GRIP 1 Middel hulpverlening (verkeersongeval 2 doden) Weg om de Noord - Hoofddorp 23-9-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Middel hulpverlening (verkeersongeval 2 doden) Weg om de Noord - Hoofddorp 23-9-2009  (gelezen 17844 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Intens verdriet bij nabestaanden verkeersslachtoffer

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article12367683.ece/Intens-verdriet-bij-nabestaanden-verkeersslachtoffer-
Gepubliceerd op 10 november 11, 17:25

HAARLEM - Fuego D. (26) uit Hoofddorp reed ruim twee jaar geleden veel te hard. Hij veroorzaakte een ongeluk, waarbij zijn broer van 30 jaar en zijn vriendin van 24 om het leven kwamen. Tijdens zijn proces vertelden de intens verdrietige ouders van de vrouw dat D. nooit contact met hen heeft opgenomen.

De officier van justitie vorderde voor roekeloos rijgedrag drie jaar rijontzegging, 240 uur onbetaalde en drie maanden voorwaardelijke celstraf tegen D. Bij hem en bij zijn ouders, die dus ook een dierbare verloren, heerst onbegrip over de vervolging. Hij is, zij zijn toch genoeg gestraft?

Op 23 september 2009 rond 20.15 uur reed D. in zijn zwarte VW Golf over de Weg om de Noord langs Hoofddorp, richting Heemstede. Zijn broer zat naast hem, zijn verkering op de achterbank. Geen van drieën droeg een gordel. D.: ,,Dat doe ik gewoon nooit, nu nog steeds niet.’’ D. zegt zich niets van het drama te kunnen herinneren, behalve dat hij 90 kilometer per uur reed, waar 80 is toegestaan.

Getuigen vertelden aan de politie dat de Golf minstens 120 op de teller moet hebben gehad toen hij een van hen inhaalde. Ze zagen dat de Golf 200 meter verder op de linkerrijstrook op een meter afstand achter een witte stationwagen reed. Ter hoogte van de brandweerkazerne raakte de VW in een slip en belandde rechts in de berm tegen bomen.

D. werd uit de wagen geslingerd. Hij liep een reeks botbreuken op, maar kon na enkele maanden ziekenhuis en revalidatie weer autorijden en aan het werk. De twee passagiers overleden ter plekke.

Het vermoeden bestaat dat D. de witte stationwagon rechts heeft willen inhalen. Mogelijk is ook dat de witte auto plotseling remde, D. uitweek en de macht over het stuur verloor. Drank of drugs waren niet in het spel. Uit de slachtofferverklaringen van de ouders en de broers van de vrouw is wel op te maken dat D. een zeer pittige rijstijl had. Haar vader had hem daarover al eens op aangesproken.

Wat de nabestaanden D. vooral kwalijk nemen, is dat hij nooit contact met hen heeft gezocht. Geen berouw of spijt: ,,Maar wel meteen een nieuwe auto, een nieuwe vriendin, terwijl onze levens zijn verwoest.’’

De uitsprak is 24 november.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Toen werd het zwart'

bron: http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/2192262/toen-werd-het-zwart.aspx
Regio   |   15 november 2011   |   bron: Witte Weekblad   |   auteur: Wim Smit

HOOFDDORP - 'Elke dag reed ik over die Weg om de Noord, want ik werkte op Schiphol', aldus de in Hoofddorp woonachtige 26 jarige Fuego D. tijdens de zitting voor de meervoudige kamer te Haarlem op 10 november.

Op 23 september 2009 rijdt F. in zijn zwarte VW Golf, samen met zijn 24-jarige vriendin F. en 30-jarige broer P., na een etentje terug naar huis. 'Het enige dat ik me herinner, is dat ik naar mijn snelheidsmeter keek, deze gaf een snelheid van 90 kilometer per uur aan. Daarna werd het zwart en kan ik me niets meer herinneren.' Als de politie arriveert, zit F. met ernstig beenletsel in het talud naast het wrak van zijn auto waar hij uitgeslingerd is. De auto zit als het ware om een boom gevouwen. Vriendin F. en broer P. zijn op slag dood.

In het proces-verbaal bevinden zich twee getuigenverklaringen. De één verklaart zelf rond de 90 kilometer per uur te hebben gereden toen een zwarte Golf hem met grote snelheid inhaalde. 'Wel 120 of meer.' De andere getuige zag hoe de zwarte Golf met hoge snelheid,op een meter afstand achter een witte auto aanreed. Een rookwolk rond de boom was het volgende beeld, aldus deze getuige. De rechter legt F. diverse vragen voor. F. laat weten dat hij er geen agressieve rijstijl op na houdt en tijdens het ongeluk geen autogordels droeg. 'Dat doe ik nog steeds niet, want als ik dat wel had gedaan dan zat ik hier niet meer.'

F. zegt na het ongeluk geen contact met de familie van zijn vriendin te hebben opgenomen, omdat hij bang was voor emoties en agressie. De familie van F. is vandaag in grote getale aanwezig. F. blijkt weer werk te hebben gevonden en heeft ook een andere auto aangeschaft. Wel geeft hij aan nog last te hebben van zijn been, waardoor hij bijvoorbeeld nog niet kan rennen.

De rechter bespreekt de uitslag van technische onderzoeken en stelt vast dat er geen sprake was van alcohol of drugsgebruik. Hierna worden de ouders van F. in de gelegenheid gesteld om gebruik te maken van hun spreekrecht. In een emotioneel betoog geven de ouders aan dat het verdriet om het verlies van hun dochter niet minder wordt. Twee broers van het omgekomen meisje hebben schriftelijk gereageerd en hun verklaring wordt door de rechter voorgelezen. Uit deze reacties blijkt dat ze het F. heel kwalijk nemen dat hij naar hen nimmer heeft gereageerd. Als F. in de gelegenheid wordt gesteld nog een slotwoord te spreken, zegt hij spijt te hebben. 'Ik wou dat ik de tijd kon terugdraaien.' Over het contact met de familie van F., geeft hij aan dat hij het verkeerd heeft aangepakt.

De Officier van Justitie acht schuld bewezen, maar gaat niet uit van opzet en vraagt daarom geen onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Wel een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden en een rijontzegging voor de duur van drie jaar. Tenslotte eist zij een werkstraf van 240 uur.

Uitspraak 24 november 2011
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Werkstraf na ongeval met twee doden in Hoofddorp

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article12611713.ece/Werkstraf-na-ongeval-met-twee-doden-in-Hoofddorp
Gepubliceerd op 24 november 11, 16:01

HAARLEM - De rechtbank vindt Fuego D. (26) uit Hoofddorp schuldig aan het verkeersongeval dat aan zijn vriendin (24) en broer (30) het leven kostte. Hij is veroordeeld tot 120 uur onbetaalde arbeid en drie maanden cel voorwaardelijk. Daarnaast kreeg hij een rijontzegging van anderhalf jaar, waarvan de helft voorwaardelijk.

Op 23 september 2009 omstreeks 20.15 uur reed D. in zijn VW Golf op de Weg om de Noord bij Hoofddorp. Zijn broer zat naast hem, zijn verkering achterin. Waar hij maximaal 80 kilometer per uur mocht, heeft hij tussen de 94 en 134 geklokt. De Golf slipte, belandde in de berm en knalde tegen twee bomen. De inzittenden overleden ter plekke, D. zelf raakte gewond.

De straf is milder dan de eis van 240 uur werkstraf, vier maanden voorwaardelijk en drie jaar ontzegging. De tijd die verstreek tot het proces en het feit dat D. zich sinds die fatale avond heeft gedragen, spelen daarin mee.
Samen sterk in de hulpverlening!