Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009

Auteur Topic: Brand op kustwachtschip Waker - Noordzee (thv Terschelling) 7-9-2009  (gelezen 31715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #100 Gepost op: 1 november 2010, 22:53:57
Erg uitgebreide verklaring. De volledige tekst is te vinden via onderstaande link. Interessant stuk over alle betrokkenen, van bemanning tot hulpschepen tot de brandweerploeg vanaf de wal.  :) O0

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-13697.html

Nr. 13 UITSPRAAK van de Raad voor de Scheepvaart inzake de scheepsramp op 7 september 2009 waarbij aan boord van het Nederlandse off-shore supportschip ‘Waker’ brand uitbrak in de machinekamer

Betrokkenen: kapitein T. Sneep

hoofdwerktuigkundige J. van Remmerden

tweede werktuigkundige E.J. Vilijn

Op 7 september 2009 brak er brand uit in de machinekamer van het Nederlandse off-shore supportschip ‘Waker’.

Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 30 oktober 2009 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp te wijten is aan de schuld van kapitein T. Sneep en/of de hoofdwerktuigkundige J. van Remmerden en/of de tweede werktuigkundige E.J. Vilijn.

(...)




(...)

Conclusie

De brand aan boord van de ‘Waker’ is geheel te wijten aan een losgekomen hydraulische demper. Deze demper bevond zich aan de voorkant van de bakboord hoofdmotor. Door het ontsteken van spuitende gasolie ontstond gelijk een dikke zwarte rook die de MK vulde en de accommodatie introk. De opvarenden wisten ternauwernood aan de brand te ontkomen, maar iedereen kon zich in veiligheid brengen.

Door de hevigheid van de brand was in eerste instantie bestrijding niet goed mogelijk. De deur naar de machinekamer en de tussendeur van de walengang naar de accommodatie stonden open op de haak waardoor de rook zich verder kon verspreiden door de hele accommodatie.

De bediening van de CO2-installatie en de snel- of SOS-afsluiters werd door rook en hitte onmogelijk. De hulpverlening en assistentie kwamen snel op gang en het lukte vervolgens om nog openstaande deuren en brandkleppen te sluiten. De situatie kwam hierdoor weer enigszins onder controle. Onderzoek nadat alle brandhaarden geblust waren, bevestigde dat de brand veroorzaakt was door een losgeraakte demper. Deze demper is losgeraakt door de in het brandstofsysteem aanwezige drukgolven in combinatie met een onvakkundige bevestiging. De demper was niet geborgd en de afdichting op de schroefdraad van de nippel was met teflontape gedaan in plaats van met een koperen ring.

De compartimentering van een schip draagt in belangrijke mate bij aan de brandveiligheid. Rook en brand kunnen zich minder snel verspreiden en geeft de bemanning in de meeste gevallen meer tijd om actie te ondernemen en de bestrijding te beginnen.

De MK van een schip kan beschouwd worden als een compartiment. Door deuren in open stand vast te zetten gaat het compartimentenprincipe verloren en kan de brand met bijbehorende rookontwikkeling zich verder verspreiden.

Een zelfsluitende MK-deur was op de ‘Waker’ niet verplicht. Hierdoor wordt de sluitdiscipline van de opvarenden van groot belang. Overleg hierover tussen de scheepsbeheerder en de bemanning via de veiligheidscommissie en het ISM-systeem kan een goede en snelle oplossing van het probleem opleveren. Hierdoor wordt het veiligheidsniveau aan boord verhoogd.

De incorrect gemonteerde demper kan de huidige scheepsleiding niet worden verweten omdat zij niet aan boord waren toen de demper werd geplaatst.

Zij zijn derhalve niet schuldig aan de oorzaak van de brand.

Dat er deuren open stonden die eigenlijk dicht hadden moeten zijn en die volgens SOLAS dicht moesten staan, getuigt niet van goed zeemanschap.

Waarom de kapitein en de Hwtk als ervaren vaste bemanningsleden van de ‘Waker’ de rederij van deze gevaarlijke situatie niet in kennis gesteld hebben, is voor de Raad niet geheel duidelijk. De scheepsleiding had kunnen en moeten aandringen op vervanging van de stalen deuren met de knevels door lichtere deuren voorzien van een sluitmechanisme dat licht en met één hand bediend kan worden. Ook de rederij en de certificerende instelling hadden beter moeten opletten bij de jaarlijkse inspecties en audits.


Beslissing

Gezien het bovenstaande is de Raad van oordeel dat aan de kapitein van de ‘Waker’ geen maatregel van tucht behoort te worden opgelegd.

Tevens is de Raad van oordeel dat aan de hoofdwerktuigkundige van de ‘Waker’ eveneens geen maatregel van tucht behoort te worden opgelegd.

Ook aan de tweede werktuigkundige van de ‘Waker’ dient naar het oordeel van de Raad geen maatregel van tucht te worden opgelegd.
Leringen

    *

      1. De MK-brand op de ‘Waker’ heeft weer eens aangetoond dat opvarenden die rook hebben ingeademd direct daarna beter geen perslucht kunnen gebruiken.
    *

      2. Deuren altijd zoveel mogelijk gesloten houden, ook de buitendeuren van de accommodatie.
    *

      3. Afvalvaten niet zodanig neerzetten dat hierdoor bepaalde brandkleppen niet bereikt of gesloten kunnen worden.

Aanbevelingen

    *

      1. De scheepsleiding dient zich ervan te vergewissen dat deuren van de belangrijkste en meest gebruikte MK-ingangen van het zelfsluitende type zijn en dat zij zijn voorzien van een snel en gemakkelijk bedienbaar sluitmechanisme.
    *

      2. Deuren naar de MK dienen onder normale omstandigheden gesloten te zijn en moeten voorzien zijn van de waarschuwing: ‘This door normally to be kept closed’.
    *

      3. Controleren of de verbindingsdeur tussen de MK en de accommodatie een goedgekeurde branddeur is.
    *

      4. Nagaan en zo mogelijk markeren via welke routes, in geval van brand in de MK, de kastjes van de elektrische noodstoppen, de snel- of SOS-afsluiters, de CO2-installatie en de uitgangen bereikt kunnen worden.
    *

      5. Controleer met enige regelmaat of de ontsnappingsroutes vrij zijn van obstakels. Weet waar de brandblus- en persluchtapparatuur is opgeborgen en neem kennis van de bediening, de werking en de mogelijkheden van de (nood)brandbluspomp(en).

Aldus gedaan door mr. U.W. baron Bentinck, voorzitter, A.J. Both, J.L.A. van Aalst, P.J. Lensen, ing. J.C.H. de Neef leden, in tegenwoordigheid van ’s Raads secretaris mr. D.J. Pimentel, en uitgesproken door de voorzitter U.W. baron Bentinck, ter openbare zitting van de Raad van 27 april 2010.

U.W. baron Bentinck,

voorzitter

D.J. Pimentel,

Secretaris