Verzekeringsmaatschappijen

Auteur Topic: Verzekeringsmaatschappijen  (gelezen 4466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 15 februari 2004, 16:46:17
Afgelopen jaar en ook dit jaar al zijn er veel grote branden.
Vorig jaar jaar en ook onlangs nog, werd ik benaderd door een verzekeringsmaatschappij om te horen wat de brandoorzaak was.

Waarom wordt de brandweer hiervoor benaderd? De politie is daarvoor de aangewezen instantie !  >:(


Ik heb enkele mogelijkheden:
-   de politie doet haar onderzoekswerk niet goed  :(
-   de maatschappij[en] zoeken een strohalm om toch maar niet te hoeven uit te keren  :'(

Wie heeft kent dit verschijnsel en schrijf daar iets over.
 ;D




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2004, 18:48:42
ik denk dat we als brandweer toch betrokken zijn bij het vinden naar de oorzaken van brand,we gaan dan wel niet een onderzoek instellen.Maar als de brand geblust is willen we toch weten hoe het heeft kunnen gebeuren,maar je hebt gelijk ze kunnen beter bij de politie aankloppen


brandweer

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2004, 19:39:02
ik denk dat we als brandweer toch betrokken zijn bij het vinden naar de oorzaken van brand,we gaan dan wel niet een onderzoek instellen.Maar als de brand geblust is willen we toch weten hoe het heeft kunnen gebeuren,maar je hebt gelijk ze kunnen beter bij de politie aankloppen

Als brandweer verlenen we onze medewerking naar eventuele brandoorzaken / bevindingen. Vooral bij aankomst van de 1e TAS, kunnen er al omstandigheden zijn die "niet kloppen".
We werken samen met de politie [technische recherche]. Dan houdt ons werk / informatievoorziening op, omdat de politie aan de hand van hun bevindingen / getuigenverhoor / onze bevindingen, een conclusie trekken. Uiteraard willen we altijd weten wat de oorzaak is. Maar wat [sommige] verzekeringsmaatschappijen er toe doet bewegen om contact te zoeken met de brandweer ??

Ik ben er wel achtergekomen dat veel mensen niet of slecht verzekerd zijn. Dat gaf bij ons al een probleem bij een brand in een bedrijfsverzamelgebouw. Waar het gebruik van een ruimte [ontstaansruimte] niet overeenkwam met de het feitelijke gebruik wat in de huuroveeenkomst stond aangegeven


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2004, 19:44:40
ik denk dat dit toch komt omdat de verzekeringsmaatschapijen denken/weten,de brandweer heeft de brand zien branden bv in een bankstel of televisie.

Maar het lijkt mij veel slimmer om het met de politie uit te zoeken,want zij zetten hun bevindingen in een proces verbaal dus met alle feitten erbij.
En inderdaad wij blussen de brand,en daarmee is voor ons eigenlijk de kous af


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2004, 19:52:09
Als er bij ons vraagtekens zijn bij een brand, dan laat de politie de TR inschakelen, Het kan zijn dat een OVD zich daar nog mee inlaat, maar wij verder niet.Wij als brandweer beschikken toch ook niet over die kennis, dus waarom daar uitlatingen over doen??
Het kan wel eens zijn dat ons over een toedracht o.id. vragen worden gesteld.

Wel wordt aangegeven dat een bepaalde brand voor de TR is,en dan moeten wij rekening houden met het blussen van bepaalde zaken.,.....wat soms inhoudt dat je "verdachte" brandhaarden niet uitelkaar mag trekken, o.i.d.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2004, 19:59:32


Ik ben er wel achtergekomen dat veel mensen niet of slecht verzekerd zijn. Dat gaf bij ons al een probleem bij een brand in een bedrijfsverzamelgebouw. Waar het gebruik van een ruimte [ontstaansruimte] niet overeenkwam met de het feitelijke gebruik wat in de huuroveeenkomst stond aangegeven
tegen welk probleem liep je aan Ghostrider??


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2004, 22:19:26
Ghostrider,

Ik snap je vraag niet helemaal. Hebben jullie als brandweer een grote brand geblust? Of heb je zelf brand gehad in je bedrijf of wat??

Waarom benaderen ze jou, ben je leidinggevende van een korps of hoe moet ik dit zien?


brandweer

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2004, 18:04:05
Ghostrider,

Ik snap je vraag niet helemaal. Hebben jullie als brandweer een grote brand geblust? Of heb je zelf brand gehad in je bedrijf of wat??

Waarom benaderen ze jou, ben je leidinggevende van een korps of hoe moet ik dit zien?

Vorig jaar is er een bovenwoning [appartementje] uitgebrand. Door deze brand raakten meerdere bewoners gedupeerd [o.a. onverzekerd]
De politie nam alleen een verklaring op van de “veroorzaker”, dus geen proces verbaal.  
Enkele dagen daarna heeft hij zijn verklaring ingetrokken. De politie heeft er niks meer aan gedaan. Nu heeft de eigenaar van het pand, tevens de eigenaar van de winkel beneden een probleem. De verzekeringen willen niet uitkeren omdat de schuldvraag of oorzaak niet duidelijk is. De eigenaar vroeg mij al om wat licht op de zaak te werpen en vervolgens de beide verzekeringsmaatschappijen. De politie is hier duidelijk in gebreke.

Laat het een les / tip zijn voor de lezende OVD’s van dit stuk:
zijn er meerdere belanghebbenden [bedrijfsverzamelgebouw, appartementen], laat de politie dan een zorgvuldig onderzoek in stellen. Dit voorkomt “verzekeringsleed”. Zeg het in ieder geval, dit voorkomt telefoontjes.
Ik werk zelf voor preventie en was zijdelings bij dit incident betrokken, vandaar!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2004, 19:03:43
Het is me duidelijk ja.

Alleen ik weet niet in hoeverre je als brandweer hierin moet gaan zitten. Het probleem van niet verzekerd zijn of onderverzekerd is geen probleem voor de brandweer. Ook het aansturen tot het starten van een onderzoek zal denk ik weinig uitmaken.

Binnen onze regio is een speciaal recherche team actief wat zich 100% bezig houdt met het onderzoeken van verdachte branden/explosies. Er zijn maar een paar teams hiervan in Nederland. Alleen al het team in onze regio krijgt zo ongeveer (hang me niet op aan exactheid van de cijfers, maar het zijn er veel) 40 aanvragen per week binnen van verdachte branden.

Alleen de branden waarbij sprake kan zijn van opzet uit financieel oogpunt, branden waarbij slachtoffers zijn gevallen, politiek gevoelige branden etc worden onderzocht (ongetwijffeld nog een paar ;D).

Politie zal zelf wel bepalen of iets zinvol is of niet, en ja niet verzekerd zijn dat komt heeel vaak voor. Wij zullen in ieder geval geen uitspraken doen over het ontstaan van de brand, maar kunnen wel aangeven wat wij vermoeden. De rechter zal indien het tot een uitspraak moet komen toch willen weten wat de politie heeft onderzocht alvorens tot een conclusie te komen.


brandweer

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2004, 19:29:24

Er zijn maar een paar teams hiervan in Nederland. Alleen al het team in onze regio krijgt zo ongeveer (hang me niet op aan exactheid van de cijfers, maar het zijn er veel) 40 aanvragen per week binnen van verdachte branden.


40 !!!!! per week!! In de brand uit de brand zou je gaan denken. Maar dat is algemeen bekend in economsiche slechte tijden.