GRIP 1 Brandgerucht nieuwbouw Terminal 1 - Schiphol 23-11-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Brandgerucht nieuwbouw Terminal 1 - Schiphol 23-11-2009  (gelezen 2547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 23 november 2009, 20:03:44
Palmpie,

De melding kwam twee keer binnen en ik alarmeer op de info die ik binnen krijg.

RR (inzetstaven 2 Schiphol)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 23 november 2009, 20:26:36
Mijn mening: als dit nodig is om de veiligheid te waarborgen zijn er te weinig pro-actie en preventieve maatregelen genomen...  ;) :-X Had er geen rook en warmte afvoerinstallatie aangelegd moeten worden gezien de ontruimingstijd en de schade die rook aanricht? ??


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 24 november 2009, 20:38:09
Mijn mening: als dit nodig is om de veiligheid te waarborgen zijn er te weinig pro-actie en preventieve maatregelen genomen...  ;) :-X Had er geen rook en warmte afvoerinstallatie aangelegd moeten worden gezien de ontruimingstijd en de schade die rook aanricht? ??


Mooi puntje. Geheel met je eens. Maar daar gaat het nu hier niet om.

Op een indicatie van een "normaal" brandgerucht wordt er niet zo gereageerd. Maar als er binnen secondes na elkaar verschillende soorten melders gaan op één locatie is dat geen "normaal" brandgerucht. Gezien de populatie en bedrijfigheid van het "pand" brengt dit een potentieel "gevaar" met zich mee. Dus is er ook voor branden en hulpverleningen een vastgelegd lijstje met inzetcriteria. Dit lijstje staat gelijk aan inzetten voor de VOS. Bij een middel brand wordt er een inzetstaven 2 afgegeven en dus 2 OvD-Gen en 2 externe ambulances. Voor de BRW geldt een KVT alarmering.

RR (hoever gaat zelfredzaamheid?)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 26 november 2009, 10:20:55
Mooi puntje. Geheel met je eens. Maar daar gaat het nu hier niet om.

Op een indicatie van een "normaal" brandgerucht wordt er niet zo gereageerd. Maar als er binnen secondes na elkaar verschillende soorten melders gaan op één locatie is dat geen "normaal" brandgerucht. Gezien de populatie en bedrijfigheid van het "pand" brengt dit een potentieel "gevaar" met zich mee. Dus is er ook voor branden en hulpverleningen een vastgelegd lijstje met inzetcriteria. Dit lijstje staat gelijk aan inzetten voor de VOS. Bij een middel brand wordt er een inzetstaven 2 afgegeven en dus 2 OvD-Gen en 2 externe ambulances. Voor de BRW geldt een KVT alarmering.

RR (hoever gaat zelfredzaamheid?)

Waarom geen rechtstreekse camera verbinding (bij een incident) tussen meldkamer en dit object? Kan je gelijk zijn hoe 'echt' het is.  :)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2009, 09:29:43
Waarom geen rechtstreekse camera verbinding (bij een incident) tussen meldkamer en dit object? Kan je gelijk zijn hoe 'echt' het is.  :)

Ja kan wel, maar dat gaat dan via KLPD. De eerste filmbeelden van de Poldercrash van de KLPD waren bijna net zo snel als de camera beelden van de Nederlandse pers. Dat is mij ten minste mede gedeeld. Zelf liep ik er rond dus kon het niet zien.

We hebben het dan wel over de grotere incidenten. Waarbij er flink opgeschaald dient te worden. Ik betwijfel of je er veel meerwaarde aan hebt als CPA. Voor de Politie, BRW en KMAR zal het daarintegen wel veel meerwaarde kunnen hebben. Denk aan rellen, brandhaarden etc.

RR (bekend van tv  8))
Elke hulpverlening start met communicatie.