Politie: etnisch profileren

Auteur Topic: Politie: etnisch profileren  (gelezen 17668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 3 november 2016, 17:53:38
https://www.youtube.com/watch?v=h5Our5LAUIA
Dwight Van  
Gepubliceerd op 2 nov. 2016
Citaat
Spoken word video tegen etnisch profileren. Gezien vanuit het midden, de grijze zone. Gemaakt door Dwight van van de Vijver en Yassine Beqqali met muziek van Ilias Boudellah. Met medewerking van Cultuurhuis Kanaleneiland in opdracht van Politie Midden Nederland, stad Utrecht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #51 Gepost op: 3 november 2016, 18:25:02
Cool filmpje
Aspirant


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 9 november 2016, 23:59:48
https://www.youtube.com/watch?v=FYPcjW6CReM
7e Politiedebat, Etnisch profileren, 25 oktober 2016, lange compilatie
Politieacademie
Gepubliceerd op 8 nov. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 7 december 2016, 12:11:47
Politie-app uitgebreid met klachtenmodule

Laatste update: 07-12-2016 | 07:00

Nederland - Wie een klacht heeft over een politiecontrole kan dat voortaan meteen melden via de politieapp. Die wordt uitgebreid met een klachtenmodule. De app biedt de politie beter zicht hoe vaak burgers zich etnisch geprofileerd voelen en of dit al dan niet terecht is.

klachtenformulier profileren
Burgers die ontevreden zijn over een politiecontrole kunnen met ingang van woensdag 7 december een klacht indienen via de politieapp. Peter Slort, portefeuillehouder Diversiteit en De Kracht van het Verschil, ziet dit nieuwe middel op de eerste plaats als een vorm van extra dienstverlening: ‘Tot nu toe is het indienen van een klacht over politieoptreden uitsluitend schriftelijk mogelijk of via een speciaal formulier op Politie.nl. We faciliteren dit nu tevens via de politieapp, die ook meteen een korte toelichting verschaft op politiecontroles en behandeling van klachten.’

Van belang voor politieorganisatie
Slort kan onmogelijk inschatten hoe vaak burgers deze klachtenmodule gaan gebruiken: ‘Het kan tot een stormloop leiden, maar ook reuze meevallen. De nieuwe klachtmogelijkheid biedt niet alleen meer service, maar is ook van groot belang voor de politieorganisatie. Collega’s krijgen via onder meer de sociale media regelmatig beschuldigingen van etnisch profileren over zich heen. Deze app biedt ons beter inzicht hoe vaak burgers zich etnisch geprofileerd voelen en tevens – na de klachtafhandeling – hoe vaak de beschuldigingen al dan niet terecht zijn. Daarom besteden we alle aandacht aan goede registratie van zowel de klachten als de afdoening.’

Praktisch handelingskader
Dat deze klachtmodule, waarmee de politie tegemoetkomt aan een motie van Tweede Kamerlid Marcouch, gericht is op politiecontroles heeft volgens Slort uiteraard te maken met alle aandacht voor onheuse bejegening en etnisch profileren: ‘Deze app draagt bij aan meer bewustzijn en daarmee aan het vergroten van ons vakmanschap. Zo krijgen collega’s binnen enkele weken de beschikking over het praktisch handelingskader Professioneel Controleren. Verder bouwen we een technische voorziening, zodat agenten bij het natrekken van een kenteken automatisch informatie krijgen over eerdere controles van dat voertuig. Wij verwachten dat dit systeem veel begrijpelijke irritatie bij burgers wegneemt. We gaan er komend voorjaar mee proefdraaien en als het goed werkt, voeren we deze faciliteit landelijk in.’

Controle-Alt-Delete
De politie ondersteunde tevens de actiegroep Controle-Alt-Delete (CAD) bij het ontwikkelen van een eigen app, waarmee burgers vermeend etnisch profileren kunnen melden. Slort: ‘CAD richt zich vooral op individuen en groepen die niet snel geneigd zijn om met de politie in contact te treden. De actiegroep kan klagers begeleiden bij het indienen van een klacht tegen de politie. Deze CAD-app wordt op maandag 12 december gelanceerd.’

Standaardvraag
Op de politieapp voert de ontevreden burger plaats, datum, tijd en persoonsgegevens in. De aard van de klacht kan hij of zij in een vrij tekstveld beschrijven. De klachtenmodule biedt één standaardvraag: was er volgens de klager sprake van etnisch profileren? De politieapp verzendt de klacht automatisch naar de Afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de betreffende politie-eenheid. VIK behandelt de klacht en neemt binnen vijf werkdagen contact op, zodat de burger de klacht kan toelichten en informatie krijgt over de vervolgprocedure.
Samen sterk in de hulpverlening!


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #54 Gepost op: 8 december 2016, 09:45:40
Citaat van: Live link=msg=1465108 date=1481109107
Politie-app uitgebreid met klachtenmodule

Goed initiatief van de NP. Transparant en duidelijk.


@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #55 Gepost op: 8 december 2016, 09:58:32
Citaat van: DKAG link=msg=1465317 date=1481186740
Goed initiatief van de NP. Transparant en duidelijk.

Het lijkt mij ook erg nuttig als dit voor agenten overzichtelijk zou zijn. Mocht je een kenteken invoeren en er komt uit dat deze man/vrouw al 8 keer is gecontroleerd zonder uitkomst, kies je er waarschijnlijk voor om hem/haar mogelijk niet staande te houden.

Het lastige van het hele verhaal is, dat mensen allemaal willen dat je boeven vangt en preventief optreedt, maar als ze zelf aangehouden worden zich altijd onjuist bejegend voelen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #56 Gepost op: 8 december 2016, 10:41:31
Een ID kaart geladen met alles wat voor de controlerende medewerkers van belang kan zijn, dus reisdocument, rijbewijs, strafblad.................,vaarbewijs, visvergunning etc.
Als deze kaart ter inzage wordt gegeven en er komt bijv. 0 dan is er met de gecontroleerde niets aan de hand en wil de controleur iets specifieks nagaan dan even zoeken op het betreffende nummer.
Voordelen voor de burger maar een kaartje ipv vele kaartjes etc. en voordelen voor de controleur snel een compleet overzicht en mogelijkheden zaken na te gaan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #57 Gepost op: 19 januari 2018, 17:57:23
(ETNISCH) PROFILEREN
De laatste dagen overdenk ik mijn carrière bij de politie. De politie komt de laatste tijd vaak niet zo best in het nieuws, of althans de negatieve zaken voeren vaak de boven toon en ik vraag mij dan ook af hoe heb ik het als agent gedaan, heb ik mij schuldig gemaakt aan bijvoorbeeld etnisch profileren!



Met stelligheid kan ik zeggen dat ook ik in mijn werk me regelmatig heb laten leiden door te profileren, ik laat bewust het woordje etnisch weg,  omdat je bij opsporing van misstanden en criminele activiteiten je altijd een bepaald profiel van een mogelijke dader voor ogen hebt. Jaren lange ervaring met crimineel gedrag, in mijn geval zo’n 23 jaar, laat je ook op deze manier naar mensen kijken op straat.

Bij iedere soort van overlast of criminaliteit past een bepaald soort persoon. Iedere wijk heeft zo zijn eigen problemen met bijvoorbeeld overlast van asociaal verkeersgedrag, drank, geweld, drugs, inbraken of vernielingen. Als je lang in zo’n wijk werkt dan weet je als agent op wie je moet letten bij bepaalde problematiek. Zelf heb ik jaren in Barendrecht gewerkt, toen ik daar startte als agent nog niet zo’n groot dorp. Als agent was ik daar redelijk vrij in mijn dienst invullen en ik hield me veel bezig met de plaatselijke jeugd. Na enkele jaren tussen de jeugd gelopen te hebben wist ik dat als er een vernieling was gepleegd, ik de daders moest zoeken tussen de autochtone jeugd, jongeren met een allochtone afkomst deden dit niet. Gebruikers van speed, heroïne en cocaïne was ook meer een ding van de autochtone jeugd, de handel daarin was hoofdzakelijk in handen van de allochtone jeugd.

Als wij een inbraakgolf hadden, dan wisten we dat dit vaak door criminelen van buiten het dorp gepleegd werden. Junkies uit Rotterdam of Oost-Europeanen die even een paar nachten achter elkaar de boel kwamen leegroven.

Na verloop van tijd werd ik te werk gesteld aan het bureau van politie Zuidplein in Rotterdam. Ik belandde in een hele andere wereld, een wereld van heel veel drugs gerelateerd geweld. Vele schiet en steekpartijen met vele slachtoffers passeerde de revue. Veel druggebruikers heb ik zien vechten om te overleven deze groep bestond uit een bond gezelschap aan culturen en nationaliteiten, de dealers en drugsbazen, ik kan het niet mooier maken, waren vaak van allochtone afkomst. Als agent ga je, als je zoveel meemaakt in deze absurde drugswereld denken dat alle mensen uit deze landen zo zijn. Marianne van der Anker, oud politicus van Leefbaar Rotterdam, had hier een hele mooie benaming voor “Beroepsdeformatie”.

Beroepsdeformatie treed op als je net als mij te lang met alleen maar het slechte deel van een bevolkingsgroep te maken hebt en niet meer het positieve en mooie van het overgrote andere deel van deze groep kan zien. Dit ga je ook terug zien in je handelen op straat. Soms te kortaf of zelfs onredelijk kunnen zijn in je optreden. Toen ik hoorde van Beroepsdeformatie ben ik daar extra op gaan letten en heb mijn optreden daarop aan kunnen passen. Maar het profileren ben ik blijven doen, want daar vang je toch echt boeven mee.

Zijn er groepen die meer gecontroleerd worden door de politie? Ja dat denk ik wel, maar dat is in iedere wijk of dorp anders. In de haven of op verlaten industrieterreinen op vrijdag- en zaterdagavonden worden meer snelle auto’s met jongens van rond de 20, vaak blank en met een baseballcap op langs de kant gezet, omdat er door dit type jongeren vaak aan straatraces wordt deelgenomen. Groepen jongeren van onder de achttien die hangen in een park worden vaker gecontroleerd op drankbezit. Automobilisten met een Oost-Europees kenteken worden vaker op rijden onder invloed gecontroleerd dan anderen. Marokkaanse jongens die rijden in een dure huur- of leaseauto en dan praat ik over een weekhuur van 500 Euro, in een wijk die gedomineerd wordt door drugsoverlast, worden inderdaad vaker gecontroleerd dan anderen. Dat er in deze voorbeelden ook mensen worden gecontroleerd die niets verkeerd hebben gedaan komt natuurlijk ook regelmatig voor.

De organisatie Controle Alt Delete zet zich in tegen het etnisch profileren door de Nationale Politie en heeft daar een rapport over uitgebracht https://controlealtdelete.nl/files/2017-12/1513073975_controle-alt-delete-rapport-kies-een-kant-2017.pdf . Ik heb het hele rapport gelezen en herken zaken die ook ikzelf in de praktijk, hoewel dit al vijf jaar geleden is, heb meegemaakt of heb gedaan.

Ja, er wordt door de politie naar uiterlijk gekeken. Ja, sommige personen vallen in een bepaalde categorie en ja niet alle gecontroleerde personen zijn crimineel.

Kan het beter, natuurlijk kan het beter. Laten we eerst eens beginnen met het woord etnisch weg te laten in etnisch profileren. Het is niet leuk om iedere keer te worden weggestuurd door de politie als je lekker in het park zit met je vrienden omdat anderen voor overlast zorgen. Nee, het is niet fijn om met je Poolse kenteken weer een blaastest te moeten afleggen, omdat heel veel landgenoten van je hier al voor rijden onder invloed zijn gepakt en jij geen druppel drinkt. Nee het is niet fijn als je als advocaat, arts of geslaagde zakenman met Marokkaanse, Turkse of Caribische ouders in je zuurverdiende lease Mercedes AMG of Porsche Cayenne voor de zoveelste keer je papieren en je id moet laten zien! Weet dat het niet persoonlijk tegen jou gericht is. Dat de politie er niet op uit is om je te jennen en te zieken, maar probeert onze maatschappij leefbaar en veilig te houden voor ons allemaal.

Mocht je een dezer dagen worden staande gehouden door de politie, om wat voor reden dan ook, ga dan eens een leuk gesprek aan met een agent. Het zijn echt net mensen!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 18 juni 2021, 13:55:07
Samen sterk in de hulpverlening!