Opslag en vervoeren van benzine

Auteur Topic: Opslag en vervoeren van benzine  (gelezen 13722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Gepost op: 17 februari 2004, 11:43:22
L.s

Wie kan mij vertellen waar het opslaan van (in plastic jerry-cans verpakte) benzine en het over de openbare weg  vervoeren van deze eerder genoemde cans geregeld is?,

En als dit bij wet of reglement geregeld is waar ik dat dan terug kan zoeken?.

Het lijkt mij namelijk sterk dat je met 200ltr benzine in plastic vaatjes over de openbare weg mag rijden.

Ik hoor en of lees het wel,

Res (die soms veel vragen heeft maar geen of weinig antwoorden krijgt)


NoordBorgh go's North again in 2009


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2004, 23:13:31
ik ben dan beroeps goederen chauffeur..

voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen heb je een ADR diploma nodig

en op het voertuig horen de bekende oranje bortjes
te zitten (voor en achter)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2004, 21:17:31
Volgens mij vallen jerrycans van maximaal 5 liter onder de consumentenverpakkingen en gelden deze bijzondere voorwaarden daar niet voor.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2004, 21:22:18
Volgens mij vallen jerrycans van maximaal 5 liter onder de consumentenverpakkingen en gelden deze bijzondere voorwaarden daar niet voor.
behalve als deze 5 ltr jerricans verpakt op een pallet staan,van zo,n 25 jericans :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2004, 21:31:36
Het opslaan van brandgevaarlijke stoffen is deels geregeld in de gemeentelijke bouwverordening voor niet bedrijfsmatige opslag/huishoudelijk gebruik.

O.a. hoeveelheid en soort worden hierin vermeld.

Bedrijfsmatige opslagplaatsen dienen te voldoen aan richtlijnen die gesteld zijn in de CPR 15-1: "Opslag gevaarlijke stoffen in emballage". Opslag van vloeistoffen en vaste stoffen (0-10 ton).

Voor transport is de brandweer niet verantwoordelijk. Dit is dacht ik geregeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen? Corrigeer me als ik het verkeerd heb.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2004, 07:05:29
behalve als deze 5 ltr jerricans verpakt op een pallet staan,van zo,n 25 jericans :-\

Dat is dus het stomme. Op het moment dat ze verpakt op een pallet staan geldt dat als één verpakking en mag het niet. Wanneer je echter 25 jerrycans in de kofferbak en op de achterbank van je auto vervoert mag het weer wél. Vreemde regels hebben we in dit landje :).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2004, 07:18:57
Ik denk niet dat het zo simpel ligt. Wet vervoer gevaarlijke stoffen heeft betrekking op het vervoer o.a. over de weg.

Ook het vervoer in een personenauto zal hieraan denk ik moeten voldoen, maar ik zoek het eens op.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2004, 11:11:28
Na telefonisch overleg over het vervoer voor benzine naar het strand voor een reddingsbrigade is mij verteld dat het is toegestaan met een een max van 450l.

Dit is gebaseerd op een vrijstelling in het ADR omdat het gaat om vervoer verricht door ondernemingen welke onderschikt is aan de hoofd bedrijfs activiteit.

Dus je mag benzine halen voor de RB of KNRM en meenemen achter in de auto zolang dit maar niet je hoofd activieteit wordt met een max van 450l.

Deze info is gebaseerd op een gesprek met de helpdesk vervoer gevaarlijke stoffen.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2004, 15:41:49
Na telefonisch overleg over het vervoer voor benzine naar het strand voor een reddingsbrigade is mij verteld dat het is toegestaan met een een max van 450l.

Dit is gebaseerd op een vrijstelling in het ADR omdat het gaat om vervoer verricht door ondernemingen welke onderschikt is aan de hoofd bedrijfs activiteit.

Dus je mag benzine halen voor de RB of KNRM en meenemen achter in de auto zolang dit maar niet je hoofd activieteit wordt met een max van 450l.

Deze info is gebaseerd op een gesprek met de helpdesk vervoer gevaarlijke stoffen.

9910001
maar geen simpele ziel zal met 450ltr benzine gaan rijden,want dat zijn dus 2 grote vaten plus nog 2 van 25 liter


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2004, 13:58:27
Nu is 450l inderdaad wel erg veel maar dit wqas het max zij de goede man, als je op een goede dag 6 tanken leeg weet te krijgen dan vindt ik dat je heel dapper en veel hebt gevaren deze tanken hebben gemiddeld 20l dus max 120l. Nu worden er kleine afstanden gereden en vaaak binnen de bewoude kom.

9910001
9910001