Schroefbescherming op brandweerboten

Auteur Topic: Schroefbescherming op brandweerboten  (gelezen 12842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2009, 10:49:42
Hier is de ervaring hetzelfde en eveneens zo,n 30 km/u minder.

Om welke boot gaat het, en uit welke regio?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2009, 17:38:14
Dordrecht zuid-holland-zuid


IRB-Germany

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2010, 19:45:43
Hallo iedereen, wij, het IRB rescueteam Germany, zijn bij toeval op jullie site gekomen. De schroefbescherming van Midcoast Marine waar jullie over praten worden ook door ons team ingezet. Wij zijn nl. ook lid van de SLSA en worden door hun ondersteund.
Wat ons opvalt in jullie discussie is dat de NozzleGuard (NG) (Propellerguard is een beschermde handelsnaam) verkeerd beoordeeld wordt. Ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Ten eerste is de werkwijze van een IRB team totaal anders als die van jullie. Onze IRB liggen op het strand en worden door de crew de branding in getrokken. De motor staat dus gewoon in het zand als hij door de driver word gestart. De NG moet dus deze krachten opvangen en mag niet al ploeg gaan werken. Bij het starten gaan we volgas uit het zand. Door de branding word de NG regelmatig terug in het zand gedrukt. Dit is geen probleem voor de constructie. Jullie praten ook over de reductie van de (top)snelheid. Dit is voor ons niet interessant omdat een hoge eindsnelheid voor ons te gevaarlijk is in de branding. Wij moeten stuwdruk hebben om door de branding te komen. De eindsnelheid wordt niet alleen bepaald door de NG. Bij het goed trimmen van motor en boot zijn de verliezen voor ons te verwaarlozen. Wij gebruiken dan ook alleen maar 4 bladschroeven. Ook het wieleffect wordt besproken. Wij kunnen met onze IRB alleen maar linksom sturen en trainen dit ook. Dit heeft ermee te maken dat als de crewman over boord springt en de driver er dan alleen inzit. Aan de linkerkant natuurlijk. Hierdoor is een snelle wending naar rechts uitgesloten.
De NG is niet geschikt voor 60 of 150 pk. Wereldwijd werkt de Surf Life Saving met 25 of 30 PK BB. In Australie is alleen maar deze NG toegestaan. Ook op wedstrijden worden geen andere gebruikt. Vergeet niet dat wij een patient met hoge snelheid uit het water trekken en doorvaren naar het strand. De IRB wordt het strand opgestuurd todat hij stilstaat. Ook hier moet de NG ernorme krachten verwerken. In Australie zijn er inmiddels ongeveer 600 stuks verkocht en er is er niet eentje kapot gegaan. Om te zien hoe er daar mee omgaan kijk op IRB Racing Mass state Rescue 2001 i think De NG beschermd de motor, de schroef, flora en fauna en natuurlijk het belangrijkste de handen en voeten.

Voor wie interesse heeft stellen wij er graag één beschikbaar. De motor moet een Tohatsu, Mercury, Mariner of yamaha zijn met 25 of 30pk.