu nog 06-11 en 123 bellen de kost eens geven. Dan zit je voor de rest van je leven in de schuldsanering.

Overigens zijn er tijdens de spitstijden (en de dronkemansuren in het weekend) ook extra centralisten aan het werk!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2009, 16:28:38
Nieuwe tekst alarmnummer 112

Na een onderzoek door studenten van de Universiteit Utrecht gaat het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) de meldtekst van het alarmnummer 112 aanpassen.

De studenten onderzochten in opdracht van het KLPD hoe de gesprekken met alarmcentrale 112 zo kort mogelijk kunnen worden gehouden. Hoe korter mensen bellen met 112, hoe sneller hulp kan worden geboden. Mensen die het alarmnummer bellen, willen vaak te veel inhoudelijke informatie doorgeven. Volgens de studenten begrijpen de bellers niet altijd dat de 112-centrale bedoeld is om door te verbinden met een hulpdienst als politie, brandweer of ambulance.

Dit misverstand blijkt te verdwijnen als er wordt opgenomen met: ''Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?'' in plaats van ''Alarmcentrale 112, wie wilt u spreken?''.


www.spitsnieuws.nl