Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 408477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #490 Gepost op: 27 maart 2013, 14:46:07
Commandant ambulancebegeleiding tijdens VTB-opleiding
Gepubliceerd op 27 mrt 2013 TeamVerkeerDH

In deze video ziet u een gedeelte van een oefenrit tijdens de laatste VTB-opleiding. Dit keer vanuit de ambulance gefilmd. De route is in eerdere films ook al te zien geweest. Er is gedeeltelijk mee te luisteren met de communicatie alhoewel de kwaliteit van de audio niet altijd even duidelijk is. De commandant geeft aan zijn spitsers door wat zijn afstand van de kruising is, zijn snelheid en de kleur van de verkeerslichten. Verder geeft hij via handgebaren aan de ambulancechauffeur door of de snelheid omhoog of omlaag moet, of er oneffenheden in de weg zitten en wanneer er van rijstrook of richting gewisseld moet worden. De spitsers geven door welke rijstrook er bereden moet worden voor de kruising en andere bijzonderheden m.b.t. de route. Commentaar in de ambulance is van de VTB-instructeur en van de chauffeur zelf.

De audio in deze film is niet van de beste kwaliteit. We zijn nog bezig om dit voor een volgend filmpje te verbeteren zodat u optimaal mee kunt luisteren met de onderlinge communicatie.

In het verhaal hierboven staat dat de commandant de snelheid en hobbels moet aangeven... nu zie ik dit als "leek" zijnde niet terug in het filmpje.. ik heb hem helemaal afgekeken maar kun je mij punten aangeven waar dit gebeurde? En op welke manier word dit aangegeven door middel van hand gebaren of door middel van porto-communicatie?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #491 Gepost op: 27 maart 2013, 14:52:52
In het verhaal hierboven staat dat de commandant de snelheid en hobbels moet aangeven... nu zie ik dit als "leek" zijnde niet terug in het filmpje.. ik heb hem helemaal afgekeken maar kun je mij punten aangeven waar dit gebeurde? En op welke manier word dit aangegeven door middel van hand gebaren of door middel van porto-communicatie?

Daar waar men het tunneltje in rijd. Zie je de cdt met zijn linkerarm een gebaar maken. Tevens zie je meermaals dat hij de rijstrook aangeeft.

Misschien valt het mijn als motorrijder van de verkeersdienst meer op als een burger.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #492 Gepost op: 27 maart 2013, 15:32:20
Daar waar men het tunneltje in rijd. Zie je de cdt met zijn linkerarm een gebaar maken. Tevens zie je meermaals dat hij de rijstrook aangeeft.

Misschien valt het mijn als motorrijder van de verkeersdienst meer op als een burger.

Nogmaals gekeken inderdaad zie je de rijstroken aangegeven word... Alleen het harder en zachter zie je niet niet...
En in de tunnel zie je inderdaad een gebaar waarschijnlijk heb ik die eerder over het hoofd gezien doordat er een overbelichting op de camera is. Alleen zie ik dat gebaar eerder als rijstrook aantonen dan als pas op hier is een hobbel...
Maar zoals ik eerder aangaf ik ben een leek en heb er geen verstand van... :) moet het puur van de beelden hebben die trouwens in combinatie met geluid en het commentaar in de ambulance erg mooi zijn... Ditmaal was het ook meer uit het perspectief van de docent leek het wel...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #493 Gepost op: 27 maart 2013, 15:38:36
Ik kon de gebaren redelijk duidelijk zien - maar is er geen risico dat tegenliggers ze ook zien en misschien verkeerd begrijpen?
Tweede vraag: afstand tot kruising - hoe weet de commandant die? Puur ervaring/bekendheid met de gereden route?

(Overigens - groetjes uit Ft. Lauderdale - hier is het lekker motorrijden, geen sneeuw/ijs te zien O0)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #494 Gepost op: 27 maart 2013, 15:41:53
Tweede vraag: afstand tot kruising - hoe weet de commandant die? Puur ervaring/bekendheid met de gereden route?

FD,

dat is idd puur ervaring en plaatselijke bekendheid.

en bedankt voor die steek onder de gordel vanuit FL. Jammer hoor. :P


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #495 Gepost op: 27 maart 2013, 15:44:16
Naast ervaring en plaatselijke bekendheid is het volgens mij zo dat de meeste lantarenpalen ongeveer 30 meter uit elkaar staan wat makkelijk rekenen is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #496 Gepost op: 27 maart 2013, 17:47:42
Grappig, volgens mij is de instructeur dezelfde man die instructeur was tijdens de VTB special van blik op de weg. :)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #497 Gepost op: 27 maart 2013, 17:59:15
Vorige filmpje:

Oefenrit Verkeerstechnische begeleiding (VTB)

10:30, een oude witte motorjas...?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #498 Gepost op: 27 maart 2013, 18:44:56
In het verleden heb ik een keer gelezen dat de commandant zijn achter blauwe lamp achter niet zou mogen gebruiken omdat dit storend zou kunnen zijn voor de chauffeur achter hem... Nu zie ik in de filmpjes dat de blauwe lamp toch aanstaat...

Wat is daar de reden van? :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #499 Gepost op: 27 maart 2013, 18:54:18
Het filmpje gezien hebbende (en al diverse andere situaties gezien van de begeleiding) vond ik dit filmpje toch wel eentje in de sfeer "veel leerpuntjes", iets wat de instructeurs ook een aantal keer zeggen. De rijstrook verandering word inderdaad aangegeven, maar verder heb ik de commandant wel eens actiever gezien. Tramrails werden hier niet aangegeven (en je hoorde de auto aardig trillen), de commandant zit soms ver voor de auto, soms heel dichtbij (wat in mijn ogen gezien word als commandant mindert vaart of gaat harder zonder teken), en ook de spitsers gaan niet helemaal lekker. Een paar keer is de stoet al bij een kruispunt terwijl deze nog niet leeg gemaakt is.

Echter ik kijk er ook als leek naar, in de zin dat ik er niet in getraind ben. Wat betreft die lamp weet ik alleen dat deze uit moet bij de VIP begeleiding, bij de ambu mag deze volgens mij uit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v