Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 28163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 8 maart 2004, 15:18:21
Of het te ver gaat weet ik niet, het is voor mijn gevoel niet een van de moeilijste aspecten binnen de opleiding voor het varend redden. De meeste mensen hebben bij de theorie al moeite genoeg om deze te behalen. Er valt voor mijn gevoel ook meer theorie te toetsen dan praktijk in het varend redden. Om de diploma's intressant te houden zou er dus ook een stuk praktijk in moeten houden. Waarom niet in de vorm van roeien, goede manier om samen te werken en te luisteren naar anderen. Mijn ervaring is dat je niet alle perfect moet beheersen van het roeien maar wel de boot (en dus bemanning) onder controle moet hebben.
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 8 maart 2004, 16:31:10
... Om de diploma's intressant te houden zou er dus ook een stuk praktijk in moeten houden. Waarom niet in de vorm van roeien, goede manier om samen te werken en te luisteren naar anderen. Mijn ervaring is dat je niet alle perfect moet beheersen van het roeien maar wel de boot (en dus bemanning) onder controle moet hebben.


Ik vind het best waneer je bij 'Bink' de bemanning laat roeien voor de commando's en controle. Maar daar moet het dan ook bij blijven.
Bij elke opleiding krijg je dezelfde stof, met een kleine aanvulling... Het zou logisch zijn wanneer je je bemanning echt zou opleiden tot bemanningslid, met alle facetten die je in de praktijk tegen kan komen.

Als aanvulling is een echte schippersopleiding een must, kan die 'bondschipper' oplkeiding ook weer worden geschrapt.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #42 Gepost op: 9 maart 2004, 10:48:42
Volgens mij is de opzet nu zo dat je leert varen bij de opleiding opstapper en schipper, bij obndsschipper leer je hoe te handelen bij een inzet van de rampenvloot. Dus niet het bewaken, bij een ondergelopen gebied hoef je niet te weten hoe je een zeilboot lossleept of hoe je een catamaran overend kan zetten. Wel moet je leren navigeren in deze gebieden, hoe er inzet wordt gepleegd en dergelijke.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 9 maart 2004, 13:22:44
Ik ben van mening dat ALLE schippers moeten kunnen navigeren en moeten weten hoe je moet handelen tijdens een inzet. De rampenvloot geeft in de praktijk geen extra handelingen, dus de opleiding tot Bondsschipper is dus volkomen overbodig!

Ik heb het echt niet alleen over slepen of lostrekken, wanneer ik het heb over de opleiding tot schipper. Volgens mij ben je wanneer je schipper bent bij een brigade een persoon, waarbij je ook veel verantwoording hebt.  Je bent waneer je het naar het bedrijfsleven vertaalt een 'staf lid'. Ik vind ook dat er een minimumleeftijd van 18 jaar vooreen schipper dient te zijn.

Vanuit die gedachte vind ik dat een brigade het aantal schippers moet beperken. Je kan niet zomaar alle bemanningsleden laten doorstromen tot schipper.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 9 maart 2004, 15:22:58
of je het als staffunctie moet zien ben ik het niet mee eens, die taak is meer voor de bestuurders en de commandanten. Je zal eerder meewekrend chef zijn als stafmedewerker. Verder is het navigeren in onbekende gebieden anders als op je eigen watertje. Het navigeren is ook anders ondat er geen duidelijke kaarten zijn van de ondergelopen gebieden (niet met water erop). Een minimum leeftijd van 18 is ook niet meer dan normaal voor een snelle boot. Ook nioet iedereen kan als schipper functioneren. Hiernaast kan het ook nog weersafhankelijk zijn of je schipper kan zijn op een boot.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 9 maart 2004, 23:42:35
of je het als staffunctie moet zien ben ik het niet mee eens, die taak is meer voor de bestuurders en de commandanten. Je zal eerder meewekrend chef zijn als stafmedewerker.
We bedoelen het zelfde.
Citaat
Verder is het navigeren in onbekende gebieden anders als op je eigen watertje. Het navigeren is ook anders ondat er geen duidelijke kaarten zijn van de ondergelopen gebieden (niet met water erop).
Navigeren is heel erg belangrijk. Maar dat leer je bij je vaarbewijs 2. Het eigen gebied ken je vaak tot op elke vierkante centimeter... daar is navigeren met je ogen dicht nog kinderspel. Wanneer je tijdens een rampeninzet moet navigeren, zal het niet anders zijn dan te moeten navigeren op een 'gewoon' onbekend water. Je dient altijd allert te zijn, dus daar behoef je geen curcus voor op te starten!

Citaat
Een minimum leeftijd van 18 is ook niet meer dan normaal voor een snelle boot. Ook nioet iedereen kan als schipper functioneren. Hiernaast kan het ook nog weersafhankelijk zijn of je schipper kan zijn op een boot.

9910001
Precies, er komt meer bij kijken, dan alleen het papiertje...

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2004, 00:57:35
Toch is het papier het enige wat "erkend" wordt als vast staand. Ook al kan iemand nog zo mooi vertellen over wat hij/zij zo goed kan, als het op papier staat wordt het pas echt. Daarom hebben wij (net als de KNRM) lijsten van bekwaamheden/verichtingen/oefeningen die de leden af moeten laten tekenen. Elk jaar weer. Dat is voor mij het doel van opleiding: het in staat zijn bekwaam dat gene te doen wat nodig is en van je verwacht mag worden en soms nog meer dan dat. Als een rubbertupperware bootje handig voor het strand vaart om mensen terug te brengen die te ver in zee gaan is het niet de verwachting dat het zelfde bootje ook ver de Noordzee op gaat om een brand aan boord van een tanker te blussen, daar zijn anderen voor. Dus je kan heel lang discusieren over wat jij belangrijk vindt aan een opleiding, maar dat is dus gebieds- en taak afhankelijk. Toch vind ik dat er een aantal basis vaardigheden eigen gemaakt moeten zijn. Zo verwacht ik dat ook leden van een binnenwater weten wat  muien en zwinnen zijn. En aan het strand zullen de redders ook moeten weten hoe te handelen bij een auto te water. En kennis bv van communicatie: hoe vaak hoor ik nog "over en uit".
Als je goed met een porto om kan gaan, hoef je niet te kunnen roeien  ;D.

Hoge eisen stellen aan de prestaties betekent hoge eisen stellen aan de opleiding.

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #47 Gepost op: 10 maart 2004, 11:33:48
Hoge eisen stellen aan de prestaties betekent hoge eisen stellen aan de opleiding.

Leuke woordspeling! ;D

bAdemArk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #48 Gepost op: 10 maart 2004, 11:48:43
Helaas is het papiertje alleen niet voldoende, de brandweer in haarlem had ook voldoende papiertjes maar er was wel wel wat commentaar op de geoefenheid. Hiernaast met je aan kunnen tonen dat er voldoende is geoefend, mocht er iets gebeuren en er een officieel onderzoek komen dan kan je je goed indekken. Helaas worden er niet veel van deze onderzoeken gedaan dito mdat er gekeken kan worden waar er verbeteringen moeten komen. Deze onderzoeken maken vaak wel indruk zie ongeluk sportvisboot op waddenzee, en de dakota ramp. Hierdoor is mede den oever opgericht. Helaas heeft het warmtebeeld project nog geen goede uitvoering.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 10 maart 2004, 12:30:41
Helaas is het papiertje alleen niet voldoende, de brandweer in haarlem had ook voldoende papiertjes maar er was wel wel wat commentaar op de geoefenheid. Hiernaast met je aan kunnen tonen dat er voldoende is geoefend, mocht er iets gebeuren en er een officieel onderzoek komen dan kan je je goed indekken. Helaas worden er niet veel van deze onderzoeken gedaan dito mdat er gekeken kan worden waar er verbeteringen moeten komen. Deze onderzoeken maken vaak wel indruk zie ongeluk sportvisboot op waddenzee, en de dakota ramp. Hierdoor is mede den oever opgericht. Helaas heeft het warmtebeeld project nog geen goede uitvoering.

9910001

Al dit soort 'ongelukken' onstaat uit dezelfde oorsprong: slechte of helemaall geen COMMUNICATIE.

In Haarlem gaf de bvd duidelijk de opdracht buiten een bepaalde straal te blijven. Dit werd echter niet door iedere ploeg gehoord. Nu kun je je af gaan vragen waar de fout ligt... Bij de BvD of bij de diverse ploegen...
Ik denk zelf dat het heel gemakkelijk is om een van de twee de schuld te geven, maar daarmee los je niets op.

Wij werken alsvolgt:

De comando's die gegeven worden, worden herhaald door alle bemanningsleden, die op hun beurt aangeven dat zij de opdracht begrepen hebben.
Dus:
Schipper: 'X, wil jij de sleeplijn gereed maken?'
X:' is begrepen, ik ga de sleeplijn gereed maken'

Duidelijk toch? Weet iedereen waar hij aan toe is en wat er gedaan moet worden.

Anderom werken wij ook. Wanneer er een mededeling van een bemanningslid komt herhaalt de schipper (of stuurman) de mededeling zodat het voor iedereen duidelijk is.

Zo voorkom je een slechte communicatie  ;D

Dave