functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 11283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 5 maart 2004, 15:39:12
Ok, dan begrijp ik het  ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #51 Gepost op: 5 maart 2004, 16:17:07
Dit geeft wel aan dat duidelijke afspraken van groot belang zijn, met name afspraken met de kustwacht zijn moeilijk ten uitvoer te brengen, watik ik tot nu toe zie. De afspraken worden steeds beter en de hulpverlening ook, door gesamelijk met andere brigades vergelijkbare afspraken te maken is een goede bewaking gemakkelijker te realiseren.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 5 maart 2004, 16:42:25
Klopt, zal altijd wel een probleem blijven...

Dave


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #53 Gepost op: 6 maart 2004, 00:04:21
Niet meeliften, in de meeste gevallen laten wij dan de knrm alarmeren in enkele gevallen niet. We worden ook niet altijd zelf goed  gealarmeerd maar hier wordt aan verbetering gewerkt. Je luisterd wel altijd mee of deze alarmeringen van belang zijn voor de kustbrigade. Maar het is niet zo dat wij alleen door het uitluisteren van andere instantie gealarmeerd worden, vaak worden wij gealarmeerd door de omstanders op het strand, andere brigades, of door de knrm.

9910001

Voorbeeldje uit de praktijk (Den Helder): Alarmering KNRM op Texel voor jacht in de problemen; binnen 5 minuten alarmering ingetrokken. Toch blijf je op de hoede.. je weet nooit of er iets fout kan gaan en je kunt helpen.

Na een aantal minuten: alarmering KNRM Den Helder en KNRM Callantsoog: melding van aangespoelde drenkeling; precies op de grens van het bewakings gebied Paal 13/RBDH. Geen moment getwijfeld en in de 2710 gesprongen en met toeters en bellen die kant op. Ondertussen heeft de dichstbijzijnde post een boot die kant opgestuurd, omdat daar de melding over de pieper gehoord is. Het was zeker een mooie actie!
Het lijkt inderdaad wel wat op meeliften, meestal voel je zoiets wel goed aan.

bAdemArk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 6 maart 2004, 00:30:58
Kijk daar hou ik van, niet zeuren: gaan!!!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 6 maart 2004, 02:44:38
Er werd mij iets in de mond gelegd wat ik niet heb gezegd.
Zover mij bekend zijn er geen problemen m.b.t. RAC wat de Kustwacht niet informeert. Daarnaast is er ook nog telefonisch contact tussen verkeerspost en KWC.
Bij het KWC is niet bekend welke strandposten er aan de Nederlandse kust zijn uitgerust met welke middelen en wanneer of die in welke mate inzetbaar zijn, dit is niet bij te houden en in de meeste gevallen ook niet interessant.
Bij de verkeerspost is dit wel bekend in het eigen werkgebied, zodat bij een incident deze post als OSC de zaak verder regelt en nauw contakt onderhoud met het KWC.

Kees 8)


Dave

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 6 maart 2004, 13:39:05
Wellicht eens een goed idee, om bij het KWC een lijstje af te geven, welke post er een snelle boot on of auto heeft?


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 6 maart 2004, 20:05:03
op zich een goed idee, maar als je je niet goed kunnen bereiek ndan zal het ook niet gebruikt worden. Dus ook een telefoonlijst en een alarmeringslijst. Daarom is het alarmeren via de RAC meer voor de hand liggend, dit omdat deze toch al weten welke posten er open zijn en hoe ze ons moeten alarmeren. En vaak gaat het dan toch om meldingen op rand zee en land.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 7 maart 2004, 01:50:30
Tuurlijk, via het RAC is makkelijker voor de alarmering. Maar het wel handig, wanneer het KWC weet wat voor eenheden waar gestationeerd zijn. Zolang het KWC niet weet wat voor eenheden er op een bewakingsdag voor de kust dobberen, zullen ze ook geen gebruik van de diensten kunnen maken, toch?

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 7 maart 2004, 11:54:59
Tuurlijk, via het RAC is makkelijker voor de alarmering. Maar het wel handig, wanneer het KWC weet wat voor eenheden waar gestationeerd zijn. Zolang het KWC niet weet wat voor eenheden er op een bewakingsdag voor de kust dobberen, zullen ze ook geen gebruik van de diensten kunnen maken, toch?

Dave

Dave,

denk je nu echt dat als er voor Zandvoort 5 hulpverleningsboten en 2 patrouille boten van de Reddingsbrigade aan het "dobberen" zijn, dat het KWC wil gebruiken.
Nee, om de simpele rede dat reddingsbrigades door hun autonomie een hele andere invulling geven aan de term "hulpverleningsboot". Dat zelfde geldt voor hun inzetbaarheid.
De KNRM heeft in een convenant met het KWC vastgelegd alwaar zij aan moeten voldoen om diverse "declaered units" langs de kust te hebben met hun inzetcriteria.
Beide kunnen en worden via RAC gealarmeerd alleen in geval van een situatie binnen de gemeente grens gaat als eerste de reddingsbrigade en voor incidenten buiten die grens gaat de KNRM. Maar zij kunnen elkaar wel assisteren op elkanders gebied.
Omdat een dergelijke richtlijn ontbreekt op de Randmeren ontstaat er een soort van "wild west"-tafreel, tussen bijna identieke boten van reddingsbrigades, KNRM en andere waterhulpdiensten.
Elke hulpverlening start met communicatie.