Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 408241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #330 Gepost op: 1 november 2012, 09:20:55
VTB1 is commandant, staart en flank.
VTB2 is spitsen.

Alle motorrijders moeten beide opleidingen behalen.

Bij ons wisselt men dat af tijdens de opleiding/training. Elke motorrijder moet beide taken kennen.

Volgens mij is dit ook het geval bij de overige regio's.
Dank voor de antwoorden! Deze vraag kwam bij mij naar boven tijdens het kijken naar de Blik op de Weg special, maar kon hier geen antwoord op vinden.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #331 Gepost op: 1 november 2012, 15:49:24
Is het een politie agent?  :D
Is het een verkeersregelaar?  :D
Nee! Het is een ambulance  0098

【 !AMBU BEGLEID BRANDWEER! 】PRIO 1 TS341 De IJssel P.I. Krimpen aan den IJssel OMS Vak: 5421010
user: Janwillem Ham


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #332 Gepost op: 1 november 2012, 16:43:41
Is het een politie agent?  :D
Is het een verkeersregelaar?  :D
Nee! Het is een ambulance  0098

【 !AMBU BEGLEID BRANDWEER! 】PRIO 1 TS341 De IJssel P.I. Krimpen aan den IJssel OMS Vak: 5421010
user: Janwillem Ham

Goed en creatief opgelost van de ambu chauffeur!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #333 Gepost op: 1 november 2012, 19:06:53
@Marruk;

Dank voor de aanvulling.  O0

Bij mij weten krijgen niet alle regio's beide VTB's.

Weet iig dat HGL, R-R en KNL een VTB opleiding/training geven. Weet dus niet hoe het in andere regio's is geregeld.

Het is (redelijk) eenvoudig. Alle motorrijders in Kennemerland worden VTB getraind. Heeft onder andere met het calamiteiten/verkeerscirculatieplan van Luchthaven Schiphol te maken.
De oefendagen zijn, voor zover ik weet, redelijk het zelfde opgebouwd. Vandaar dat je op dezelfde lokatie's ''dezelfde'' actie's ziet, zoals het zonder OGS rijden op de Van Heuven Goedhartlaan te Hoofddorp (en het met OGS rijden op bijv. de Vondelweg in Haarlem).
De oefendag wordt rustig opgebouwd, eerst het ''plaatje'' goed doen, daarna de druk opvoeren.

De VIP-VTB'ers is een select gezelschap uit de regio.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #334 Gepost op: 1 november 2012, 19:23:16
De oefendagen zijn, voor zover ik weet, redelijk het zelfde opgebouwd. Vandaar dat je op dezelfde lokatie's ''dezelfde'' actie's ziet, zoals het zonder OGS rijden op de Van Heuven Goedhartlaan te Hoofddorp (en het met OGS rijden op bijv. de Vondelweg in Haarlem).

En vergeet ook niet de route door de zuidtangent tunnel naar schiphol waar dan zowel met als zonder OGS over de Handelskade word gereden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #335 Gepost op: 1 november 2012, 19:25:53
En vergeet ook niet de route door de zuidtangent tunnel naar schiphol waar dan zowel met als zonder OGS over de Handelskade word gereden.

Begrijp ik het goed dat er alleen bepaalde routes geoefend worden?


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #336 Gepost op: 1 november 2012, 19:49:33
Citaat
MOTORAGENTEN HOUDEN VTB OEFENING
Gisteren mocht Jouw FM fotograaf Eric van Lieshout een dag mee met motoragenten van het korps Kennemerland die een instructiedag hadden in het begeleiden van een voertuig (VTB).

Een verkeerstechnische begeleiding kan voor een spoedeisende dienst zijn, zoals een ambulance of voor de brandweer. Maar ook een vip, zoals een lid van het Koninklijk Huis. In Kennemerland krijgen de motorrijders van de politie deze instructie, maar ook de motorrijders van de Marechaussee. Op deze manier krijgt iedereen dezelfde instructie en kan een begeleiding gedaan worden door een gecombineerd team van zowel politie als marechaussee.

Vandaag waren er twee teams, het ene team begeleidde een politiebusje en het andere team een ambulance. De dag begon met een briefing en omdat de agenten allemaal deze instructie een keer of twee hadden gedaan, ging de briefing voorspoedig.

Een begeleiding wordt in de meeste gevallen door drie motorrijders gedaan, twee spitsers en de commandant. De spitsers rijden voorop, maken de wegen en kruispunten vrij zodat de stoet kan blijven rijden. De commandant is de motorrijder die voor het te begeleiden voertuig(en) rijdt. Het te begeleiden voertuig is afhankelijk van hem en volgt zijn bevelen op.

In sommige gevallen is er ook een staartrijder, dit is de motorrijder die helemaal achteraan de stoet rijdt. Hij geeft de kruisingen weer vrij en eventuele auto’s die aan de kant stil zijn gezet weer een oprijteken. Bij ambulanceritten is de staartrijder vaak niet nodig.

Er werden diverse routes gereden, vanaf het bureau Hoofddorp naar het Spaarne Ziekenhuis, door naar het LUmc. Vanaf Leiden naar Schiphol (UGS A) en weer terug naar het bureau voor de lunch. In de middag lag de nadruk op vloeiend door het verkeer, zo min mogelijk afremmen en gas geven voor de ambulance, met rechte lijnen en ruime bochten. Dit om de ambulance zo stabiel mogelijk te houden voor het ambulancepersoneel en de patiënt. De route ging via de A5 naar Schiphol-Oost, via de Schipholweg naar Zwanenburg naar Spaarnwoude en zo naar Pontje Buitenhuizen. Toen via landgoed Beeckestijn naar Haarlem, helemaal binnendoor over de Spaarndamseweg en Waarderpolder naar het Kennemer Gasthuis. De laatste rit was via de Zuid Tangent terug naar het bureau in Hoofddorp.

Een VTB begeleiding is nooit zonder reden, het geeft de ambulancemedewerkers de kans om een patiënt of slachtoffer zo goed mogelijk te helpen en om toch zo snel mogelijk (en veilig) in een ziekenhuis te komen.

Denk hier aan, de volgende keer zijn ze misschien uw leven aan het redden. Volg de aanwijzingen van de motorrijders op en geef ze vrij baan.


http://www.jouwfm.nl/2012/11/01/motoragenten-houden-vtb-oefening/


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #337 Gepost op: 1 november 2012, 20:59:56

http://www.jouwfm.nl/2012/11/01/motoragenten-houden-vtb-oefening/

VTB Spoedtransport vanaf Leiden naar Schiphol (UGS-A)

www.112Meerlanden.nl
Begrijp ik het goed dat er alleen bepaalde routes geoefend worden?

Er is, voor zover ik weet, een les programma met daarin een opbouw, VTB-1, VTB-2 etc. Dat de ene VTB-1 dezelfde onderdelen bevat als de andere is niet zo vreemd denk ik  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #338 Gepost op: 1 november 2012, 21:04:59
Zie ook item in programma Cruise Control van RTVNH van 24 juni 2010:
http://www.rtvnh.nl/uitzending-gemist/tv/37/2820/Cruise+Control


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #339 Gepost op: 1 november 2012, 21:08:20
Meestal is het zo dat er gewoon een vtb-cursus gegeven word. Dan zijn er coll die hun vtb1 moeten halen en weer andere de 2. Zo vullen ze een opleiding. Mochten er niet genoeg cursisten zijn om een een opleiding te vullen dan zal de aanvulling gebeuren met collega's die 1 en 2 al hebben.
Verder is het zo dat je de vtb1 kunt doen met alleen OBMS (of hoe dat nu ook heet)
Voordat je aan de vtb2 begint moet je dus eerst OBMS, VTB1 en VSM (voortgezette rijopleiding)
Zo gaat het bij hier tenminste.