Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 103129 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #140 Gepost op: 25 september 2003, 22:24:07
Michel, kan je ons mischien vertellen wat er allemaal wordt gedaan aan werkzaamheden als er een tunnelbuis dicht gaat? Schoonmaakwerkzaamheden, comntrole verlichting etc.?

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #141 Gepost op: 26 september 2003, 00:20:53
Ronald,

Er zijn nu kort achter elkaar twee uitrukken naar de tunnel geweest. Is er al een voorzichtige uitspraak te doen over de aanrijtijden?
Hi Shave....zoals beloofd: de aanrijtijd van de SIV, vanaf inmelden aan kazerne tot ter plaatse komen = 9 minuten. En dan hadden ze de sluizen "tegen"!


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #142 Gepost op: 26 september 2003, 01:16:07
wegdek reinigen
kolken reinigen
barrier reinigen
hulpposten checken
camera's schoonmaken
borden schoonmaken
eventuele schades repareren
luidsprekers checken
matrixborden reinigen
ventilatoren checken
vluchtluiken checken
dwarsverbindingen checken
etc.

Elke tunnelbuis gaat om de 14 dagen dicht voor onderhoud, dus elke buis gaat 12 keer in ouderhoud per jaar, voor de veiligheid van de weggebruikers.


firemanr

  • Gast
Reactie #143 Gepost op: 26 september 2003, 04:37:39
Is zoals ik het je al gezegt heb in de chat, heel wat. misschien dat ut naar de mensen toe wel eens medegedeelt kan worden waarom de tunnel zo vaak dicht gaat?
Velen hoor ik wel eens vragen :"Waarom die tunnel nou zo vaak dichtmoet???" :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #144 Gepost op: 26 september 2003, 07:16:40
Ronald,

Die aanrijtijden komen jullie nu wel gunstig uit denk ik of niet?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #145 Gepost op: 26 september 2003, 16:18:49
Dank je wel Michel. Bij de SIGMA hadden we het erover, vandaar. Het zal je op het RK ook nog wel gevraagd worden, denk ik. ;)

Christian


ad-geense

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 26 september 2003, 19:24:07
We hebben het nu wel altijd over de Westerscheldetunnel maar hoe gaat het nu met andere tunnels gaan die ook regelmatig dicht. En is er dan ook verkeer in 2 richtingen.  Ben benieuwd hoe men daar het onderhoud doet.

Je kan ook denken  de tunnel helemaal dicht voor een paar uur en dan beide zijden tegelijk aanpakken. Vroeger toen het bootje nog vaarde was het ook niet mogelijk om s'nachts over te varen.

En voor de hulpdiensten is het altijd wel mogelijk om even door de tunnel indien nodig.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #147 Gepost op: 9 oktober 2003, 16:11:02
Veiligheid Westerscheldetunnel goed

De Westerscheldetunnel is goed uit een onderzoek gekomen naar onder meer de veiligheid en het toezicht in de tunnel. Dat heeft de ANWB donderdag laten weten. De onderzoekers vinden de communicatievoorzieningen, brandpreventie en ontsnappingsroute goed.

Niet alles werd als positief beoordeeld. Zo zijn er opmerkingen gemaakt over het ontbreken van 'vluchthavens', die door automobilisten gebruikt kunnen worden in geval van pech. Ook zijn de noodtelefoons in de 6,6 kilometer lange tunnel moeilijk te herkennen.
 


Gelukkig maar!


Gelezen op www.nieuws.nl

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #148 Gepost op: 10 november 2003, 12:35:47
Westerscheldetunnel afgesloten door twee incidenten

Gezien op www.regioscannerzeeland.nl  ;)

BORSSELE - Maandagmorgen is de Westerscheldetunnel langere tijd gestremd geweest i.v.m. een ongeval. In de Westbuis van de Westerscheldetunnel waren om 07.53 uur twee personenauto's en een mestwagen betrokken bij een aanrijding. Door de aanrijding kwam een hoeveelheid mest op zowel rijstrook 1 als 2 van de westbuis.

Doordat niet meteen duidelijk was wat de inhoud van de tankwagen was, is meteen gealarmeerd voor Grip 3, waarbij meerdere brandweerkorpsen werden opgeroepen, zoals Axel, Terneuzen, Ovezande, Nieuwdorp, Borssele, Goes, Arnemuiden en Vlissingen. Hierbij zaten o.a. het gaspakkenteam van Goes, alsmede het HV team van Axel.

Ambulances uit Goes, Terneuzen en Hulst reden tevens aan op het ongeval, alsmede politievoertuigen en de wegbeheerder ( NV Westerscheldetunnel ).

Tegelijkertijd met het ongeval in de westbuis was tevens een pechgeval in de oostbuis. De tunneloperator heeft toen het gehele verkeer korte tijd stil gelegt, waardoor tot ongeveer 09.30 uur minder geen verkeer mogelijk was via de Westerscheldetunnel.

Toen om 08.24 uur via de bevelvoerder van het eerste voertuig duidelijk was dat het om een mestwagen ging, en geen tankwagen, kon de tunnel worden vrijgegeven voor de overige hulpdiensten, waardoor enkele van de overige nog aanrijdende voertuigen rechtsomkeer konden maken naar hun eigen kazerne die niet meer ingezet hoefde te worden. Ook de ambulances konden retour, daar er gelukkig geen gewonden waren.

Enkele van de ingezette voertuigen waren:

42-92 VC-2 Arnemuiden
43-90 ROGS Noord
45-61 HA Vlissingen met COH 42-90
47-31 TAS Borssele
47-37 TAS Nieuwdorp
47-38 TAS Ovezande
47-41 TAS Goes (Gaspakkenteam)
47-60 SIV Borssele
47-68 HA Borssele met HVH 47-78
47-94 HOVD Zuid-Beveland
47-95 OVD Zuid-Beveland
49-66 HA Goes + 43-81 (Deco-unit)
54-66 HA + COH 52-91 Sluiskil
54-90 ROGS Zuid
56-30 TAS Terneuzen
56-34 TAS Sluiskil
56-60 SIV Terneuzen
56-90 CDT Terneuzen
56-95 OVD Terneuzen
57-75 HV2 Axel

73-02 ambulance Goes
73-04 ambulance Goes
73-35 ambulance Terneuzen
73-38 ambulance Hulst
73-97 OVDG Noord
73-98 OVDG Zuid

diverse politie- en KMAR voertuigen


Oorzaak van het ongeval in de westbuis betrof een voertuig welke de mestwagen wilde inhalen, maar daarna tegen de mestwagen aan botste. Vervolgens botste het voertuig tegen de tunnelwand en nogmaals tegen de mestwagen. Door de opruimingswerkzaamheden was het nodig dat het een uur duurde voordat de westelijke tunnelbuis weer vrij gegeven kon worden. Door dit alles ontstonden voor de beide tunnelinritten en aanvoerende wegen kilometers lange files.



(16.50 uur)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #149 Gepost op: 10 november 2003, 14:15:08
En een aanvulling:

Gaspakken- en ontsmettingsteam Goes rukt standaard uit met de HA 49-66 + Deco-unit 43-81 en de TS 47-41.

Ook de HOVD (DA 47-94) is vanuit Goes richting Westerscheldetunnel gegaan.

Gr
Erik