Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 101512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #90 Gepost op: 8 september 2003, 10:33:46
Hoera..... ;D

Ben jij er blij mee dat die brandweer er nog niet is? ???
Er wordt inderdaad gesproken over een beroepsbrandweer in Vlissingen-Oost, alleen komt die ook niet echt van de grond! :-\

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #91 Gepost op: 8 september 2003, 10:48:32
Klopt. De onderhandelingen over een beroepspost voor Vlissingen-Oost zitten alweer een tijd vast. Ik denk dat twee beroepsposten alleen voor de tunnel vrijwel onmogelijk zal zijn, zeker nu ook Den Haag de steun heeft teruggetrokken. Om toch een snelle en goed bemande uitruk richting tunnel te kunnen garanderen denk ik dat een combinatie met een beroepspost voor het Sloegebied en voor een paar omliggende dorpen een belangrijk alternatief kan worden.....

We zullen zien. Ik denk dat een definitieve beslissing toch niet al te lang meer op zich kan laten wachten.

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 9 september 2003, 23:36:13
Ben jij er blij mee dat die brandweer er nog niet is? ???
Er wordt inderdaad gesproken over een beroepsbrandweer in Vlissingen-Oost, alleen komt die ook niet echt van de grond! :-\

Christian
Kunnen we er toch vanuit de vrijwilligersgroep naar vertrekken...... :-[


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #93 Gepost op: 20 september 2003, 01:59:50
Eerste dode bij ernstig ongeval in Westerscheldetunnel
RSZ, 20 09 2003

Terneuzen - Vrijdagnacht even voor 01.00 uur is bij tegenverkeer in de westbuis t.h.v. dwarsverbinding 2 een dodelijk ongeval gebeurd in de Westerscheldetunnel.

Het ongeval gebeurde tijdens de 2 wekelijkse afsluiting van een van de twee tunnelbuizen. Om beuren zijn de westbuis en de oostbuis afgesloten, waardoor in de andere buis tegenverkeer is. Dit houdt in dat in de bewuste buis voertuigen in tegengestelde richting rijden, met een maximum snelheid van 50 km/h.

Vrijdagnacht was er onderhoud in de oostbuis, waardoor tegenverkeer was in de westbuis. Nabij dwarsverbinding 2 ( aan de kant van Terneuzen ) botste een vrachtwagen tegen een personenauto aan. Hierdoor raakte een persoon ernstig gewond, een tweede persoon overleed terplaatse.

Meteen is er groot alarm geslagen, hulpdiensten kwamen uit Terneuzen, Hoek, Borssele, Ovezande, Goes en Vlissingen. De brandweer rukte uit vanuit beide richtingen met het SIV voertuig en een Hulpverleningseenheid (HA+HVH). Door snel handelen van de tunneloperator was de tunnel meteen afgesloten, zodat hulpdiensten snel terplaatse konden gaan.

De verbindingen liepen via 835, 884 en 437 betreffende politie; de brandweer werkte op kanaal 06, de CPA op kanaal 12. De Westerscheldetunnel was enkele uren gesloten i.v.m. bergingswerkzaamheden.

Enkele van de aanwezige hulpdiensten waren:

SIV 4760 Borssele
SIV 5660 Terneuzen
HA 4768 Borssele
HVH 4778 Borssele
HA 5662 Hoek
HVH 5672 Hoek
TAS 4731 Borssele
TAS 4738 Ovezande
TAS 5633 Hoek
TAS 5630 Terneuzen


Ben benieuwd . . . . . :-\


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #94 Gepost op: 20 september 2003, 07:34:40
Ik heb het gehoord, ja. Ik ben ook benieuwd wat er nu gaat gebeuren...

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #95 Gepost op: 20 september 2003, 08:21:43
Heb het thuis mee kunnen luisteren, dan is het wat makkelijker te communiceren alhier. Heb nu ochtenddienst, dus heb wel de nasleep . . . . . . :-[


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #96 Gepost op: 20 september 2003, 08:52:33
poeh,ja daar zat ik al op te wachten


ad-geense

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 20 september 2003, 12:44:44
Zoals altijd zeer tragies een ongeval altijd weer een teveel. :'(

Maar wat mij opvalt dat er zoveel voertuigen aanwezig waren o.a die aantallen TAS. Als er een of 2 HVV en SIV te plaatse zijn is toch wel voldoend. Of zijn de meeste derict terug naar hun thuisbasis gegaan.

De operator kan toch zien wat er ongeveer aan de hand is. en moet toch kunnen inschatten wat er aan hulp nodig is.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #98 Gepost op: 20 september 2003, 13:10:32
Alarmeringen vanuit de AC gaan naar GRIP niveau. Automatisch rukken de TAS voertuigen mee uit, ook al omdat bij een SIV (4) met HA (2) totaal slechts zes brandweerlieden aanwezig zijn. Aanvulling is daarom altijd gewenst lijkt mij. Dit bleek ook een beknelling te zijn.

Automatisch rukken dezelfde eenheden uit vanuit beide kanten . . . . .


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #99 Gepost op: 20 september 2003, 14:42:25
Tja tragisch dat dit is gebeurt,maar heeft de opschaling ook gewerkt zoals het afgesproken is met de diverse diciplines??