functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 16663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 4 maart 2004, 10:58:29
99% van de incidenten gemeld via kan 16 vindt niet plaats in of nabij de bewakingsgebieden van de kustbrigades.

Dat is idd geheel eigen aan "het strand". Dat is evident aan een te ver in de zee raken van een badgast, die haal je ook gewoon terug zonder dat te melden aan de kustwacht.


Citaat
Overigens roept ook een groot gedeelte watersporters om hulp terwijl dat helemaal niet nodig is.
Dus eerst kalmeren, exacte hulpvraag bepalen en dan pas actie. Het is tamelijk zinloos om als een kip zonder kop ergens naar toe te scheuren, er vervolgens achter te komen dat je daar niet nodig bent en vervolgens bij een echte hulpvraag aan de andere kant van je gebied te laat te komen.

Dat doen wij anders. Wij varen liever tien keer voor niets als een keer te laat. Die tien keer voor niets is wel over heen te komen. Die ene keer te laat niet.
Als je door gehoor te geven aan een vage oproep een andere aanvraag niet meer kan honoreren moet je je afvragen of je wel voldoende eenheden tot je beschikking hebt.

Citaat
Daarom ervaar ik het ook (zeker in ons gebied) totaal onzinnig om op een strandpost het werk van de Kustwacht over te nemen. Je taak op het strand is van een heel andere orde.

Ik weet niet wie dat bedacht heeft: "de taak van de kustwacht overnemen" maar dat is vast niet iemand hier op het forum... Als je daarmee bedoelt dat het uitluisteren van 16 ( wat ieder op de zee en ruim binnenwater varend schip met marifoon behoort te doen) inhoudt dat je "de taak van de kustwacht overneemt", zou je eigen woorden willen gebruiken:  
Citaat
Zijn er hier mensen die wel eens op het kustwachtcentrum in Den Helder of op een lokale kustwachtpost zijn geweest en enig idee hebben van de werkzaamheden daar?

waarmee ik wil zeggen dat je niet "de taak van de kustwacht over neemt" door alleen maar naar kan 16 te luisteren, daar moet je meer voor doen.

Citaat
Zoals eerder aangegeven in het Zeeuwse alarmeert indien noodzakelijk de lokale verkeerspost de strandwachtposten.
Omdat niet iedere vrijwilliger even gediciplineerd met een zender omgaat en de meeste reddingbrigades op de basisposten te grote zendvermogens gebruiken en zodoende voor enorme ethervervuiling zorgen kan dat uitluisteren van o.a. kan. 16 nou net teveel zijn.

Wat een raar volkje dan die Zeeuwen, hier zijn daar bij de RB's nooit problemen mee, de enige die wat problemen geeft hier is Zaanstad, maar die heb ik vorig jaar niet meer gehoord.
Citaat
Mijn devies, beperk je tot je eigen kanalen en taken en streef naar 100% functioneren, dan heb je al werk genoeg.
Iedereen heeft recht op z'n eigen devies, dat zal ik je nooit ontzeggen.
Citaat
Henk, Jullie "taak" (naar ik heb begrepen hebben jullie met niemand vaste dwingende overeenkomsten) is in dit geval een heel andere en niet te vergelijken met een strandwacht aan de Noordzeekust die een overeenkomst heeft met de lokale gemeente.

Kees  8)

Nee, en als ik zo steeds meer hoor hoe "die dwingende overeenkomsten" het redden de voet dwars kunnen zetten maar goed ook. Precies reden waarom wij volgens het "KNRM" princiepe varen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 4 maart 2004, 11:41:52
Nee, dat is waar. De meeste surfers en zwemmers beschikken niet over een marifoon.

Maar ik zou wel eens willen weten, wat is de oorzaak dat er zo'n groot verschil tussen de Zeeuwse wateren is en de Ranmeren hier. Als er een zwemmer in problemen is wordt dat 99 van de 100 keer gezien door een voorbijvarend jacht met marifoon die de reddingsbrigade waarschuwt via kan 16 waarop de kustwacht zegt: Gooijer/Seeker/Blaricum 1/ Jantje Smit/ Huizer en weet ik veel wie nog meer, we hebben meegeluisterd, meldt U het even wanneer U ter plaatse bent?

Misschien weten de watersporters hier dat via de marifoon de kans op snelle hulp vele malen groter is dan via het zo door de kustwacht (en reddingsdiensten hier) verfoeide mobieltje door het hele 112 drama.

De marifoon hier is geen bijzaak maar hoofdzaak, en staat bij alle reddingsdiensten kontnu aan als ze op de post zijn. Er bereiken mij de laatste tijd opvallend weinig berichten over overspannen centralisten uit de regio.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 4 maart 2004, 11:43:59
Een zwemmer die te ver in zee raakt op een onbewaakte strandopgang zullen wij niet ten alle tijden zien, hierop wordt vaak mobiel om hulp gevraagt. Deze komen binnen bij de RAC en deze zal de brigade alarmeren en de knrm. De knrm wordt gealaremeerd voor een moglijke zoekactie, de reddingsbrigade zal er vaak eerder ter plaatse. De meldingen welke met de marifoon worden gegeven komen vaak van grotere vaartuigen waarbij een brigade weinig meerwaarde heeft, de brigade zal er wel gaan kijken.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 4 maart 2004, 15:39:30
Een zwemmer die te ver in zee raakt op een onbewaakte strandopgang zullen wij niet ten alle tijden zien, hierop wordt vaak mobiel om hulp gevraagt. Deze komen binnen bij de RAC en deze zal de brigade alarmeren en de knrm. De knrm wordt gealaremeerd voor een moglijke zoekactie, de reddingsbrigade zal er vaak eerder ter plaatse. De meldingen welke met de marifoon worden gegeven komen vaak van grotere vaartuigen waarbij een brigade weinig meerwaarde heeft, de brigade zal er wel gaan kijken.

9910001

Je geeft hier dus zelf de meerwaarde van een marifoon als standaard uitrusting voor de reddingsboten aan!
Wanneer je een marifoon aan boord hebt, kun je aan het RCC melden, dat je reeds ter plaatse bent. scheelt hun weer een (loze) alarmering voor de KNRM.

En waneer je toch gaat kijken, ga je zelf ook hulp bieden, probleem opgelost  ;D

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 4 maart 2004, 17:27:49
bovendien schetsen uitkijk en 91001 een groot SAR probleem, RAC's die wel alarmeren maar verzuimen de kustwacht op de hoogte te stellen. Als je op 16 ingemeld bent als reddingsboot heeft het zin dat het RAC er even ( als voorgeschreven in het OPLAN-SAR een telefoontje aan de kustwacht aan waagt. Die kan jou er dan heensturen nog voor de reddingsboot van de KNRM vaart. Maar je moet dan je zaakjes op het strand ook voor elkaar hebben. Wij hebben natuurlijk ook die afstands problemen wat minder omdat we in het gelukkige bezit van een snelle boot zijn. En er is hier voldoende materiaal. Ik zou niet graag bij een strand in m'n boot zitten en niet naar een ongeval mogen gaan "want daar komt tzt de KNRM wel voor" als ik weet dat ik er veel eerder kan zijn. Daar ben ik niet geschikt voor, dan gaan m'n vingernagels eraan. ;D.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 5 maart 2004, 10:51:44
Zeer afhankelijk van de melding of ik mijn vingers ga opeten. Een jachtje met motorproblemen welke voor anker liggen mag de knrm doen van mij, ook een jachtje welke vast ligt laat ik aan de knrm over. Een boot kan snel zijn maar moet ook het vemrogen hebben om een boot te slepen, hiernaast moet de boot ook voor lange tijd beschikbaar zijn om de boot terug te slepen. Als er meldingen zijn over surfers vermist of een drenkeling dan ga je natuurlijk wel varen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 5 maart 2004, 11:41:27
Maar hoe kan jij nou weten of het een bootje met motorproblemen of een vastloper betreft, wanneer je geen marifoon aan boord hebt ???

Je zal alleen maar de KNRM boot met grote snelheid ergens naar toe zien varen, toch???

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 5 maart 2004, 15:05:01
Niet helemaal, er staat wel een scanner op de post, ik kan meeluisteren op een brigade pieper naar de alarmeringen of ik kan opstappers naar hun auto zien sprinten omdat hun knrm pieper is gegaan (mits er voldoende personeel achter blijft). Dus dit merk je vaak eerder, als je dit niet hoort en de boot van de knrm ziet varen hoef je er zelf ook niet heen te gaan omdat ze er dan toch wel eerder zijn. Verder kunnen wij via de RAC gebeld worden met een melding of merken het zelf omdat iemand iets komt melden.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 5 maart 2004, 15:09:36
Niet helemaal, er staat wel een scanner op de post, ik kan meeluisteren op een brigade pieper naar de alarmeringen of ik kan opstappers naar hun auto zien sprinten omdat hun knrm pieper is gegaan (mits er voldoende personeel achter blijft). Dus dit merk je vaak eerder, als je dit niet hoort en de boot van de knrm ziet varen hoef je er zelf ook niet heen te gaan omdat ze er dan toch wel eerder zijn. Verder kunnen wij via de RAC gebeld worden met een melding of merken het zelf omdat iemand iets komt melden.

9910001

Oh gewoon MEELIFTEN op een alarmering van de KNRM... nee dan begrijp ik het ;D is net zo makkelijk he...
Je hebt helemaal gelijk...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 5 maart 2004, 15:21:33
Niet meeliften, in de meeste gevallen laten wij dan de knrm alarmeren in enkele gevallen niet. We worden ook niet altijd zelf goed  gealarmeerd maar hier wordt aan verbetering gewerkt. Je luisterd wel altijd mee of deze alarmeringen van belang zijn voor de kustbrigade. Maar het is niet zo dat wij alleen door het uitluisteren van andere instantie gealarmeerd worden, vaak worden wij gealarmeerd door de omstanders op het strand, andere brigades, of door de knrm.

9910001
9910001