Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 407172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #130 Gepost op: 27 maart 2012, 07:16:53
Er zijn ook al wat filmpjes vanuit Noord Holland Noord opgedoken, waarbij een ambulancemotor met OGS voor een ambulance uit rijd tot aan het ziekenhuis aan toe  ::) :-X

Maar goed, dit is géén begeleiding in de zin van verkeer stop zetten en een ambu laten passeren. Ik hoop voor de brandweer dat ze dit juridisch goed hebben dicht getimmerd, maar ik ben bang dat er gewoon sprake is van ''dat doen we wel even'' zonder over eventuele gevolgen na te denken.
Het zouden mijn woorden kunnen zijn.

En Joost, dat protocollenboek si er niet voor niets, in elk geval niet om die achteloos in de kast te laten liggen. Als de FRB meerijdt voor zijn collega kan hij dat beter achter de ambu doen, dit zou bij mij alleen maar onduidelijkheid scheppen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #131 Gepost op: 27 maart 2012, 08:37:22
Krijgen we dat geneuzel weer over wie wel of niet een begeleiding mag doen. De hele term "begeleiding" is niet gedefinieerd in de wet- en regelgeving (tenzij het om transportbegeleiding gaat!). Een begeleiding is een samenstel van het wel in de wet opgenomen "rijden met OGS" c.q. "voorrangsvoertuig" en het "geven van aanwijzingen aan het verkeer". Ofwel, er rijdt een voorrangsvoertuig vooruit, die op bepaalde plaatsen en momenten aanwijzingen geeft aan het verkeer. Alleen de politie en de KMar kan dit samenspel uitvoeren, omdat zij de component "aanwijzingen geven" mogen doen. De brandweer mag dus wel met OGS voor een ambulance uitrijden, zolang zij geen aanwijzingen geven aan het verkeer.

Even buiten beschouwing latende de goedkeuring van de meldkamer om met OGS te rijden, want dit staat los van de wettelijke regelingen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #132 Gepost op: 27 maart 2012, 09:41:48

Even buiten beschouwing latende de goedkeuring van de meldkamer om met OGS te rijden, want dit staat los van de wettelijke regelingen.

Juist niet, de toestemming van OGS voor voertuigen MOET juist vanaf de meldkamer, aangezien de brancherichtlijn regelgeving is geworden!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #133 Gepost op: 27 maart 2012, 09:57:04
@EvD: u heeft helemaal gelijk, maar wat ik in feite bedoel is dat de regelgeving omtrent de toestemming voor het rijden met OGS niets te maken heeft met de verkeerswetgeving (dus de WVW en het RVV). Stel dat een meldkamer geen toestemming zou geven en er gaat toch een voertuig met OGS rijden, dan is dat volgens de verkeerswetgeving nog altijd een voorrangsvoertuig. Voor mijn stelling dat een "begeleiding" voor de wet dus bestaat uit "voorrangsvoertuig" en "aanwijzingen" is de eigenlijke toestemming niet van belang. Dat het er wel bij hoort voor de dekking bij verzekering enzovoort staat denk ik niet ter discussie.

Dank voor uw aanvulling  :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #134 Gepost op: 27 maart 2012, 10:03:34
@EvD: u heeft helemaal gelijk, maar wat ik in feite bedoel is dat de regelgeving omtrent de toestemming voor het rijden met OGS niets te maken heeft met de verkeerswetgeving (dus de WVW en het RVV). Stel dat een meldkamer geen toestemming zou geven en er gaat toch een voertuig met OGS rijden, dan is dat volgens de verkeerswetgeving nog altijd een voorrangsvoertuig. Voor mijn stelling dat een "begeleiding" voor de wet dus bestaat uit "voorrangsvoertuig" en "aanwijzingen" is de eigenlijke toestemming niet van belang. Dat het er wel bij hoort voor de dekking bij verzekering enzovoort staat denk ik niet ter discussie.

Het is je hoor ;).. Maaruh, klopt inderdaad, het blijft voor de weggebruiker een voorrangsvoertuig. Dat verzekeringsverhaal weet ik eigenlijk niet of dat klopt (staat zoiets in de voorwaarden?). Wat er bij de politie in ieder geval bij kan komen, is een disciplinaire straf..


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2012, 12:16:18
@ allemaal het begeleiden van wat voor voertuig dan ook is werk voor speciaal geschoold personeel dat werkzaam is binnen de politie. Dit soort werk is niet iets wat je zomaar kan en mag doen. Sommige van ons verkeersdienders hebben hiervoor een opleiding gehad van weet ik hoeveel weken.

Kan je een ding zeggen als er geen VP eenheid binnen RR beschikbaar is wordt er niet begeleid. En ja als men het dan toch doet en er gebeurd iets zijn de gevolgen niet te overzien.


Gast

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2012, 12:28:32
Volgens de Dikke van Dale is begeleiden
Citaat
1 vergezellen 2 (muz) de ondersteunende partij spelen 3 adviserend, steunend medewerken
maar ik weet dat in het verkeer "begeleiden" een meer actievere participatie betekent.

Puur uit nieuwsgierigheid naar de ins and outs, wat is in verkeerstechnische omstandigheden dan de definitie en uitvoering van het woord "begeleiden"?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #137 Gepost op: 27 maart 2012, 12:46:13
**Uniek** First Responder Brandweer geeft spoedbegeleiding Ambulance 22-117 vanaf ernstig ongeval

*Uniek* Spoedtransport met Ambulance 22-117 en de First Responder van de Brandweer Middelbeers met spoed naar het Elizabeth ziekenhuis in Tilburg. Na een zeer ernstig ongeval in Vessem.

Als ik me niet vergis staan langs de A58 alleen langs de zuidelijke berm (dus langs de rijbaanTilburg-Eindhoven) hekken tegen het wild. In de andere richting staan die volgens mij niet, aangezien de cameraman naast dit hek staat heb ik de indruk dat de Ambu en FR wellicht nog aan het aanrijden zijn naar het ongeluk toe.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #138 Gepost op: 27 maart 2012, 13:12:25
Nee hoor betreft de rijbaan richting Tilburg voor de afrit Moergestel dus al dik op gebied Midden West Brabant.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #139 Gepost op: 27 maart 2012, 13:18:41
En de klevende Duitser met zijn Audi er achter.... :-\
Lekker goed te zien ook in die 4,5 seconde dat hij in beeld is ???