Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 407143 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1380 Gepost op: 10 april 2016, 12:31:20
Ik geloof best dat een begeleiding of gidsing soms een meerwaarde heeft. Ik vraag mij alleen wel af waarom in de grote, niet-stedelijke, regio's zulke begeleidingen niet tot nooit aangevraagd worden en ook niet uitgevoerd worden. Hebben de mensen buiten de randstad minder zware ongevallen, een grotere pijngrens of mogen we langer wachten op de aankomst tot een (gespecialiseerd) ziekenhuis?
Dat zal, denk ik, eerder aan de beschikbaarheid en bekwaamheid van de motorrijders liggen dan aan de aard van het letsel. Misschien wordt het door de ambu wel gevraagd...
In Flevoland kom ik maar zeer zelden een motoragent tegen, 3 is al bijna een wonder. Om ze alle 3 dan nog op tijd bij het incident te krijgen...


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1381 Gepost op: 10 april 2016, 12:33:13
Citaat van: DiNozzo link=msg=1418224 date=1460283549
Ik geloof best dat een begeleiding of gidsing soms een meerwaarde heeft. Ik vraag mij alleen wel af waarom in de grote, niet-stedelijke, regio's zulke begeleidingen niet tot nooit aangevraagd worden en ook niet uitgevoerd worden. Hebben de mensen buiten de randstad minder zware ongevallen, een grotere pijngrens of mogen we langer wachten op de aankomst tot een (gespecialiseerd) ziekenhuis?

Daarnaast is de afstand tot een gespecialiseerd ziekenhuis ook vaak groter in de niet-stedelijke regio's.

In mijn basisteam in Oost-Nederland is volgens mij geen enkele motorrijder opgeleid tot begeleiding. Daar komt ook nog bij dat de spreiding groter is. Met een beetje geluk hebben wij namelijk twee motorrijders in de noodhulp per dienst. Wat is de toegevoegde waarde van begeleiding als je eerst een lange tijd moet wachten om de geschikte en vrije motorrijders uberhaupt op de plek van bestemming te krijgen?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1382 Gepost op: 10 april 2016, 12:46:17
Citaat van: Bert65 link=msg=1418228 date=1460284280
Dat zal, denk ik, eerder aan de beschikbaarheid en bekwaamheid van de motorrijders liggen dan aan de aard van het letsel. Misschien wordt het door de ambu wel gevraagd...
In Flevoland kom ik maar zeer zelden een motoragent tegen, 3 is al bijna een wonder. Om ze alle 3 dan nog op tijd bij het incident te krijgen...

De meeste traumapatienten gaan vanuit Flevoland richting Amsterdam. Als je vanaf een incident in Lelystad vraagt om een begeleiding heb je voordat je bij Almere bent wel drie geoefende motorrijders voor je, precies op het punt dat het echt druk begint te worden. Er is wel eens om gevraagd, maar toen ging de rit net de andere kant op (Zwolle). De meldkamer weet niet hoeveel getrainde motorrijders er zijn zonder een algemene uitvraag te doen.

Dat je ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Met name Almere zit ruim in het personeel en heeft elk moment van de dag meerdere motorrijders in dienst. Ook in het noorden van de provincie wordt veel op de motor gereden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1383 Gepost op: 10 april 2016, 12:48:40
Citaat van: DiNozzo link=msg=1418231 date=1460285177
De meldkamer weet niet hoeveel getrainde motorrijders er zijn zonder een algemene uitvraag te doen.

In Kennemerland melden de motorrijders zich mondeling aan wanneer zij in dienst komen. Ze melden dan tevens of zij wel of niet VTB inzetbaar zijn.
De meldkamer zet dit dan handmatig achter het eenheidsnummer in GMS
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1384 Gepost op: 10 april 2016, 12:48:48
Heeft ook te maken idd met de beschikbaarheid. Er was voorheen ook geen officiele opleiding VTB behalve die van Den Haag en LE. Er werden in het land ook wel "begeleidingen" gedaan door bureaumotorrijders maar dat was vaak "maar wat doen" Sinds kort is er nu de opleiding via de academie (i.s.m. de instructeurs van Den Haag) en worden er steeds meer collega's opgeleid. Dit omdat je simpelweg gecertificeerd moet zijn om een begeleiding te mogen uitvoeren. Daarnaast is het zo dat met de NP elke eenheid een aantal opgeleide motorrijders moet hebben. Dit is omdat als er grote evenementen zijn (bijv. NSS) elke eenheid een vooraf vastgesteld aantal motorrijders moet leveren en dat dus een motorrijder uit Groningen op dezelfde manier bijstand kan leveren in bijv. Limburg.
Ook is het zo dat de begeleidingen weggezet worden bij een Team Verkeer van een eenheid. Op dit moment is het zo dat niet eens elke eenheid een team heeft. Dus vandaar dat er ook niet overal begeleidingen gedaan worden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1385 Gepost op: 28 april 2016, 21:54:09
https://www.youtube.com/watch?v=r3CfEH5uDgk&feature=em-uploademail
Ambulancebegeleiding A12 afrit Zoetermeer naar MCH Westeinde 21-04-2016

Gepubliceerd op 28 apr. 2016 Team Verkeer Den Haag
N.a.v. een aanrijding met letsel op de afrit van de A12 bij Zoetermeer is door het ambulancepersoneel een aanvraag gedaan voor een glijdend transport vanaf de plaats van het ongeval naar het MCH Westeinde in Den Haag.

Het ambulancepersoneel doet de aanvraag bij de meldkamer ambulance. Zodra deze aanvraag is goedgekeurd word dit doorgegeven aan de centralist van de politiemeldkamer waarna deze de motorrijders oproept en doorgeeft dat de begeleiding plaats kan gaan vinden.

Het doel van een begeleiding als deze is het verzorgen van een vloeiende rit naar het ziekenhuis. Dat wil zeggen dat de ambulance met een constant tempo zonder abrupt sturen of remmen door kan rijden. Snelheid is vaak ondergeschikt aan comfort.

Beelden incident A12 Regio15: http://www.regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/32-ongevallen/25032-ernstige-aanrijding-op-afrit-zoetermeer-centrum
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #1386 Gepost op: 28 mei 2016, 13:07:59
! No longer available

Begeleiding ambulance (couveuse) Alrijne zkh Leiden naar het Erasmus MC Rotterdam 28-04-2016


Gepubliceerd op 28 mei 2016
I.v.m. een overplaatsing van een pasgeborene in een couveuse vanaf het Alrijne ziekenhuis in Leiden naar het Erasmus MC in Rotterdam heeft het ambulancepersoneel een aanvraag gedaan voor motorbegeleiding.

Deze aanvraag doen zij bij de meldkamer ambulance en nadat deze is goedgekeurd komt de aanvraag bij de meldkamer politie binnen. Deze stuurt vervolgens de motorrijders van Team Verkeer aan. Eenmaal ter plaatse maakt de commandant van de motorrijders afspraken met de ambulancechauffeur m.b.t. de route en het soort transport (glijdend/spoed/langzaam/snel etc.)

In dit geval is een andere collega van Team Verkeer de route alvast gaan bekijken en geeft aan de motorrijders welke belast zijn met de begeleiding de stand van zake door m.b.t. de verkeersdrukte op de te rijden route.

Aangezien de "normale" route naar het Erasmus (tunneltracé) is afgesloten is er in dit geval gekozen voor een wat langere maar wel comfortabele route via de A4, A13, A20, A16.

Reportage VTB Regio15: http://www.regio15.nl/reportages/verkeerspolitie-reportages/22670-verkeerspolitie-vtb


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #1387 Gepost op: 28 mei 2016, 14:53:50
Wat mij opvalt is het claxonneren tijdens het voeren van OGS.
Hoort dit normaal gesproken niet de versneller te activeren, of is dat alleen bij de auto's het geval? Hebben motoren überhaupt een versneller?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1388 Gepost op: 28 mei 2016, 15:10:22
Er zijn wel motoren met versnellers.
Ik vraag me überhaupt af wat de meerwaarde is van het claxonneren/fluiten met een hoge snelheid. En de actie op 08:57 vind ik ehhh... 'bijzonder'. :-X

En dan ook nog eens met behoorlijke snelheden met open klep rijden. Ik wil dan geen bromvlieg tegenkomen 0098


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1389 Gepost op: 28 mei 2016, 23:42:40
Citaat van: LSPD link=msg=1426282 date=1464440030
Wat mij opvalt is het claxonneren tijdens het voeren van OGS.
Hoort dit normaal gesproken niet de versneller te activeren, of is dat alleen bij de auto's het geval? Hebben motoren überhaupt een versneller?

En toch is het zo dat fluiten en/of toeteren de gewenste uitwerking heeft. Vraag me niet waarom maar het schijnt op te vallen. Deze motoren hebben geen versneller. Waarom weet ik niet. De vorige motoren wel.