functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 16659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2004, 09:23:10
Wat stelt men aan minimum eisen aan bijv. een strandpatrouille of uitkijk? leeftijd, aantal, vaardigheden, evt meelopen van aspirant vanaf welke leeftijd?
Draait men met een vergoedingsysteem of zijn er mensen met een contract die op de loonlijst staan?

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2004, 10:49:10
Dat is het mooie van een wat grotere bewakingspost, er is voor elk wat wils. Hoe groot is het KNRM gehalte bij jullie brigade. Wij beschikken over 5 man verdeeld over 2 stations.

Correctie Mark, twee grote bewakingsposten welke 24/7 en het gehele jaar te gebruiken zijn voor inzetten, maar ook een sociaal praatje en instructie.

En wat de patrouilles betreft, alles staat vastgelegd in het "strandboek", maar bij ons geen vergoeding, alleen de koffie is gratis en de contributie 15 Euro.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2004, 12:48:57
Ik vrees dat er hier in het zuidwesten dan alleen af en toe ad-hoc acties zouden plaats vinden onder af en toe een koffieuurtje maar zeker geen echte bewaking.

Kees  8) (die perplex staat over zoveel belangeloze inzet)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2004, 12:55:13
Zodra je er voor betaald wordt vind ik het niet meer leuk. Ik werk al de hele week. Straks (begin juni) weer een hele week naar Turkije (zucht!), geluid verzorgen in een theater. Dan ben ik blij als ik weer even het Turkse strand kan verwisselen voor het Gooimeer!

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2004, 13:55:14
Op een strand langs de noordzee is een goede bekaing noodzakelijk. Dit omdat er  veel verschillende gevaren zijn. Op de grotwere binnenwater kan het wenselijk zijn om in de drukke dagen een goed toezicht te hebben waardoor het veiliger wordt. Op de noordzee strand is het noodzakelijk en als er onvoldoende leden zijn welke dit doordeweeks of in het weekend uit kunnen voeren ijn betaalde krachten zeker wenselijk. Dit moeten dan mesnen zijn die hier volle werkweken mee bezig zijn en dit niet naast hun huidige werk doen.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2004, 14:25:33
Dat hangt er maar vanaf wat de beheerder (gemeente) en het strand met (lokaal of toeristisch) publiek als eis stelt. (risicoinventarisatie)
alle onderdelen voortdurend of maar een gedeelte incidenteel:
1 - toezicht houden
2 - redden
3 - verdere hulpverlening

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2004, 09:40:06
Dat hangt er maar vanaf wat de beheerder (gemeente) en het strand met (lokaal of toeristisch) publiek als eis stelt. (risicoinventarisatie)
alle onderdelen voortdurend of maar een gedeelte incidenteel:
1 - toezicht houden
2 - redden
3 - verdere hulpverlening

Kees  8)

Leuk verwoord Kees,

maar als reddingsbrigade medewerker voel je je toch niet prettig na een verdrinking op "jouw" stukje strand. Dan kan een Gemeente of ander particulier bedrijf wel zeggen van: "Ik zie de noodzaak er niet van!", maar als vrijwilliger van een reddingsbrigade beleef je dat toch geheel anders dan een papierschuiver van de Gemeenteraad of overbetaalde manager.

>:(

Vandaar dus geen rooster op het strand voor mij. Maar gewoon vrijwilliger, maar niet vrijblijvend.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2004, 11:44:51
Ik wil hier mee aangeven dat het niet doenlijk en/of noodzakelijk is om de gehele kust voortdurend 24/7 te bewaken.
Mogelijk dat het met mijn professie en leeftijd te maken heeft maar als ik iets niet kan voorkomen omdat de "baas" me niet de middelen geeft of dat iets net buiten het mij toegewezen verantwoordingsgebied ligt, is dat misschien vervelend maar niet meer dan dat.
Je moet uitkijken dat je niet de verantwoording van anderen op je schouders neemt.
Ten eerste maakt dat anderen (individuele recreanten en gemeenteraadsleden) lui en je houd het ook niet zo erg lang vol.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2004, 14:02:00
Maar door mensen niet aan te spreken op hun verantwoordelijkheid als bestuurder, creeër je voor de onbekende badgast wel een "schijnveiligheid".

En dan heeft het misschien te maken met mijn proffessie om door middel van improvisatie en "doortastend" optreden er toch het beste uit te halen, wat haalbaar was/ is.

Simpel gezegde: niet geschoten is altijd mis. Oke landelijk zal strandbewaking niet goed geregeld kunnen worden, maar mijn insteek voor een Regionale Reddingsbrigade Voorziening, op basis van erkenning door de andere OOV organisaties, met bijbehorende afspraken ligt steeds meer binnen handbereik.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2004, 14:36:27
Duidelijkheid naar de recreant en terugkoppeling naar de verantwoordelijken om zodoende te komen tot een beter produkt is uiteraard een normale zaak, dat spreekt voor zich.
Maar als de gemeenteraad besluit om strand A wel te bewaken en B juist niet omdat dit sporadisch door recreanten wordt bezocht en dit ook duidelijk aan de strandovergangen duidelijk maakt en daarbij door bijv. ontbreken van parkeervoorzieningen en strandpaviljoens een ontmoedigingsbeleid voert, is het dus niet mijn probleem indien er op die locatie eens in de 10 jaar iemand komt te overlijden door een hartstilstand in het kouwe water.
We moeten niet de utopische gedachte hebben dat er geen slachtoffers hoeven te vallen aan het strand door naast iedere recreant een van overheidswege verantwoordelijke neer te zetten.

Kees  8) (die ook geen brandweerman naast het fornuis heeft)