functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 16667 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2004, 11:35:33
Hier is het zo, dat op de post VHF 16 uitgeluisterd word.
elke uitruk eenheid heeft marifoon. Wanneer je het water op gaat, meld je je in en het KWC weet dan dat je inzetbaar bent.

Ik kan me voorstellen dat op het strand he een probleem is om elke eenheid met een marifoon uit te rusten, maar ben wel van mening dat het een dusdanige meerwaarde heeft, dat het een afweging zou kunnen zijn om er toch voor te kiezen...
Je bent dan namelijk direct in contact met het KWC zodra er een melding binnen komt...

uitluisteren is toch ook geen probleem? Zodra de post operationeel is zet je de scanner of marifoon(zonder microfoon is het wel toegestaan) aan en je hoort alles...

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2004, 20:22:17
Ik bedoel te zeggen dat het Kustwachtcentrum zoals 9910001 terecht opmerkt niet van de hele kust weet wie buiten de KNRM wanneer inzetbaar is. Voorts is men niet altijd direkt telefonisch bereikbaar omdat men niet altijd een lijn vrij heeft en het ontbreekt aan tijd om een hele waslijst nummers te bellen (die soms ook nog eens gewijzigd zijn). Daarnaast heeft men niet overal gelijke middelen en geoefendheid. Het KWC kan alweer volgens OPPLAN SAR gebruik maken van anderen dan declared units wanneer noodzakelijk maar het lijkt me vrij logisch dat men m.b.t. ongevallen op zee eerst zaken doet waarmee zoals internationaal gebruikelijk is (SOLAS) vaste afspraken bestaan.
Op IJsselmeer en randmeren bestaat een heel andere situatie waar ik niet over spreek omdat ik hier geen ervaring mee heb al heb ik uit mijn kontakten wel begrepen dat men in zijn algemeenheid blij zal zijn als men ook hier alleen met de KNRM zaken hoeft te doen.
Het is namelijk gewoon een stuk overzichtelijker en handiger.
Nog een opmerking t.a.v. uitluisteren van de marifoon op een strandpost. Men heeft het in de zomer op de meeste strandposten druk genoeg met de eigen communicatie en is die marifoon uitluisteren een extra ongewenste belasting. Daarnaast, waar moet je op uitluisteren? VHF 16, lokale verkeerspost of komt de melding via politie waar je straks helemaal niet meer naar kunt luisteren net als met de GSM.

Kees  8) (die geniet van de zomer maar ook altijd weer blij is als het september is)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2004, 23:07:29
Het verkeer over 16 is zeer beperkt, daar wordt je niet moe van..

En wat betreft het liever zaken doen met de declared units dat is logisch, want daar hebben ze wat over te zeggen. Over reddingsbrigadeboten niet. Die staan onder het "lokale gezag". Dat is niet zo handig als je ze wel moet coördineren. Het is maar de vraag of ze naar je luisteren, of hun eigen plan trekken. Als dat nu je kritiek was dan was die terecht.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2004, 19:34:47
In de zuidhollandse en zeeuwse Delta komen de noodgevallen meestal niet via 16 VHF, maar via walradarkanalen (recreanten en beroepsvaart), 26 MHz (sportvissers), en mobiele en vaste telefoons van recreanten en strandpaviljoens.
Meldingen lopen veelal via de verkeerspost i.v.m. overzicht en over het algemeen goede gebiedskennis.

Als een gevalletje niet echt levensbedreigend is wordt er eerst gekeken naar andere mogelijkheden van passerende vaart, dienstvaartuigen op patrouille en bergers aleer de KNRM wordt gealarmeerd tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de hulpvrager.
Assistentie van de reddingsbrigades wordt alleen gevraagd indien noodzakelijk. Uiteraard krijgen ze een directe melding als het hun gebied betreft.
De kuststrook vind ik sowieso in eerste plaats een zaak voor de gemeente omdat de hulp primair land-based is en pas iets voor de Kustwacht-organisatie bij tekortschieten of ontbreken van deze hulp.

Kees  8)


Dave

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 29 februari 2004, 00:05:31
Ik bedoel te zeggen dat het Kustwachtcentrum zoals 9910001 terecht opmerkt niet van de hele kust weet wie buiten de KNRM wanneer inzetbaar is. Voorts is men niet altijd direkt telefonisch bereikbaar omdat men niet altijd een lijn vrij heeft en het ontbreekt aan tijd om een hele waslijst nummers te bellen (die soms ook nog eens gewijzigd zijn). Daarnaast heeft men niet overal gelijke middelen en geoefendheid. Het KWC kan alweer volgens OPPLAN SAR gebruik maken van anderen dan declared units wanneer noodzakelijk maar het lijkt me vrij logisch dat men m.b.t. ongevallen op zee eerst zaken doet waarmee zoals internationaal gebruikelijk is (SOLAS) vaste afspraken bestaan.
Op IJsselmeer en randmeren bestaat een heel andere situatie waar ik niet over spreek omdat ik hier geen ervaring mee heb al heb ik uit mijn kontakten wel begrepen dat men in zijn algemeenheid blij zal zijn als men ook hier alleen met de KNRM zaken hoeft te doen.
Het is namelijk gewoon een stuk overzichtelijker en handiger.

Natuurlijk zal het KWC het liefst willen werken met Delcared units, omdat zij daat duidelijke afspraken mee hebben gemaakt. Mijn mening in deze is dat het KWC wel erg leunt op de KNRM. Andere units RedNed of geen Redned kunnen hier zeer moeilijk tussen komen, terwijl er best brigades c.q. reddingseenheden zijn die hiervoor in aanmerking willen komen. Het KWC zou in mijn ogen dus ook induviduele afspraken kunnen maken hierover.
Citaat
Nog een opmerking t.a.v. uitluisteren van de marifoon op een strandpost. Men heeft het in de zomer op de meeste strandposten druk genoeg met de eigen communicatie en is die marifoon uitluisteren een extra ongewenste belasting. Daarnaast, waar moet je op uitluisteren? VHF 16, lokale verkeerspost of komt de melding via politie waar je straks helemaal niet meer naar kunt luisteren net als met de GSM.

Kees  8) (die geniet van de zomer maar ook altijd weer blij is als het september is)

Het is volgends mij niet echt een belasting om de centralisten op een (strand)post VHF 16 te laten uitluisteren. Het is toch niet meer dan normaal dat iedere reddingpost in aktie kan komen, wanneer er iets gebeurd? Wanneer het noodverkeer niet op VHF 16 maar via een verkeerspost loopt, zou ik ook het kanaal van de verkeerspost uitluisteren, wel zo handig... Om nou politie uit te luisten is volgend mij niet nodig, aangezien zij geen maritiem noodverkeer afhandelen.
Het radio verkeer bij de reddingsbrigades verloopt via protocollen en die zijn niet moeilijk.
Wanneer een centralist deze kleine taak niet  zou kunnen doen, naast het eigen radioverkeer, moet hij toch echt een andere hobby gaan zoeken, want  hij is in dat geval ' De zwakste schakel'  ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 3 maart 2004, 12:12:21
Je kan niet ten alle tijde kanaal 16 uit blijven luisteren op een strandpost, niet ten alle tijde. Er ijn momenten dat je meer zaken aan je hoofd hebt en niet naar kanaal 16 kan blijven luisteren. Dit heeft geen zak te maken met de cappaciteit van  de  mensen die daar zitten maar meer met de andere zaken. De meeste meldingen aan de kustwacht binnen het brigadegebied worden toch niet via de marifoon gegeven maar via de telefoon of andere middelen. Als je pas kan reageren op de melding  dat een reddingsboot wegvaart is er veel kostbare tijd  verloren.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 3 maart 2004, 16:10:38
De meldingen van het RCC worden zoveel mogelijk via VHF 16 gegeven. Wanneer er niets op het water is, zal het RCC via een RAC de reddingsboot alarmeren.

Dus... uitluisteren van VHF 16 kan een uitruk versnellen.
Kijk, in 90% van alle meldingen wordt het KWC op VHF 16 aangeroepen, en dat verkeer hoor je dan ook, dus heb je alle informatie en kun je al in aktie komen, voor je gealarmeerd bent...

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #37 Gepost op: 3 maart 2004, 22:52:33
Helaas luisteren wij VHF 16 nooit uit (bijna). Wel bijvoorbeeld naar CPA en Politie. Een beetje centralist weet gewoon wanneer hij/ zij een bericht hoort dat van belang kan zijn, bijvoorbeeld de roepnummers van auto's.

Zeker afgelopen jaren maakten de meldkamers dankbaar gebruik van het meeluisteren. De CPA stuurde ambulances aan en vroegen alleen of de reddingsbrigade had meegeluisterd. Dat zelfde gold voor de Politie, ondanks de RN mobilofoon in de strandauto.
Helaas zal dat nu voor ons gaan veranderen ivm C2000, GMS en GIS. Het delay van het alarmeren mag niet de 2 minuten overschreiden. Dat is de tijd die vastgelegd is naar de Meldkamers om adequate hulp onderweg te sturen. De vraag dan is, is het inzetten van de HOGE reddingboot "Seeker" een adequate optie of noodzaak.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 4 maart 2004, 00:10:00
De vraag dan is, is het inzetten van de HOGE reddingboot "Seeker" een adequate optie of noodzaak.


Het inzetten van HOGE is geen noodzaak als alles gaat bij de RB zoals het hoort. Wij werken dan als adequate optie. Maar als wij 16 uitluisteren en daar horen hoe een schip aan de kustwacht in paniek om een reddingsboot vraagt zijn we er meestal al uit voor de piepers afgaan.* Dat is geen noodzaak, maar wel mooi meegenomen.

Henk

*dat ligt niet aan de kustwacht, maar aan de traagheid op de brandweer meldkamer hier, er zit weleens 10 minuten of meer tussen. Brandweer gesprek gaat voor alarmering reddingsbriagade.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 4 maart 2004, 09:53:52
99% van de incidenten gemeld via kan 16 vindt niet plaats in of nabij de bewakingsgebieden van de kustbrigades.
Overigens roept ook een groot gedeelte watersporters om hulp terwijl dat helemaal niet nodig is.
Dus eerst kalmeren, exacte hulpvraag bepalen en dan pas actie. Het is tamelijk zinloos om als een kip zonder kop ergens naar toe te scheuren, er vervolgens achter te komen dat je daar niet nodig bent en vervolgens bij een echte hulpvraag aan de andere kant van je gebied te laat te komen.
Daarom ervaar ik het ook (zeker in ons gebied) totaal onzinnig om op een strandpost het werk van de Kustwacht over te nemen. Je taak op het strand is van een heel andere orde.
Zoals eerder aangegeven in het Zeeuwse alarmeert indien noodzakelijk de lokale verkeerspost de strandwachtposten.
Omdat niet iedere vrijwilliger even gediciplineerd met een zender omgaat en de meeste reddingbrigades op de basisposten te grote zendvermogens gebruiken en zodoende voor enorme ethervervuiling zorgen kan dat uitluisteren van o.a. kan. 16 nou net teveel zijn.
Mijn devies, beperk je tot je eigen kanalen en taken en streef naar 100% functioneren, dan heb je al werk genoeg.

Henk, Jullie "taak" (naar ik heb begrepen hebben jullie met niemand vaste dwingende overeenkomsten) is in dit geval een heel andere en niet te vergelijken met een strandwacht aan de Noordzeekust die een overeenkomst heeft met de lokale gemeente.

Kees  8)