Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009

Auteur Topic: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009  (gelezen 31940 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #80 Gepost op: 8 september 2009, 08:19:40
Brand op sleepboot kustwacht geblust
De brand op een sleepboot van de kustwacht is geblust. De brand in het schip, dat de Waker heet, brak maandag uit. De Waker was voorheen actief voor Greenpeace.

(Novum) - De brand op een sleepboot van de kustwacht is geblust. Dat zegt een woordvoerder van de kustwacht dinsdagochtend op Radio 1. De brand bij het schip, dat de Waker heet, brak maandagavond uit. De sleepboot was toen zo'n vijf kilometer ten noordwesten van Vlieland.

De twaalf bemanningsleden zijn van boord gehaald en naar Den Helder gebracht. Het vuur was rond 18.00 uur in de machinekamer ontstaan. Omdat het vuur in het schip woedde was het lastig te blussen.

Het schip stond voorheen bekend als de Solo. Onder die naam was de boot actief voor Greenpeace. Het 33-jaar oude schip was volgens de kustwacht voor het uitbreken van de brand nog in goede staat. Het had net een groot onderhoud gehad.

Bron: Msn Nieuws
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #81 Gepost op: 8 september 2009, 09:35:58
Waker is een vaartuig van de firma svitzer en staat onder contract bij de kustwacht. De Breavehaert en de Svitzer Medemblik gaan als het goed is de Waker naar een haven slepen zodra de brand uit is. Welke dat word is nog niet bekend zal waarschijnlijk of Den Helder of Delfzijl worden dat laatste zou dan zijn omdat de Waker daar vorig jaar voor veel geld groot onderhoud heeft gehad.Nog even een reactie op het goede werk van de Holland , volgens mij ben je nog altijd verplicht om te reageren op een noodoproep zowel op het land als op het water.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #82 Gepost op: 8 september 2009, 09:38:15
Bij daglicht is begonnen de Waker in Zuidwestelijke richting te slepen, ik neem aan naar de Helder of Ijmuiden. Met 5,5 knots, door de Svitser Medemblik en de Simson aan de AIS te zien. De Terschelling en de Barend Biesheuvel hebben de scene verlaten.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #83 Gepost op: 8 september 2009, 09:53:40
De Simson(4000 pk) heeft de Waker op sleep en de Medemblik begeleid de sleep Medemblik is uitgerust met 2 fifi pompen met een capaciteit van 1200 kuub .


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #84 Gepost op: 8 september 2009, 10:52:14
Net contact gehad met de Simson , het is de bedoeling dat ze met de Waker naar Den Helder gaan. Zitten nu volgens ais tussen vlie en texel in.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #85 Gepost op: 8 september 2009, 17:11:02
Alles is aangekomen in den Helder. Hoop dat er iemand foto's heeft. Ze liggen bij de KNRM vaartuigen.


snah

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #86 Gepost op: 11 september 2009, 22:11:14
Kustwachtschip Waker lang uit roulatie na scheepsbrand
Gepubliceerd op 11 september 2009, 20:00
den helder -  
Het kustwachtschip Waker is naar verwachting nog maanden uit de roulatie. Een gesprongen brandstofleiding is de oorzaak van de brand die maandagavond bij Terschelling in de machinekamer van de sleepboot woedde.

Dat blijkt uit onderzoek aan boord. ,,Doordat er gasolie vrij is gekomen en de temperatuur bij de motor hoog is, is er vermoedelijk een steekvlam en groter vuur ontstaan'', aldus Peter Verburg van het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Hij was gisteren met verzekeringsmensen aan boord om de schade te bekijken. ,,Die is in de machinekamer omvangrijk'', stelt hij. ,,Welk bedrag ermee is gemoeid, is nog niet te zeggen. Dat onderzoek neemt nog meer tijd in beslag. Ook in de opbouw, de rest van de accommodatie, zit veel roet.''

Een havensleper uit IJmuiden neemt tijdelijk de honneurs waar. ,,Omdat die te klein is voor alle taken die de Waker uitvoerde, gaan we spoedig op zoek naar minimaal een gelijkwaardige vervanger.''

bron NHD dagblad


Hulpverlener te water

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 13 september 2009, 15:00:19
Er ging even wat fout, bij deze het hele bericht  :)

Bijna een week later, toch nog even een aanvulling van iemand die betrokken is geweest bij de hulpverlening:

Na het de melding van de brand op kanaal 2 (brandaris) is de Holland terplaatse gegaan. Vanuit de haven van Terschelling is het snelle hulpverleningsvaartuig 'Hurricane' van Rederij Noordgat meteen vertrokken, nog voordat er officieel alarm is gegeven via P2000. De 'Hurricane' was door zijn grote snelheid (45 + knopen) in een kwartier ter plaatse. Op dat moment lag de Holland ook net bij de Waker. z

De bemanning van de 'Hurricane' heeft eerst de situatie ingeschat en contact gezocht met de bemanning van de 'Waker' voor eventuele evacuatie. Er waren 3 mensen die van boord af moesten met lichte rookinhalatie. Deze zijn door de 'Hurricane' van boord af gehaald en op de 'Holland afgezet', samen met zuurstof apperatuur van de 'Hurricane'. Op de 'Holland' waren toevallig 2 artsen aanwezig in de groep die werd rondgevaren. Uiteindelijk bleek de rookinhalatie mee te vallen.

Hierna heeft de 'Hurricane' een ronde gemaakt om het schip om met zijn IR camera opnamen van het schip te maken om de hete plekken te vinden. Ook werd de brandbluspomp opgestart (260 kuub/uur) en begonnen met boundary koeling.

Ondertussen was de reddingboot van Vlieland (Graaf van Byland, GvB) ook ter plaatse. Een paar minuten later besloot de kapitein van de Waker dat zijn bemanning van boord moest. Deze zijn hierna afgezet op de Holland. De kapitein en 1e stuurman zijn aan boord gebleven.

3 Medewerkers van het bergingsbedrijf Rederij Noordgat zijn aan boord gestapt en hebben de  coordinatie van de berging op zich genomen. Op dat moment was hiervoor al een overeenkomst gesloten in cooperatie met Svitzer Salvage. Er zijn 2 draagbare pompen overgezet, 1 van de 'Hurricane' en 1 van de inmiddels ook gearriveerde 'Tempest' ook van 'Rederij Noordgat'. Ook verddeelstukken, slangen, nozzles etc worden overgezet. Hiermee word de koeling aan dek verder uitgebouwd. Bijna alle brandkleppen zijn op dit moment gesloten.

Ondertusssen komen er meer reddingboten ter plaatse en wordt ook 1 pomp van de KNRM overgezet. HMS 'Mercuur' arriveert ook en er wordt een brandweerploeg overgezet op de 'Waker'. Deze ploeg zal worden ingezet onder de leiding van de bergers van Rederij Noordgat.

Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.

Aan boord van de 'Waker' gaat ondertussen een persluchtploeg naar binnen bestaande uit een berger van 'Noordgat' en 3 marinebrandweermensen. Deze weten uiteindelijk de veiligheidsafsluiters (SOS afsluiters) van de branstoftanks te sluiten.

Ook zet de 'Hurricane' een tweetal generatoren over waarmee het achterdek verlicht kan worden. Het begint inmiddels al donker te worden.

De reddingboot van Harlingen vaart een bergingsinspecteur van Svitzer  Salvage over vanuit Harlingen. Deze neemt de verdere coordinatie samen met de medewerkers van 'Noordgat' op. Svitzer Salvage heeft ook een team van Falck Nutec gealarmeerd die gespecialiseerd zijn in scheepsbranden.

Op dit moment lijken de temepraturen lager te worden. De zuurstof en acetyleen opslag zijn nu bereikbaar en de flessen worden hieruit verwijderd.

De 'Terschelling' arriveerd en begint ook met boundary koeling. De brandweer Terschelling neemt poolshoogte aan boord maar kan op dat moment niet veel doen. Eerst moet het team van Falck Nutec aan boord zijn. Om de watervoorziening veilig te stellen gaat de 'Terschelling' in DP langszij en wordt er een 3 duims slang overgezet. De OVD-B wordt weer terug gevaren naar Harlingen.

De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren. Als ook dit klaar is gaat er de 3e keer een slang mee naar beneden om de laatse smeulende resten af te blussen. Brandweer Terschelling fungeert hierbij steeds als backup team.

Als dit allemaal klaar is kan er gecontroleerd geventileerd gaan worden. Brandweer Terschelling wordt weer naar het eiland gebracht door de reddingboot 'Frans Hogewind' en door de 'Tempest'. De hele situatie is nu onder controle.

Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #88 Gepost op: 13 september 2009, 18:10:51
Leuk inzetverslag! Zo lees ik ze graag :)

Aantal vraagjes:

Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.
Hoe verhoudt zich dat tot de verantwoordelijkheid van de Kustwacht? Heeft die niet de zeggenschap over welke partij de leiding en coördinatie op zich neemt?
Of is het wie het eerst 'aantikt' heeft de klus?


Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.
De zusterschepen zijn - neem ik aan - de Rotterdam en de Frans Naerebout. Nou weet ik het van de Rotterdam niet zeker, maar de Frans Naerebout heeft toch wel bluskanonnen aan boord? (op de kajuit)


De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren.

Waarom zijn de mensen van Falck eigenlijk niet letterlijk ingevlogen? Het heeft nu behoorlijke tijd geduurd voordat zij ter plaatse konden zijn.
Kan voor dit soort zaken geen beroep worden gedaan op een SAR heli (van defensie of de NOGEPA bijvoorbeeld), of anders een particulier zoals Schreiner of NHV ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hulpverlener te water

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 13 september 2009, 18:48:53
[Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
Uit bovenstaand verhaal blijkt wel dat de hulpverlening te water volledig anders is georganiseerd dan op het land. De leiding en coordinatie ligt meestal bij professionele bergingsbedrijven. Ook leveren deze het meeste materiaal.

Hoe verhoudt zich dat tot de verantwoordelijkheid van de Kustwacht? Heeft die niet de zeggenschap over welke partij de leiding en coördinatie op zich neemt?
Of is het wie het eerst 'aantikt' heeft de klus?


De kustwacht is verantwoordelijk voor de coordinatie van de SAR eenheden en kan eisen stellen mbt veiligeheid, te volgen routes, het wel of niet aanlopen van een haven. Echter de daadwerkelijke incidentbestrijding vraagt om specialistische kennis en lokale aanwezigheid. Het kustwacht kan een OSC (On scene commander) aanstellen om de coordinatie terplekke op zich te nemen. In deze situatie is deze rol informeel in eerste instantie opgepakt door rederij Noordgat. In later stadium heeft de Barend Biesheuvel het officieele OSC schap op zich genomen. De bedoeling is dat van hieruit de eenheden worden aangestuurd. In dit geval heeft de OSC niet veel hoeven regelen omdat de daadwerkelijke 'actie' aan boord van de waker plaatsvond en de bergers hun zaken onderling hebben afgestemd. Dit om extra schijven in de communicatie te voorkomen. Voor de communicatie naar buiten richting bijv het KWC is kanalisering via een OSC natuurlijk wel prettig.

Voor wat betreft wie de klus heeft: in acute nood gaat de hulpverlening aan mensen natuurlijk voor. Daarna zal een bergingsbedrijf een contract aanbieden aan de eigenaar van het schip. In deze situatie kan er natuurlijk niet geweigerd worden omdat er maar 1 berger terplaatse was. Is er geen acute nood (bijvoorbeeld motor stuk, schip ten anker, mooi weer) dan zullen meer bedrijven een contract aanbieden en kan de eigenaar rustig onderhandelen. Accepteert een eigenaar geen contract en is er gevaar voor bijvoorbeeld stranding dan kan het KWC ingrijpen en de eigenaar verplichten hulp te aanvaarden.

Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
Brandweer Terschelling is ondertussen ook gealarmeerd. Hoewel de brandweer officieel geen taak heeft op de Noordzee worden ze gealarmeerd ter ondersteuning. Omdat er geen vaste afspraken zijn met de KNRM hebben ze echter geen vervoer. ederij Noordgat bied een snelle boot aan maar besloten wordt om de brandweer en OVD-B samen met een pomp aanhanger in te schepen op het betonningsvaartuig 'Terschelling'. De 'Terschelling' is, in tegenstelling tot haar zusterschepen, voorzien van brandbluskanonnen. Het zal dus echter geruime tijd duren voordat ze ter plekke zijn.

De zusterschepen zijn - neem ik aan - de Rotterdam en de Frans Naerebout. Nou weet ik het van de Rotterdam niet zeker, maar de Frans Naerebout heeft toch wel bluskanonnen aan boord? (op de kajuit)


Ja inderdaad, de Frans Nairebout heeft ook bluskanonnen. Die zijn gesponsord vanuit een Westerscheldeovereenkomst. De bluskanonnen van de Terschelling zijn gesponsord door de gemeente Terschelling. De Rotterdam heeft geen bluscapaciteit.

Citaat van: Hulpverlener te water op Vandaag om 15:00:19
De meeste reddingboten zijn op dit moment al bedankt en teruggekeerd naar station. Het team van Falck Nutec wordt door een reddingboot opgepikt in Harlingen en afgezet op de 'Waker'. Dit team, bestaande uit 3 personen, is 24 uur per dag oproepbaar. Het gaat hierbij om een comercieel bedrijf. Dit team doet een eerste verkenning waarbij wordt geconstanteerd dat het vuur uit lijkt te zijn. Bij de tweede keer dat ze naar binnen gaan gaat een medewerker van 'Noordgat' mee om de SOS afsluiters te controleren.


Waarom zijn de mensen van Falck eigenlijk niet letterlijk ingevlogen? Het heeft nu behoorlijke tijd geduurd voordat zij ter plaatse konden zijn.
Kan voor dit soort zaken geen beroep worden gedaan op een SAR heli (van defensie of de NOGEPA bijvoorbeeld), of anders een particulier zoals Schreiner of NHV


Ik weet in dit geval niet de daadwerkelijke reden. Bij de aanvaring met de MSC nikita, waarbij ik ook betrokken ben geweest als hulpverlener, was er 1 helicoptervlucht beschikbaar om een paar mensen af te zetten. Daarna is ook al het vervoer per snelle boot gegaan. Het is dus schijnbaar lastig om helicopters op korte termijn in te kunnen zetten.

In dit geval speelde natuurlijk ook mee dat het ondertussen donker was. Dit legt de nodige beperkingen op aan helicopter-inzet.  Verder was de situatie redelijk snel onder controle, dwz dat de temperaturen afnamen. Misschien dat dit een overweging was om de heli's voor andere dingen standby te houden of in te zetten.