Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 408369 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #320 Gepost op: 31 oktober 2012, 23:19:29
Als wij in A-A trainen met VIP begeleiding doen wij dit met een onopvallende auto van de VRO. Als wij trainen met het begeleiden van een ambu doen wij dit met een ambu.

en idd bij VIP begeleiding rijdt er altijd een staartrijder, die na het passeren de kruising weer vrij geeft. Bij een begeleiding van een ambu hebbenwij geen staartrijders.

Ik vind persoonlijk als je iets oefent, oefen het dan ook zo realistisch mogelijk.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #321 Gepost op: 31 oktober 2012, 23:23:11
Oefening vip: 5 man
Oefening ambu: 3 man

Dus waar laat je dan die overige 2? In de ambu?

Soms is het wenselijk om bijv 1 spitsers op te offeren bij een amburit om die op de staart te zetten. Laatst nog gedaan bij een transport wat met 50km/u over de A13 ging.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #322 Gepost op: 31 oktober 2012, 23:32:56
Soms is het wenselijk om bijv 1 spitsers op te offeren bij een amburit om die op de staart te zetten. Laatst nog gedaan bij een transport wat met 50km/u over de A13 ging.

Ben het met je eens, dat het soms wenselijk is om een staartrijder te hebben en dan is het lekker als je een extra motorrijder er bij heb. Ik moest vorige maand een shovel over de A10 begeleiden. Dan rij je ook aan de staart om het achter opkomend verkeer tijdig te waarschuwen, dit daar het snelheidsverschil dusdanig groot is dat het gevaar kan gaan opleveren.

dus zal ik mijn zin anders formuleren. In principe heb je bij een begeleiding van een ambu nagenoeg nooit een staartrijder nodig, tenzij.....


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #323 Gepost op: 31 oktober 2012, 23:33:49
Ben het met je eens, dat het soms wenselijk is om een staartrijder te hebben en dan is het lekker als je een extra motorrijder er bij heb. Ik moest vorige maand een shovel over de A10 begeleiden. Dan rij je ook aan de staart om het achter opkomend verkeer tijdig te waarschuwen, dit daar het snelheidsverschil dusdanig groot is dat het gevaar kan gaan opleveren.

dus zal ik mijn zin anders formuleren. In principe heb je bij een begeleiding van een ambu nagenoeg nooit een staartrijder nodig, tenzij.....

Dat klopt;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #324 Gepost op: 31 oktober 2012, 23:40:52
Dat klopt;)

Gelukkig, zijn we het daar iig over eens.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #325 Gepost op: 1 november 2012, 07:31:52
Krijgen spitsers en de commandant verschillende trainingen? Of wisselt men gedurende de opleiding van plek? Zodat elke rol geoefend word?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #326 Gepost op: 1 november 2012, 07:40:50
Krijgen spitsers en de commandant verschillende trainingen? Of wisselt men gedurende de opleiding van plek? Zodat elke rol geoefend word?

Bij ons wisselt men dat af tijdens de opleiding/training. Elke motorrijder moet beide taken kennen.

Volgens mij is dit ook het geval bij de overige regio's.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #327 Gepost op: 1 november 2012, 07:50:14
VTB1 is commandant, staart en flank.
VTB2 is spitsen.

Alle motorrijders moeten beide opleidingen behalen.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #328 Gepost op: 1 november 2012, 08:00:31
VTB1 is commandant, staart en flank.
VTB2 is spitsen.

Alle motorrijders moeten beide opleidingen behalen.

@Marruk;

Dank voor de aanvulling.  O0

Bij mij weten krijgen niet alle regio's beide VTB's.

Weet iig dat HGL, R-R en KNL een VTB opleiding/training geven. Weet dus niet hoe het in andere regio's is geregeld.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #329 Gepost op: 1 november 2012, 08:44:17
De Verkeers Technische Begeleiding (afgekort tot VTB), is een afdeling van de verkeerspolitie, die zich bezighoudt met het begeleiden van spoedeisende diensten en vips. Bij een spoedeisende diensten kan men bijvoorbeeld denken aan een ambulance of brandweer, maar ook hulpdiensten zonder geluidssignalen en die dus niet zomaar overal tussendoor kunnen. Bij vips kan men bijvoorbeeld denken aan een lid van het Koninklijk Huis dat van A naar B gebracht moet worden. Vaak wordt dit verward met de Koninklijke Marechaussee, deze vormen echter vaak een ere-escorte.

De vorming van de stoet

De vorming van een escorte bevat de volgende motorrijders:

De spitsers
Voorop rijden twee of meer spitsers, dit zijn de motorrijders die de te passeren wegen en kruisingen vrijmaken, zodat de stoet kan blijven rijden. Op kruisingen zetten zij, zoals dat heet, een blok. Dat wil zeggen dat ze al het verkeer op die kruising een stopteken geven en het kruispunt helemaal vrij maken, inclusief de rijbanen waarlangs de stoet komt.

De commandant
De commandant is de motorrijder die voor het te begeleiden voertuig rijdt. Of, bij meerdere te begeleiden auto's, voor de voorste. Het te begeleiden voertuig is afhankelijk van hem en volgt zijn bevelen op. Als de spitsers rechtsaf gaan, maar de commandant rechtdoor, gaat het voertuig ook rechtdoor. Een ambulance kan niet horen wat de motorrijders onderling zeggen en weet dus niet wat de route is. Hij is daarbij aangewezen op de instructies van de commandant. Deze moet dus duidelijk aangeven welke kant ze opgaan. Dit doet hij door middel van een knipperlicht en hij steekt duidelijk en langzaam zijn hand uit naar de richting. Als hij ziet dat er verderop filevorming is, geeft hij dit door aan het te begeleiden voertuig.

De staartrijder
De staartrijder is de motorrijder die helemaal achteraan de stoet rijdt. Hij geeft de kruisingen weer vrij en eventuele auto's die aan de kant stil zijn gezet weer een oprijteken. Bij ambulance ritten is de staartrijder vaak niet nodig.

Ere-escorte
Eventueel rijdt er nog een ere-escorte van de Koninklijke Marechaussee mee. Deze rijden voor de stoet, maar achter de commandant.

De signalen
De motorrijders van de VTB gebruiken verschillende signalen. Optische en geluidssignalen. Bij het oprijden van een kruising blazen zij op hun fluitje en laten ±5 seconden hun sirene horen. Dit om merkzaam te maken dat ze op de kruising staan en er dus opgelet moet worden. Bij een auto of motor die de stoet tegemoet komt op een niet al te brede weg rijdt hij op de linkerrijbaan om de auto of motor te onderscheppen. Vervolgens geeft hij dit door aan zijn collega's. De staartrijder geeft de kruising vrij door - vaak staat hij op, maar niet altijd - het teken te geven dat het verkeer nu weer de normale verkeersregels in acht moet nemen. Dit teken vormt hij door zijn hand in de lucht te steken en vervolgens rond zijn pols draait. Hierbij fluit hij ook gedurende ±2 seconden.

Veilig een kruising over
Een stoet volgt een vast procedure tijdens het oversteken van een kruising. Een spitser rijdt een stuk vooruit en zet de kruising stil, vervolgens wordt het deel vanwaar de stoet komt vrijgemaakt. Als de kruising stilstaat en het te berijden vlak leeggetrokken is heeft de agent er 'een blok gezet' Zodra de volgende spitser op de kruising komt rijdt de eerste verder. De staartrijder geeft vervolgens de kruising weer vrij.

Op de snelweg
Op de snelweg wordt er inhalend gereden. Zo voorkomt men dat er kwaadwillenden gelijk met de stoet meerijden. Een spitser rijdt een heel stuk vooruit en geeft eventuele filevorming of afsluitingen door. Ook maakt hij een baan vrij. Te opdringerige voertuigen aan de achterkant van de stoet krijgen van de staartrijder het teken dat ze af moeten remmen. De spitsers blokkeren ook de opritten, zodat er geen auto's de snelweg op kunnen op het moment dat de stoet langskomt.

File
Bij file heeft het weinig zin om al het verkeer door te laten rijden. In dat geval wordt het verkeer zoveel mogelijk naar de kant geloodst en rijdt de stoet op de Duitse manier: tussen het verkeer door.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeers_Technische_Begeleiding