Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 101310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #290 Gepost op: 15 juni 2010, 19:46:58
Dit draadje loopt al een tijdje, maar...

Is de Westerscheldetunnel NV niet aan te wijzen o.b.v. artikel 13 brandweerwet 1985 voor het instellen van een bedrijfsbrandweer?

Even los van de praktische aspecten; ik heb namelijk geen idee hoeveel mensen er bij die tunnel werken die eventueel een snel interventievoertuig o.i.d. zouden kunnen bemannen. Wellicht is hier iets te combineren in de taak van de weg- cq. tunnelbeheerder en een brandweertaak.
(zonder artikel 13 aanwijzing zou dat misschien ook nog niet zo'n gekke oplossing zijn).
Als er 25 mensen werken denk ik dat het veel is... Borsele heeft een SIV voor de tunnel die binnen 1 minuut op straat zit (dagdienstbezitting door kantoormedewerkers etc) en binnen een paar minuten bij de tunnel is.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #291 Gepost op: 16 juni 2010, 08:47:15
Dit draadje loopt al een tijdje, maar...

Is de Westerscheldetunnel NV niet aan te wijzen o.b.v. artikel 13 brandweerwet 1985 voor het instellen van een bedrijfsbrandweer?

Even los van de praktische aspecten; ik heb namelijk geen idee hoeveel mensen er bij die tunnel werken die eventueel een snel interventievoertuig o.i.d. zouden kunnen bemannen. Wellicht is hier iets te combineren in de taak van de weg- cq. tunnelbeheerder en een brandweertaak.
(zonder artikel 13 aanwijzing zou dat misschien ook nog niet zo'n gekke oplossing zijn).

Wat is het doel (achtergrond) van artikel 13?
En is dit van toepassing op een wegtunnel?

L.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #292 Gepost op: 16 juni 2010, 09:09:01
Als er 25 mensen werken denk ik dat het veel is...
Idd, en ik neem aan dat die mensen bij een calamiteit ook juist nodig zijn in hun functie.
Citaat
Borsele heeft een SIV voor de tunnel die binnen 1 minuut op straat zit (dagdienstbezitting door kantoormedewerkers etc) en binnen een paar minuten bij de tunnel is.
En Terneuzen ook :)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #293 Gepost op: 16 juni 2010, 12:47:15
Idd, en ik neem aan dat die mensen bij een calamiteit ook juist nodig zijn in hun functie.
Ga daar maar vanuit  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #294 Gepost op: 17 juli 2010, 15:15:29
Wat is het doel (achtergrond) van artikel 13?
En is dit van toepassing op een wegtunnel?

Gelet op artikel 2, lid 1 van besluit bedrijfsbrandweren 1990, welke verwijst naar paragraaf 2 van het besluit risico's en zware ongevallen, is het antwoord nee ;)

Maar dat had ik niet opgezocht voor ik mijn proefballonnetje op liet gaan 8)


Ik moet notificaties aan gaan zetten zie ik...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #295 Gepost op: 17 juli 2010, 23:27:30
Sla de nieuwe tunnelwet er ook maar eens op na  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #296 Gepost op: 4 september 2010, 19:19:44
Ze hebben in terneuzen zeker nooit gehoord van de mont-blanc tunnel... Bij twee richting verkeer in één tunnelbuis gaat heel het veiligheidsconcept de mist in. Als er een auto in brand gaat, ook zonder aanrijding, staat altijd een van de twee richtingen onder de rook... Zou de brandweer van Terneuzen ook achter de deze 'gedachte' staan? ::)

http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/7231768/Ga-anders-om-met-afsluiten-van-tunnel.ece

'Ga anders om met afsluiten van tunnel'

door Harmen van der Werf. zaterdag 04 september 2010 | 07:57 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 04 september 2010 | 08:56
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
De Westerscheldetunnel. ANP

De Westerscheldetunnel. ANP
Quantcast

TERNEUZEN - De druk op de NV Westerscheldetunnel om anders om te gaan met afsluitingen van de tunnel neemt flink toe.
Jan Lonink en Jaap Gelok, burgemeesters van Terneuzen en Borsele, willen hierover zoals gemeld overleg met de politie en de NV.

Het Terneuzense CDA-raadslid Jaap Scheele stuurde donderdag een open brief aan de NV Westerscheldetunnel en de politie. De PvdA-fractie in Terneuzen kwam gisteren met een motie over hetzelfde onderwerp en de Partij voor Zeeland stelt er maandag bij monde van Francois Babijn vragen over in de statencommissie economie en mobiliteit.

Volgens Terneuzens PvdA-raadslid Jack d'Hooghe moet het mogelijk zijn opstoppingen na een ernstig ongeval - zoals dinsdagmiddag op de Westerscheldetunnelweg plaatsvond - te voorkomen. Hij stelt als voorbeeld de Liefkenhoekstunnel bij Antwerpen. Bij afsluiting van één van de tunnelbuizen wordt daar het autoverkeer in beide richtingen, met een snelheidsbeperking, door één buis geleid.

D'Hooghe roept in zijn gisteren ingediende motie op hetzelfde te doen in de Westerscheldetunnel en andere oplossingen uit te werken. De PvdA-motie komt 30 september aan de orde in de Terneuzense gemeenteraad.

Maandag al zal fractievolger Babijn van de Partij voor Zeeland om uitleg vragen aan het dagelijks provinciebestuur. Hij zal pleiten voor betere informatievoorziening en wil dat de in april afgesloten Braakmanweg als calamiteitenroute achter de hand wordt gehouden. Giel van Boom van de Terneuzense partij TOP-Gemeentebelangen juicht alle aandacht toe. "Iedereen is nu gelukkig wakker geschud. Wij hebben hierover in april al vragen gesteld. Toen hebben B en W er zich met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #297 Gepost op: 4 september 2010, 19:43:26
Ter info: de westerschelde tunnel is voorzien van langsventilatie (ventilatie in de rijrichting). Daardoor ontstaat er achter een ongeval (waar de auto's in de file staan omdat ze er niet meer langs kunnen) altijd een rookvrije zone omdat de rook in de rijrichting afgevoerd wordt.

Als men nu in één tunnelbuis verkeer in twee richtingen wil laten rijden dan zal men de tunnel fysiek moeten aanpakken. Meer nooduitgangen + aangepast ventilatiesysteem. Waarschijnlijk zijn beide aanpassingen niet realistisch.

Misschien moeten de raadsleden zich eerst eens in de wetgeving verdiepen voordat ze populistische uitspraken doen.... :-X



http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Beleidsnota%20Tunnelveiligheid%20deel%20B_tcm174-275689.pdf

(...)
Door bij de omzetting van de EU-richtlijn in nationale regelgeving ook rekening te houden met de
bestaande praktijk in Nederlandse tunnels, wordt bij enkele technische voorschriften verder
gegaan dan de Europese minimumeisen. Het kabinet wil hiermee een daling van het in Nederland
bereikte veiligheidsniveau voorkomen. Concreet gaat het daarbij om de volgende maatregelen:
- Eén rijrichting per tunnelbuis
(...)



http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Richtlijn%20minimale%20veiligheidseisen%20voor%20tunnels%20van%20het%20trans-Europese%20wegennet_tcm174-267591.pdf

RICHTLIJN 2004/54/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 29 april 2004
inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels
in het trans-Europese wegennet

(...)

2.9.3. In tunnels met tweerichtingsverkeer en/of gestremd eenrichtingsverkeer is langsventilatie
alleen toegestaan indien uit een risicoanalyse overeenkomstig artikel 13 blijkt dat zulks
aanvaardbaar is en/of indien er specifieke maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld in de
vorm van een adequaat verkeersmanagement, kortere afstanden tussen de nooduitgangen,
rookafzuiging op regelmatige afstanden.


2.9.4. In tunnels waar een mechanisch ventilatiesysteem noodzakelijk is en langsventilatie op
grond van punt 2.9.3. niet is toegestaan, worden systemen met dwarsventilatie en semidwarsventilatie
aangebracht. Bij brand moeten deze systemen rook kunnen afvoeren.

2.9.5. Bij tunnels met tweerichtingsverkeer en een verkeersintensiteit van meer dan 2000 voertuigen
per rijstrook, met een lengte van meer dan 3000 meter, die voorzien zijn van een
bedieningscentrale en dwarsventilatie en/of semi-dwarsventilatie, worden ten minste de
volgende maatregelen getroffen met betrekking tot de ventilatie:
- er worden lucht- en rookafzuigkleppen geïnstalleerd die apart of per groep kunnen
worden bediend;
- de longitudinale luchtsnelheid wordt permanent gecontroleerd en de sturing van het
ventilatiesysteem (kleppen, ventilatoren, enz.) wordt hierop aangepast.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #298 Gepost op: 10 september 2010, 19:15:19
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FTunnel%20A4%20voldoet%20niet%20aan%20veiligheidseisen

&feature=player_embedded

'Tunnel A4 voldoet niet aan veiligheidseisen'

10 september 2010

'De tunnel die gepland staat in de nieuwe A4 bij Midden-Delfland voldoet niet aan de Europeese veiligheidseisen'. Dat zegt de commissie tunnelveiligheid, een adviesorgaan van de rijksoverheid. Rijkswaterstaat is het daar niet mee eens.

De zeven kilometer lange snelweg tussen Delft en het Kethelplein wordt half verdiept aangelegd en krijgt bij Schiedam een tunnel, die schade aan de natuur moet beperken. In het ontwerp staat dat de tunnel bij het Kethelplein twee buizen krijgt van ieder vier rijstroken. Dat is in strijd met het advies van de veiligheidscommissie, van begin dit jaar. Die pleitte voor vier buizen van twee rijbanen. Als er dan iets in de tunnel gebeurt, kunnen mensen beter vluchten.

Rijkswaterstaat was eigenlijk ook van plan om vier tunnelbuizen aan te leggen, maar de kans op files is dan groter. Bovendien zijn vier buizen duurder dan twee. Vorige week ondertekende demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een convenant, die de aanleg van de snelweg mogelijk maakt.

Rijkswaterstaat relativeert de uitspraken dat er niet aan de veiligheidseisen wordt voldaan. Dat zegt projectdirecteur Richard Jorissen. Zo ontkent hij ook dat bewoners in Schiedam, die bij de afzuiginstallatie van de tunnel wonen, schadelijke lucht inademen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #299 Gepost op: 13 september 2010, 21:25:21
Over tunnels in het algemeen:

Brandweeradvies tunnels zorgvuldig

Het onderwerp tunnelveiligheid is de afgelopen dagen in de landelijke en regionale media verschenen. Deze berichten hadden betrekking op vertraging van tunnelprojecten, de oorzaken hiervan en de rol van brandweeradviseurs daarbij. De Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) wil de rol van de brandweer graag toelichten.


Adviseren van het bevoegd gezag: realistische scenario’s

In het dichtbevolkte Nederland wordt steeds vaker gekozen voor tunnels en ondergronds bouwen, waardoor tunnelveiligheid een steeds belangrijker thema wordt. De brandweer is adviseur van het bevoegd gezag (meestal het College van B&W) bij veiligheidsvraagstukken. Voor tunnelprojecten is die adviestaak wettelijk vastgelegd.

 
Elie van Strien  

‘De wet- en regelgeving op tunnelgebied bepaalt dat elke tunnel moet zijn uitgerust met een basispakket veiligheidsvoorzieningen’, aldus NVBR-bestuurslid en portefeuillehouder Risicobeheersing Elie van Strien. ‘Dit pakket voorziet in een basisniveau van veiligheid voor weggebruikers en hulpverleners. De eventuele noodzaak van extra veiligheidsvoorzieningen wordt beoordeeld op basis van risicoanalyses.’

De brandweer kijkt daarbij vooral of mensen wel op tijd kunnen vluchten en of de hulpdiensten wel adequaat kunnen optreden. Als er een reële kans bestaat dat mensen niet tijdig kunnen vluchten of de brandweer niet goed bij de brand kan komen, worden er aanvullende maatregelen geadviseerd. ‘Het gaat hier dus nadrukkelijk niet om allerlei vergezochte scenario’s met een minimale kans dat het zich voordoet. Of die maatregelen vervolgens worden overgenomen, is een bestuurlijke keuze. De hulpdiensten adviseren over veiligheid, het bevoegd gezag besluit over de aanvaardbaarheid´, aldus bestuurslid Van Strien.

Bron: NVBR