GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 86190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik meen volgens r-m dat het verplicht is voor rzt maar gw's hebben idd uitstel. ik dacht dat ivm met ects1/2 een oboard stm kregen waardoor vv automatisch ook voor hun zal werken

Ondoordacht, zoveel afko's gebruiken? Of gewoon interessant doen?  ;D

Even een poging tot vertaling:

Ah, maakt het al ietsjes duidelijker!  O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/435741/2009/10/07/Door-rood-rijden-was-oorzaak-treinbotsing.dhtml

Door rood rijden was oorzaak treinbotsing

Twee goederentreinen kwamen met elkaar in botsing onder een viaduct over de A15. FOTO ANP/MARCO DE SWART

DEN HAAG - De belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker. Dit schrijft verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker-treinbestuurder kwam daarbij om het leven.

Het sein bij Barendrecht was voorzien van het ATB-beveiligingssysteem, aldus Eurlings. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding. Er is een verbeterde versie waarvan na onderzoek momenteel circa 1250 seinen worden voorzien. Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden. (ANP)


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Ondoordacht, zoveel afko's gebruiken? Of gewoon interessant doen?  ;D

Ah, maakt het al ietsjes duidelijker!  O0

STM is een vertaal module van nationale systemen(ATB, L/PZB, TVM etc) naar ects dus dat je maar 1 treinbeinvloedingsysteem hoeft te gebruiken in plaats van van een dozijn en maar 1 systeem hoeft te trainen. In NL is het dus ATB-STM. Verder wil ik niet interessant doen. Ik dacht er ff niet aan dat ik niet op een treinforum zit.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Na het ongeval heb ik 4 nachten doorgebracht op het spoor in Barendrecht om de rotzooi op te ruimen. Het volgende viel mij op. De trein van DB Schenker was 40 mtr voorbij het wissel op het moment van impact tegen de ERS trein. Het sein stond 10 mtr voor het wissel. De DB Schenker trein had een terrein gewicht van +/- 2000 ton en een snelheid van net onder de 40 km/u. Wat ik me sinds 24-09-09  afvraag is het volgende: Had er ATB of STM of weet ik het wat op dat sein gezeten en de trein had direct na het passeren van het rode sein vol geremd dan had die DB Schenker trein volgens mij nog door het wissel geschoten en was de ERS trein er nog vol op gevlogen want volgens mij stop je 2000 ton trein niet in 50 mtr.

Wie kan dit bevestigen nog ontkennen en vervolgens onderbouwen?


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Citaat
Vastgesteld is dat de primaire oorzaak van het ongeval een STS-passage2 van
de DB Schenker-trein was. Het sein dat ten onrechte werd gepasseerd, sein Ons kenmerk 328 langs de spoorlijn van Rotterdam IJsselmonde naar Barendrecht, was VenW/DGMo-2009/9381 voorzien van het beveiligingssysteem ATB-EG (Eerste Generatie). Vrijwel alle seinen op het Nederlandse spoorwegnet zijn hiermee uitgerust. ATB-EG grijpt niet in bij snelheden lager dan 40 km/u.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/10/07/R172.htm
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Wie kan dit bevestigen nog ontkennen en vervolgens onderbouwen?
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar dit verhaal heb ik vaak gehoord en vind het erg logisch. Naar mijn mening creëert ATB-vv dus voor een groot deel schijnveiligheid.
Tegen de tijd dat het ATB-systeem doorkrijgt dat een trein niet op tijd stilstaat en een snelremming inzet, is het al te laat. Kijk maar naar de verhalen over een ingezette snelremming bij bijvoorbeeld de treinbotsing in Harmelen (1962) en in Arnhem (ik dacht 2007)...


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Na het ongeval heb ik 4 nachten doorgebracht op het spoor in Barendrecht om de rotzooi op te ruimen. Het volgende viel mij op. De trein van DB S<knipperdeknip> Wie kan dit bevestigen nog ontkennen en vervolgens onderbouwen?
Correct, ik meen dat een volledig beladen goederentrein (met containers of kolen / erts) met volle snelheid (80 - 100km/h) een minimale remsnelheid heeft 500 tot 750 meter.

De onderstaande video toont een trein die moet stoppen voor het inrijsein vanuit Duitsland naar Venlo. De snelheid ligt hier meestal rond de 50km/h, dus vergelijkbaar met ongeveer 40km/h. Tellen jullie mee hoeveel wagons hier nog voorbij schieten in de tijd dat de remmen worden ingezet vanwege de snelremming?

Freighttrain with a HEAVY BRAKE!!!!!!!!!!!!,Feb/20/2007!!!!!
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Zou prettig zijn om eens een beetje mickey mouse taal te gebruiken, niet iedereen is zo onderlegd als jij SR...  :D  ::)

STM is een vertaal module van nationale systemen(ATB, L/PZB, TVM etc) naar ects dus dat je maar 1 treinbeinvloedingsysteem hoeft te gebruiken in plaats van van een dozijn en maar 1 systeem hoeft te trainen. In NL is het dus ATB-STM. Verder wil ik niet interessant doen. Ik dacht er ff niet aan dat ik niet op een treinforum zit.

Citaat van: SRich op  4 Oktober 2009, 22:47:44
Ik meen volgens r-m dat het verplicht is voor rzt maar gw's hebben idd uitstel. ik dacht dat ivm met ects1/2 een oboard stm kregen waardoor vv automatisch ook voor hun zal werken


Ondoordacht, zoveel afko's gebruiken? Of gewoon interessant doen?  


Citaat van: jeroen76 op  5 Oktober 2009, 10:10:08
Even een poging tot vertaling:


Ah, maakt het al ietsjes duidelijker!  


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Hier een filmpje over de remsysteem van een duitse trein:

in het filmpje wordt de 'Notbremse' geactiveerd om te kijken wat er gebeurt. De handle in het passagierscompartiment die wordt uitgetrokken heeft het zelfde effect als een ATB ingreep of een door de machinist zelf aangesproken vol remvermogen van de trein.