Veilige vaarsnelheid reddingsboten

Auteur Topic: Veilige vaarsnelheid reddingsboten  (gelezen 14111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2009, 16:28:53
Henk, helemaal met je eens. De "overkill" van reddingboten die op voornamelijk ANWB akties afstormen gaat inderdaad ook nergens over, maar dat is een discussie die al op een ander deel van dit forum al tijden gaande is (en waar je zelf ook zeer aktief aan meedoet  ;))

Met je stelling dat je met een kleine RIB helemaal niet met slecht weer ergens moet willen zijn ben ik het niet helemaal eens. Je bent een reddingboot of je bent het niet, als je dat weer niet aan kunt is of je boot niet geschikt of je bent zelf niet geschikt. Ik heb met de oude "Kuil" ook wel recht op gestaan (letterlijk) onderweg terug van een aktie bij Enkhuizen, comfortabel - verre van, een mooie trip - absoluut. Zelf een paar dagen met pijn in m'n lijf gelopen, maar de mensen zijn veilig aan wal gebracht en daar gaar het uiteindelijk om.

En daar kom je toch ook op jouw eerste, toch wel gerelateerde, discussie. Naar aanleiding van het kapseizen van de Anna Margaretha is er besloten om bij slecht weer altijd minimaal twee reddingboten te alarmeren. Omdat de KNRM stations op en rond het Markermeer allemaal minimaal twee schepen hebben (of er ligt een andere boot vlakbij, zoals het geval bij Huizen) heb je dus in principe aan een station wel genoeg.

Dat echter in onze regio iedereen uitluistert en heel graag ook iets in de melk te brokkelen wil hebben resulteert dus maar al te vaak in een schare reddingboten die in ganzepas naar een bootje in nood denderen. Echter, dit gebeurd voornamelijk met mooi weer. Wanneer het echt begint te poeieren van de wind, is het mijn ervaring dat de mensen die bij mooi weer overal vooraan liggen als eerste afhaken, en dat dan pas de echt betrouwbare "redders" naar boven komen.

Jan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2009, 17:56:54
Wat is "slecht weer" Jan... Voor mij houdt het wel een keer op, liever blooie Jan dan dooie Jan om in de naam te blijven.

En er zijn gewoon omstandigheden waarbij ik dan ook het zoeken en redden op het Markermeer aan de Frans overlaat. Op het IJmeer kun je ook bij een stevige (kracht 8 en meer) Noord Wester wind nog wel uit de voeten, maar in "de Kuil" gaat het dan vies spoken. En daar heb je het precies bij de horens, dan heeft veiligheid niets meer met je maximale snelheid te maken. Dan komt het veel meer aan op het op een juiste manier hanteren van het gas en het stuur en op ervaring en je boot kennen. Een stuk herkennen waar het gas er even weer op kan en zien waar het even rustiger moet en van te voren je meest gunstige koers uitzetten. Petje af voor redders in een bootje als de Kuil in zwaar weer op het Markermeer.

Henk


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #12 Gepost op: 22 september 2009, 18:35:41
Bij windkracht 8 doe ik me ogen dicht en hoop op het beste, des te harder des te gaat ie........

Res ( 40 knopen 50 knopen toe, maar zet an) 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #13 Gepost op: 22 september 2009, 20:13:48
Wat slecht weer is bepaalt de schipper, die is uiteindelijk verantwoordelijk voor de te varen koers en vaart.

In de contracten die ik voor mijn sleepboot afsluit staat altijd de term "at Master's descretion" oftewel de kapitein bepaalt. Wanneer hij bepaalde werkzaamheden niet verantwoord vindt door wat voor oorzaak dan ook heeft hij altijd het recht om de werkzaamheden af te breken.

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor een reddingboot, wanneer de schipper een bepaalde reis of manouevre onverantwoord vindt moet 'ie dat niet doen simpelweg omdat hij uiteindelijk verantwoordelijk is voor boot en bemanning.

Daarom kun je dus ook niet precies zeggen wat een veilige snelheid voor een reddingboot is. Als ik, uit eigen ervaring, de oude Avon Klasse met de huidige Atlantic Klasse vergelijk kun je het met de Atlantic veel langer volhouden dan met de Avon, maar met de Valentijn klasse weer veel langer dan de Atlantic, enzovoort.

Er spelen dus heel wat factoren mee die zullen bepalen hoe hard je eigenlijk kunt varen.

Jan


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 22 september 2009, 20:18:44
Omdat je op het water geen andere mensen in gevaar brengt (doe je dat wel doe je het per definitie niet goed) en die twee minuten het verschil tussen blijven leven en dood gaan kunnen betekenen.

tja op een lege driebaanssnelweg midden in de nacht doe je dat ook niet ;) Ik denk dat een regeling zoals bv in de brancherichtlijn optische en geluidsignalen ook voor reddingsboten ontwikkeld zou kunnen worden. (bv: "Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen
gevaar loopt." zoals in de brandweer brancherichtlijn)

Voor het water zou je voor een aantal situaties vaste richtlijnen kunnen opstellen qua gedrag bij prio 1, denk hierbij aan verlaten haven, smalle vaarweg, open water etc.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad gaat voor een maximale overschrijding van de toegestane vaarsnelheid met bv 30 of 50%...
[img]/img]


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2009, 20:37:50
Even afgesplits van bovenstaand topic.

Wat is nu een veilige vaarsnelheid. Is dat 30, 40, 50 of meer knopen...?

IK ben van mening dat aan een hulpverleningsvaartuig de zelfde wettelijke eisen gesteld moeten worden als de hulpdiensten op het land
max wettelijke overschrijding van snelheden met optische en akoestische signalen. En dan bedoel ik niet oranje lampen en een pieptoontje op een boot.
Daar komt bij, dat de schipper ten alle tijden verantwoordelijk is voor zijn bemanning en schip,en dient zijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden, welke die ook mogen zijn.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #16 Gepost op: 22 september 2009, 20:45:09
tja op een lege driebaanssnelweg midden in de nacht doe je dat ook niet ;) Ik denk dat een regeling zoals bv in de brancherichtlijn optische en geluidsignalen ook voor reddingsboten ontwikkeld zou kunnen worden. (bv: "Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen
gevaar loopt." zoals in de brandweer brancherichtlijn)

Voor het water zou je voor een aantal situaties vaste richtlijnen kunnen opstellen qua gedrag bij prio 1, denk hierbij aan verlaten haven, smalle vaarweg, open water etc.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad gaat voor een maximale overschrijding van de toegestane vaarsnelheid met bv 30 of 50%...

Ja ik lig sowiso liever niet in een ambulance,maar helemaal niet in een die 180 gaat op een glad wegdek
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 22 september 2009, 20:45:20
Mijn duit in het zakske...

Verziek aub het water niet met al die landregeltjes.

1. Een schipper weet precies wat ie wel en niet kan. Deze vaart snel waar het kan, en langzaam waar het dus niet kan.
2. Zie punt 1.  ;D
3. Lees punt 1 en punt 2 nogmaals, ezovoorts.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #18 Gepost op: 22 september 2009, 20:49:20
Mijn duit in het zakske...

Verziek aub het water niet met al die landregeltjes.

1. Een schipper weet precies wat ie wel en niet kan. Deze vaart snel waar het kan, en langzaam waar het dus niet kan.
2. Zie punt 1.  ;D
3. Lees punt 1 en punt 2 nogmaals, ezovoorts.

Ik wil de schippers niet te eten geven die denken de verantwoordelijk heden denken te kennen (blijf koken).
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 22 september 2009, 22:32:37
Ik wil de schippers niet te eten geven die denken de verantwoordelijk heden denken te kennen (blijf koken).

Dar kom ik maar even met de cijfers, staat er regelmatig een politie auto in de prak bij mij om de hoek bij de dealer, en de brandweer kan er ook wat van, ondanks de richtlijnen. Maar ongelukken op snelheid gebeuren met reddingsboten nooit, ik kan het me tenminste niet één heugen en loop al bijna 25 jaar mee.

Ik durf rustig te stellen dat het risico een aanvaring te krijgen met een snel varende reddingsboot bijna nihil is. Wel heb ik reddingsboten bij het starten de brugwand zien bestijgen, politie RIBs het riet in zien gaan omdat ze de voor- met de achteruit verwisselden, in Weesp een politieboot in de gracht achteruit tegen de kadewand zien/horen knallen en zijn er 's nachts wat tonnetjes gedeukt, visfuiken in gevaren en ben ik zelf nog heel langzaam op een net onderwater liggende krib gevaren bij IJburg tijdens een zoekaktie.

Maar niets van deze ongelukken was met grote snelheid, wat dat doe je alleen als het overzichtelijk is en op bekend terrein en dat soort obstakels uitgesloten zijn.

Ik zie me al met 40 km per uur naar Amsterdam voor een drenkeling varen.... Ben ik bijna een uur onderweg.

Moeten we eerst wat meer "kazernes" openen. Ik zie zoveel mensen met een brandweerbril.

Henk